7 pasi pentru un inceput de an scolar reusit

Parca mai ieri ne bucuram de zilele de vara si de vacanta impreuna cu copiii nostril! Cate lucruri frumoase si interesante am facut, amintirile placute ne revin in minte ori de cate ori avem nevoie de o infuzie de bucurie la indemana.

Acum, cand toamna pare a se fi instalat in deplinatatea ei, avem o noua provocare: inceperea scolii si a gradinitei.

Imi amintesc cu drag cum in prima zi de incepere a anului scolar am vazut un baietel care incepea clasa pregatitoare insotit de mama, tata (care il tinea de mana si erau imbracati oarecum similar dar la dimensiuni diferite) si, evident, bunica. Am mers o bucata de drum in spatele lor (aveam traseu comun se pare) asa ca am avut timp sa fiu putin mai atenta la conversatia lor. Pustiul parea destul de relaxat (se vedea in tinuta si atitudinea lui), la fel si tatal. Insa mama si bunica pareau atat de stresate incat transmiteau ideea ca parca incepea ceva de un pericol extrem, in loc sa ajute la destinderea atmosferei si la crearea increderii in copil, faceau tocmai pe dos: resuseau sa iti transmita o stare de agitatie si neincredere in viitorul apropiat, stimuland astfel anxietatea de separare prezenta intr-o oarecare doza la orice copil aflat in aceasta perioada a experimentarii unei noi etape de viata.

Asa mi-a venit ideea sa scriu acest articol pentru parintii ai caror copii incep fie gradinita, fie clasa pregatitoare.

Asadar, este foarte important sa intelegem ca prin comportamentele si cuvintele noastre putem, de cele mai multe ori fara sa ne dam seama, sa crestem nejustificat o stare teama de altfel fireasca, pe care copiii, cu putin spirijin din partea adultilor o pot depasi relativ usor.

In situatii de acest gen copiii au nevoie de trei lucruri: predictibilitate (sa stie dinainte cum va fi experienta), rutine de functionare (un program stabil pe care sa il respecte, evident insotit de adultul care are grija de el) si un confort emotional (generat dinspre parinte catre copil ca poate avea incredere in el, adica se poate baza fara teama pe acea relatie de sprijin) .

Pentru a reusi sa se creeze simultan cele trei conditii este necesar ca parintii sa aiba anumite tipuri de comportamente pe care le voi detalia mai jos:

Vorbiti-i copilului cat mai detaliat despre locul in care va petrece o anumita parte a zilei (este important sa va informati mai intai pentru a va conecta la realitatea acelei experiente) si explicati-i despre ce va face el acolo;
Vocea Dvs trebuie sa transmita fermitate, incredere si blandete, astfel incat copilul sa devina si el increzator in ceea ce aude;
Este strict interzis amenintarea copilului cu scola sau gradinita, spre exemplu “lasa ca o sa vezi tu ce o sa patesti cand ajungi tu la scoala!”; aceste cuvinte creaza o mare doza de frica pe care copilul o va asocia cu mersul la scoala sau la gradinita si viata voastra va lua o intorsatura nedorita;
Stabiliti cu el o rutina pe care o veti avea impreuna pe toata durata anului scolar;
Cand apar momente in care copilul pur si simplu are o zi sau o perioada mai putin buna si refuza pur si simplu sa mearga, ramaneti fermi pe pozitie si continuati programul zilnic. In acelasi timp vorbiti cu bandete si intelegere (si noi adultii avem zile mai putin bune). Pentru copil este important sa inteleaga ca se poate baza pe ceea ce noi ca parinti spunem, si validam prin comportamentele care ne insotesc cuvintele. Daca apar “miorlaieli“ sau “nu vreau sa merg“ ceva din ceea ce face parintele permite intarirea si continuarea felului de a vorbi al copilului. Analizati ce anume din ceea ce faceti sau transmiteti prin voce aveti de modificat: schimband felul in care actionati Dvs. se modifica si comportamentul copilului;
Este posibil ca uneori copilul sa aiba nevoie de o “imbratisare emotionala” atunci cand nu sunteti cu el. In acest caz ii puteti da copilului o esarfa cu parfumul Dvs (“iar te-ai dat cu parfum de mama“ spun multi copii) sau ceva moale la atingere (si de mici dimensiuni evident – catifea, matase sau ceva ce el asociaza cu Dvs), pe care copilul o poate folosi atunci “cand gandurile lui ajung la mami/tati“ si in felul acesta va sti ca ea/el ii este aproape. Este de evitat expresia “cand ti-e dor de mami/tati“ pentru ca poate introduce anumite comportamente si stari emotionale pe care noi dorim sa le diminuam;
De fiecare data cand il lasam pe copil la scoala sau la gradinita, avem obligatoriu o “ rutina a noastra de luat la revedere“, pe care o explicam extrem de clar in comportamente succesive, o exersam acasa dupa care o punem in practica zilnic cand copilul ramane la institutia de invatament. Caracteristicile ei: sa fie scurta (maxim 5 minute), sa ii transmita copilului increderea Dvs ca el va putea sa aiba o zi reusita pe cont propriu si asigurarea ca veti veni de fiecare data sa il luati de acolo, dupa care un salut verbal insotit de contact vizual obligatoriu.
Atentie! Este o mare eroare sa “te faci nevazut“ atunci cand copilul este neatent la tine fiind absorbit de altceva. In acest fel spulberi orice fel de incredere si nu faci decat sa-i cresti anxietatea de separare si sa complici inutil adaptarea sociala la o noua perioada de viata, inerenta in viata oricarui copil.

Iata, asatar, cateva reguli simple prin care ne putem ajuta copiii sa faca fata mai usor inceputului de an scolar, fie la gradinita, fie la clasa pregatitoare.

Daca apar situatii in a caror gestionare apar provocari, puteti sa va adresati Psihoterapeutului Mirela Horumba, folosind formularul de contact aflat la adresa www.mirelahorumba.ro

Sa va fie cu folos si retineti: “Miracolele cresc doar acolo unde le sadesti” – Cecilia Ahern

Autor: Psihoterapeut Mirela Horumba

 


otter.ro

Lasă un răspuns