Studiu privind starea de bine a profesorilor, in premiera in Romania

In perioada martie-aprilie se va desfasura primul studiu stiintific privind starea de bine a profesorilor din Romania.

Studiul se adreseaza profesorilor din invatamantul preuniversitar din toata tara, care pot lua parte la studiu completand un chestionar online, disponibil aici.

Initiativa apartine programului ”Profesori Fericiti pentru Romania” din cadrul Fundatiei Transylvania College si se desfasoara in colaborare cu dr. Gilda Scarfe, psiholog, Fondator Positive Ed., in parteneriat cu Didactic.ro, Merito, SuperTeach, RBL si Clusterul de Educatie C-EDU.

Studiul vizeaza evaluarea si investigarea nivelului actual al starii de bine a profesorilor la nivel national, in vederea gasirii de solutii menite sa sustina starea de bine a profesorilor din Romania.

Studiul foloseste instrumentul The Well-Being Assessment, care a fost creat in urma colaborarii dintre membrii echipei „Human Flourishing Center” a Universitatii Harvard si membrii programului “100 Million Healthier Lives” din S.U.A.

Meseria de profesor, una dintre cele mai solicitante

Profesorii reprezinta una dintre acele categorii profesionale care manifesta cel mai ridicat nivel de stres si epuizare. Acest fenomen este prezent in multe tari. Cercetarile arata ca mai mult de 50% dintre profesorii care incep, parasesc profesia in primii 5 ani de predare.

Procesul educational este unul foarte solicitant. Adesea, dificultatile meseriei imping profesorii dedicati in situatii sociale si emotionale dificile si, in cele din urma, duc la epuizare. Iar epuizarea fizica si emotionala in combinatie cu presiunea ridicata constanta a procesului educational pot fi costisitoare pentru sistemul educational atat din punct de vedere academic cat si financiar.

“Vorbim prea rar despre importanta si impactul starii de bine a profesorului in procesul educational. in special in aceasta perioada dificila pentru noi toti, este extrem de important sa ne uitam atent la nevoile reale ale celor care educa generatiile viitoare. in Romania, nu exista studii dedicate starii de bine a profesorilor. De aceea, am hotarat, impreuna cu Dr. Gilda Scarfe, colaboratoarea noastra, sa realizam noi un astfel de studiu. Ca urmare, vom avea date cantitative si calitative care ne vor permita sa oferim recomanari pentru un cadru necesar implementarii programelor de educatie pentru starea de bine a profesorilor, care ar putea include strategii, domenii de sprijin si exemple de cursuri.”, transmite Simona Baciu, fondatoarea programului Profesori Fericiti pentru Romania.

Investitia in starea de bine a profesorilor, in cadrul dezvoltarii profesionale le poate permite acestora sa construiasca practici fundamentale si pedagogii bazate pe stiinta educatiei pozitive.

Motivatia profesorului sau lipsa acesteia este in stransa legatura cu reusita elevilor. Atunci cand profesorii sunt stresati sau epuizati, rezultatele obtinute de elevii lor vor avea de suferit, deoarece sunt mai preocupati de supravietuirea lor personala. (Hattie, 2013)

Atunci cand profesorii au strategii de sustinere a starii de bine, vor reusi sa isi pastreze motivatia si entuziasmul pe tot parcursul anului scolar, fapt care se va reflecta in rezultatele academice ale elevilor.

„Speram ca cercetarea noastra va starni discutii si dezbateri despre importanta prioritizarii starii de bine si a rezilientei profesorilor.”, declara Dr. Gilda Scarfe.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s