Pericolele lipsei de somn

Sunt seri in care adormi la un film. Sunt seri in care lucrezi pana tarziu. Sunt seri in care iti mai lasi copilul cateva ore in plus la televizor. Te-ai gandit ce consecinte pot sa apara in urma lipsei de somn?

Fiecare fiinta vie are nevoie de somn, la fel de mult pe cat are nevoie de apa si hrana, pentru a mentine un stil de viata sanatos. Lipsa somnului poate avea consecinte la fel de serioase precum cele datorate unei hidratari necorespunzatoare, sau unei alimentatii nesanatoase.

Conform specialistilor, in vreme ce adultilor le sunt suficiente 7-9 ore de somn pe zi, copiii cu varste intre 5 si 12 ani au nevoie de 10-11 ore de somn pe zi. Problemele de somn si tulburarile sunt predominante la aceasta varsta.

Copiii au un program tot mai incarcat, atat la scoala cat si din cauza altor activitati din timpul zilei. Cercetarile arata ca lipsa somnului poate creste riscul de obezitate si diabet zaharat, cauzate de dereglarile nivelului de glucoza in sange.

De asemenea, cercetatorii Universitaţii din Helsinky2 au studiat recent legatura intre somn si performantele scolare. Aproape 500 de elevi de 11 ani au completat un formular de auto-evaluare privind orele de odihna si dispozitia lor. Rezultatele au aratat ca somnul insuficient din timpul saptamanii este corelat cu probleme de atentie in timpul orelor, lipsa energiei si stari usor depresive.

Potrivit studiului iniţiat de Fundaţia PRAIS şi realizat de GfK, in cadrul miscarii nationale „Si eu traiesc sanatos! – SETS privind Obiceiurile de Stil de viata al elevilor din clasa I din Bucuresti, copiii de clasa I din Bucuresti dorm, in medie, 8-9 ore pe zi, iar restul timpului il impart intre studiu si familie. De asemenea, timpul in fata televizorului sau a calculatorului mai este un consumator de timp.

„Este bine ca parintii sa supravegheze rutina de somn a copiilor, pe toata durata prescolara si pana in adolescenta, asigurandu-le conditii optime pentru un somn odihnitor, intr-o camera bine aerisita, fara TV sau calculator, la o temperatura usor scazuta. La toate acestea, sa nu uitam sa oferim copiilor inainte de culcare, si nu numai, momente pline de atentie si afectiune.” a declarat Silvia Bucur, Presedintele Fundatiei PRAIS, initiatoarea Miscarii SETS.

Din perspectiva acestor cercetari, editia a III- a a miscarii nationale „Si eu Traiesc sanatos! – SETS” initiata de Fundatia PRAIS va cuprinde un nou capitol legat de importanta somnului.

Iata cateva sfaturi3 utile care va vor ajuta la formarea unui program sanatos de odihna:

1. Relaxeaza-ti mintea! – Un simplu exercitiu de respiratie poate ajuta. Respira adanc, pe nas, timp de trei secunde, apoi expira timp de alte trei secunde. Fa o pauza scurta inainte de a respira din nou. Repeta timp de cinci-zece minute in fiecare seara. Unele persoane apeleaza la solusii precum uleiul de lavanda, valeriana sau alte ierburi care ii ajuta sa adoarma.

2. Exercitii fizice regulate – Exercitiile fizice regulate sunt o modalitate foarte buna de a te imbunatati somnul. Atentie! Nu inainte de culcare, intrucat, stimuland creierul, te impiedica sa te relaxezi rapid.

3. Creaza-ti un mediu propice somnului! – Dormitorul trebuie sa fie un spatiu pentru somn. Evita sa il transformi intr-un centru de divertisment cu televizor, calculator si sistem stereo care iti pot distrage mintea de la relaxarea necesara inainte de somn.

4. Atentie la ceea ce mananci – O masa copioasa, cu putin inainte de ora de culcare va interfera cu somnul.

***
1 Studiul SETS privind Obiceiurile de Stil de viata la elevii din clasa I:
http://www.scribd.com/doc/142576424/Rezultate-Studiu-Si-Eu-Traiesc-Sanatos-SETS?secret_password=y5df31m0qkvhokwp8t6
2 Lehto JE, Uusitalo-Malmivaara L. Sleep-related factors: associations with poor attention and depressive symptoms.
Child Care Health Dev. 2013
3 Sursa: http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sleep/articles/advicetips.shtml

Despre SETS
Mişcarea naţionala “Si eu traiesc sanatos!” – SETS a fost iniţiata in martie 2011 de Fundaţia PRAIS pe o perioada de 5 ani. Obiectivele mişcarii sunt prevenirea obezitaţii infantile in randul copiilor pana la 12 ani şi promovarea stilului de viaţa sanatos in randul familiilor din Romania, intr-o abordare holistica: minte, trup şi spirit.


1 gând despre “Pericolele lipsei de somn”

  1. Parintii de copii mici stiu ca atunci cand copilul devine nervos si irititat este foarte posibil sa fie de la oboseala, dupa ce doarme cateva ore este un copil mult mai linistit si mai zambitor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s