Cum gestionezi sentimentul de pierdere?

Una dintre starile pe care le experimentam in aceasta perioada are legatura cu sentimentul de pierdere. Ne confruntam toti cu acest sentiment, chiar daca nu ne dam seama.

Am pierdut si pierdem multe in aceste zile, de la rutina pe care o aveam pana de curand si libertatea de a iesi nestingheriti din casa, la orice ora, la pierderea (chiar si temporara) locului de munca si pana la pierderea sanatatii, a noastre sau a celor dragi noua.

E util de stiut care sunt stadiile pierderii, pentru ca asta ne poate ajuta sa ne intelegem mai bine emotiile prin care trecem in aceasta perioada.

Stadiile pierderii:

  • Negarea („Nu este adevarat ce se intampla„, „Nu mi se intampla mie asta„);
  • Furia (indreptata catre Stat, catre oamenii care nu respecta regulile si ies din casa);
  • Negocierea – partea in care te gandesti, in sinea ta, ca daca stai cateva  saptamani in casa, iar lucrurile revin apoi normal„);
  • Tristetea (te simti complesit si iti este dor ca lucrurile sa fie ca inainte si realizezi ca nu are cum sa se intample asta.
  • Acceptarea (cand realizezi ca ceea ce se intampla este adevarat si incerci sa te adaptezi).

Stadiile pierderii nu sunt lineare, putem oscila intre ele de la o zi la alta, experimentand de multe ori emotiile specifice fiecarui stadiu.

Chiar daca ceea ce se intampla in jurul nostru este nou pentru toata lumea, fiecare din noi a trecut, de-a lungul vietii, prin momente personale de pierdere. Gandeste-te cum ai trecut peste acele momente, ce resurse ti-au fost activate atunci, ce ai obtinut „bun” in acele moment si ce ai descoperit despre tine atunci. Raspunsurile la aceste intrebari te pot ajuta sa faci fata cu incredere acestei perioade.

Ascult-o pe Adriana Mitu vorbind despre sentimentul de pierdere in podcastul de mai jos: 

Sa ai grija de sanatatea ta inseamna sa ai grija si de emotiile tale!

Adriana Mitu
Adriana Mitu

Adriana Mitu, psiholog cu experienta in lucrul cu copiii si autor de povesti terapeutice, vorbeste la Itsy Bitsy FM despre cum putem avea grija de sanatatea noastra emotionala in aceasta perioada.

 

 

Vezi si alte idei pentru igiena ta emotionala: 

Cum eviti mancatul compulsiv? 

Cum ai grija de sanatatea ta emotionala practicand recunostinta

Trei exercitii prin care poti reduce anxietatea

Cum te ajuta jurnalul gandurilor in gestionarea emotionala

Starea de alerta si nevoia de relaxare 

Ce faci cand simti ca nu mai detii contrulul? 

Cum ai grija de sanatatea ta emotionala? 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s