Cum iti ventilezi emotiile si de ce e important sa faci asta?

E normal sa acumulam, in aceasta perioada, multe emotii neplacute, precum ingrijorari, temeri, iritare, furie. Din grija pentru sanatatea noastra emotionala ar fi bine sa ventilam aceste emotii, pentru a nu ajunge in punctul in care sa explodam sau sa somatizam prin intermediul durerilor de stomac, de cap, insomnie, etc.

Ventilarea se poate face prin exprimarea gandurilor si emotiilor in prezenta unei persoane care sa fie acolo pentru noi, sa ne asculte si sa ne insoteasca.

De aceea, propun ca in aceasta perioada sa va gasiti un partener de ascultare. Acest tip de parteneriat functioneaza in ambele sensuri, fiecare dintre voi fiind pe rand si cel care vorbeste si se descarca si cel ce il asculta pe celalalt.

Pentru ca acest parteneriat sa functioneze este nevoie sa fie stabilite in prealabil niste reguli, pe care sa le respecte ambii parteneri in ascultare:

  • Nu judecam si nu intervenim cu propriile pareri. Chiar daca pentru noi poate parea un motiv absurd de ingrijorare, vom valida emotia: „Aud/inteleg ca iti este teama” si vom normaliza trairea: „Este natural sa te simti astfel in aceasta perioada”. 
  • Nu intram in propriile ganduri/nevoi/emotii – dupa ce isi spune celalalt povestea nu vom interveni vorbindu-i despre cum este pentru noi acest lucru, vom ramane in povesta lui si il vom ajuta prin intrebari deschise sa elibereze tot ceea ce a tinut inauntrul sau.
  • Cream spatiu de ascultare sigur unul celuilalt, adica suntem prezenti 100% la ceea ce spune celalalt, fara a-l intrerupe.
  • Nu oferim sfaturi, daca nu ne sunt cerute.

Daca nu avem o persoana cu care sa cream un parteneriat in ascultare, putem recurge la o alta modalitate de ventilare a emotiilor, prin intermediul art terapiei. Putem desena, picta, putem scrie ceea ce simtim sau putem gasi orice alta modalitate de exprimare creativa care ne este benefica.

Afla din podcastul de mai jos, de la Adriana Mitu, ce presupune sa-ti ventilezi emotiile si de ce este atat de important:  

Adriana Mitu
Adriana Mitu

Adriana Mitu, psiholog cu experienta in lucrul cu copiii si autor de povesti terapeutice, vorbeste la Itsy Bitsy FM despre cum putem avea grija de sanatatea noastra emotionala in aceasta perioada.

 

 

Vezi si alte idei pentru igiena ta emotionala: 

Obiceiuri sanatoase vs. obiceiuri nesanatoase

Cum eviti mancatul compulsiv? 

Cum ai grija de sanatatea ta emotionala practicand recunostinta

Trei exercitii prin care poti reduce anxietatea

Cum te ajuta jurnalul gandurilor in gestionarea emotionala

Cum gestionezi sentimentul de pierdere? 

Starea de alerta si nevoia de relaxare 

Ce faci cand simti ca nu mai detii contrulul? 

Cum ai grija de sanatatea ta emotionala? 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s