Ce faci cand simti ca nu mai detii controlul?

Ne putem confrunta in aceasta perioada cu multe sentimente dificil de gestionat, cum ar fi neputinta si pierderea controlului. Putem simti ca nu avem controlul asupra a ceea ce se intampla in acest moment in jurul nostru, in tara si la nivel global.

Nu avem controlul nici asupra modului de actiune a celorlalti, fie ca vorbim despre parintii nostri care nu iau in serios situatia si prioritizeaza mersul la cumparaturi, zilnic, ori reactiile copilului la faptul ca sta in casa de doua saptamani.

Singurul lucru asupra caruia avem controlul sunt actiunile si reactiile noastre.

Cu o nevoie de control ridicata putem intampina dificultati mai mari in a accepta situatia in care suntem si ne putem supraactiva, incercand sa gasim solutii: sa facem provizii, sa ne organizam, sa „vanam” produse sanitare si masti, sa cautam solutii. Facem toate acestea pentru ca avem nevoie de certitudine si siguranta. Iar pentru ca nu vrem sa lasam loc anxietatii cautam solutii pentru a ne satisface nevoia de control.

Ne putem concentra insa atentia pe ce putem face in aceste zile, iar acest lucru ne va da un sentiment de putere si incredere.

Iata cateva sugestii de actiuni si abordari pe care le putem adopta:

  • Putem sa ne luam, desigur, masurile de preventie si sa ne spalam pe maini, sa nu tusim sau sa stranutam in public si asa mai departe. In special pentru copii, prezentarea acestor masuri este esentiala, pentru ca ele le ofera un sentiment de putere si control in acest context;
  • Putem fi o oaza de liniste in aceste zile pentru cei apropiati noua, ajutandu-i astfel in primul rand pe copii sa se autoregleze emotional si apoi pe ceilalti din jurul nostru;
  • Putem sa ne dedicam timp pentru proiectele pentru care nu am avut timp niciodata, sa lucram la ele si chiar sa ne gasim un hobby nou;
  • Putem sa dedicam mai mult timp familiei, mai ales pentru ca in aceste vremuri apare sentimentul de unitate si conexiune mai mult decat inainte;
  • Putem sa ne bucuram de timp pentru a gati si a ne construi un program de sport in interiorul casei;
  • Putem sa ne bucuram mai mult de relatia cu noi insine, in special daca suntem in izolare singuri;
  • Putem sa ne bucuram de resursele online oferite la liber in aceasta perioada;

Afla si mai multe idei din podcastul de mai jos: 

La finalul acestei crize vom descoperi cat de puternici si adaptabili suntem, iar aceasta perioada ne va activa niste resurse pe care le vom folosi mult timp de acum inainte. Important este cum ne raportam la acest moment si cum scoatem ce este mai bun si valoros din el.

Sa ai grija de sanatatea ta inseamna sa ai grija si de emotiile tale!

Adriana Mitu

Adriana Mitu

Adriana Mitu, psiholog cu experienta in lucrul cu copiii si autor de povesti terapeutice, vorbeste la Itsy Bitsy FM despre cum putem avea grija de sanatatea noastra emotionala in aceasta perioada.

Vezi si alte idei pentru igiena ta emotionala: 

Cum eviti mancatul compulsiv? 

Cum ai grija de sanatatea ta emotionala practicand recunostinta

Trei exercitii prin care poti reduce anxietatea

Cum te ajuta jurnalul gandurilor in gestionarea emotionala

Cum gestionezi sentimentul de pierdere? 

Starea de alerta si nevoia de relaxare 

Cum ai grija de sanatatea ta emotionala? 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s