Efectele pandemiei asupra dezvoltarii emotionale a copiilor si adolescentilor

Traversam, de mai bine de un an, o perioada unica in care ne confruntam cu schimbari majore, atat la nivelul felului in care ne desfasuram activitatile, cat si la nivelul modului in care traim si convietuim.

Noutatea si urgenta situatiei create de pandemia de coronavirus nu au lasat loc parcurgerii unei perioade de tranzitie si adaptare treptata la noua realitate. In consecinta, multi dintre noi am resimtit o trecere brusca de la ce consideram a fi o viata normala la un trai impresurat de restrictii.

Am vrut sa aflam parerea unui psiholog in privinta efectelor pandemiei de coronavirus asupra dezvoltarii emotionale a copiilor si adolescentilor, asa ca am stat de vorba cu Anne Boghean, psiholog in cadrul Asociatiei KinetoBebe:

Izolarea la domiciliu, reducerea interactiunilor umane, inchiderea gradinitelor, scolilor si a parcurilor, mutarea activitatilor scolare si profesionale in mediul online, purtarea mastilor in spatii publice si limitarea deplasarilor sunt doar cateva dintre schimbarile majore care au avut impact asupra populatiei in toate aspectele vietii.

Desigur, toate acestea au fost si sunt necesare, intrucat au contribuit la siguranta noastra din punct de vedere fizic. Dar oare putem spune acelasi lucru si cu privire la sanatatea noastra psiho-emotionala?

Din punct de vedere psihologic, orice schimbare in viata omului poate provoca, inevitabil, emotii care pot destabiliza si care se rasfrang asupra comportamentului si a actiunilor sale. De regula, atunci cand intervin anumite evenimente ce ne tulbura cursul obisnuit al vietii se instaleaza cu rapiditate stresul si apar adesea manifestari anxioase. In functie de gravitatea situatiei, acestea pot ajunge sa ne ameninte sanatatea psihica.

Copiii si adultii sunt printre cei mai expusi in situatiile acestea de criza, intrucat ei nu dispun de mecanisme de coping suficient de eficiente pentru a face fata imprejurarilor stresante. Altfel spus, copilul sau adolescentul necesita sprijinul adultului, al familiei, pentru a depasi anumite situatii stresante si pentru a dobandi siguranta emotionala.

In urma evenimentelor stresante, copiii si adolescentii pot exterioriza o varietate de manifestari si sentimente similare cu cele ale adultilor. Astfel, pot prezenta ingrijorari, frici, iritabilitate, atitudini negative, dificultati de concentrare, anxietate sau manifestari de tip depresiv (sentimente de singuratate, deznadejde; insomnie sau somn prelungit; pierderea motivatiei sau interesului pentru activitatile obisnuite, etc).

Daca privim spre perioada pandemica putem descoperi o serie de factori care ar putea determina dezechilibrul emotional in randul copiilor si adolescentilor. Dintre acestia amintim: schimbarea radicala a rutinei; folosirea in exces a dispozitivelor electronice (tableta/calculator/telefon); expunerea la un volum mare de informatii din mass-media referitoare la noul virus; imbolnavirea in familie sau in proximitatea familiei; dezorganizarea mediului familial; limitarea posibilitatilor de joaca si miscare etc.

Toate acestea, si nu numai, contribuie la schimbari de comportament in randul celor vulnerabili si se pot mentine in timp sau agrava, in situatia in care mediul familial nu reprezinta pentru copii o sursa suficienta de stabilitate emotionala. In acest caz este recomandata interventia psihologica, pentru a veni in sprijinul copilului/adolescentului si al familiei acestuia.

Pe de alta parte, neglijarea sau ignorarea schimbarilor de comportament si a manifestarilor emotionale ale copilului/adolescentului, prin lipsa unui suport psihologic, pot conduce la instalarea treptata a unor tulburari psihice, precum tulburari de comportament disruptive, tulburari de conduita, tulburari de alimentatie, ticuri, tulburari anxioase.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s