Legatura dintre somn si kilogramele in plus

Lipsa de somn nu numai ca iti poate afecta starea de spirit si mintea, dar are efecte negative si asupra corpului tau. Iata unul dintre motivele pentru care nu poti scapa de kilogramele in plus.

Cercetatorii de la Institutul National de Sanatate din Statele Unite ale Americii au gasit o legatura intre lipsa de somn si kilogramele in plus si, posibil, dintre lipsa de somn si diabetul zaharat de tip 2.

In urma studiilor, s-a descoperit ca persoanele care nu dorm necesarul de ore zilnice se simt mai infometate si aleg sa manance mancaruri cu un nivel caloric ridicat, precum ciocolata, chipsuri, dulciuri etc.

Dupa o noapte in care ai dormit putin, creierul tau are o activitate redusa in zona de luare a deciziilor si o activitate mult mai crescuta in centrul de placere.

Vezi articolul: 5 semne ca ai nevoie de mai mult somn

Desi cercetarile sunt inca la inceput si doar la nivel observational, exista un anumit tipar si o serie de date concrete, ce demonstreaza aceasta teorie.

In primul rand, corpul tau elibereaza doua categorii de hormoni, leptina si grelina, ce tin de senzatia de foame. In timp ce leptina iti regleaza apetitul si semnaleaza creierului cand este momentul sa te opresti din mancat, grelina face fix opusul – iti da senzatia de foame.

Lipsa de somn da peste cap acesti hormoni, crescand nivelul de grelina. In alte cuvinte, ti se face foame mai des, mananci mai mult si, ca urmare, te chinui cu kilogramele in plus.

In alta cercetare, s-a mai demonstrat si faptul ca cei care au un somn intrerupt (sau dorm putin) risca mai mult sa faca diabet zaharat de tip 2. Cercetatorii de la Universitatea din Chicago au facut un studiu pe 19 barbati, in doua scenarii:

  • in primul, subiectii au dormit in medie 7,8 ore, timp de patru nopti consecutive;
  • in al doilea, au dormit 4,3 ore, timp de patru nopti consecutive.

Vezi articolul: Pericolele lipsei de somn

Rezultatele au demonstrat ca grupul celor care nu au dormit suficient a avut cresteri atat la nivelul acizilor grasi din sange cat si in rezistenta la insulina (un semn distinctiv al prediabetului).

Sunt o multime de variabile, in ceea ce priveste somnul. Fiecare dintre noi are nevoi diferite si reactioneaza diferit la lipsa de somn. Cu toate acestea, indiferent cat de crescuta este rezistenta ta, la un moment dat, organismul tau va ceda. De aceea, este important sa dormi un anumit numar de ore, pentru a-i da ragaz corpului tau sa se refaca dupa o zi lunga.

Sunt situatii in care somnul tau este intrerupt, cum ar fi bebelusul care plange noaptea sau un episod de insomnie. Dar, in cele mai multe cazuri, ne punem sanatatea in pericol doar pentru ca vrem sa mai vedem un episod sau sa mai citim un capitol sau sa mai trimitem un e-mail. Incearca sa iti creezi un program adecvat de somn, pentru un stil de viata sanatos.

Pentru mai multe informatii, citeste si:

Autor articol: Oana Anghel – Redactor Itsy Bitsy


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s