Bullying-ul pe intelesul tuturor. Ce urmeaza dupa adoptarea normelor de aplicare a legii anti-bullying?

Am discutat despre fenomenul bullying cu 6 reprezentanti ai echipei de lucru de la Ministerul Educatiei, implicate in redactarea normelor metodologice de aplicare a legii anti-bullying.

Normele pot fi citite aici.

Bullying-ul este un fenomen prezent de mult timp in scolile din Romania, desi abia de curand il etichetam drept bullying. Fiecare isi aminteste sau cunoaste cel putin o situatie a unui copil supus constant la comportamente agresive din partea altui copil (sau a altor copii), fie ca e vorba de jigniri, amenintari, umiliri sau violenta fizica.

Nu toti ne dam seama, insa, cat de dramatice pot fi efectele bullying-ul asupra copiilor care ii sunt victime, dar si cat de multa nevoie de atentie si grija au copiii care sunt agresori.

Din fericire, societatea romaneasca devine tot mai constienta de fenomenul bullying si de nevoia de a lua masuri pentru prevenirea si combaterea lui, iar acest lucru se datoreaza demersului initiat in 2017 de Itsy Bitsy FM si Asociatia Parintilor Isteti.

In acest demers s-au implicat si au lucrat, de-a lungul a trei ani, mai multi stakeholderi – autoritati, ONG-uri, reprezentanti ai parintilor si copiilor -, pentru a pune bazele unei legi care previne si interzice bullying-ul in scoli si gradinite.

Legea care defineste, previne si interzice bullying-ul a devenit realitate in 2019, fiind publicata in Monitorul Oficial si intrand in vigoare din data de 22 noiembrie

In 10 iunie 2020 au fost publicate in Monitorul Oficial si normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 221/2019, prin care este prevenit si combatut bullying-ul in spatiile destinate invatamantului, fiind nevoie ca scolile sa inceapa sa le aplice imediat.

Citeste si: Ce urmeaza dupa legea de prevenire a bullying-ului? Interviu cu Ministrul Educatiei, Monica Anisie

Am vrut sa aflam ce urmeaza dupa adoptarea legii si completarea legii anti-bullying cu normele metodologice, asa ca i-am invitat la Itsy Bitsy FM pe o parte din specialistii din grupul de lucru implicat in redactarea normelor: Nadia Tataru, presedinte Asociatia Parintilor Isteti si co-fondator Itsy Bitsy, initiator al campaniei strategice nationale de combatere a bullying-ului, Diana Alinta Rosu, Sef Serviciu Juridic in Ministerul Educatiei, Adina Codres, Psiholog clinician, reprezentant al Autoritatii reprezentanta Autoritatii Nationale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii, Aura Stanculescu, director Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala, Simona Ciff, doctor in stiintele educatiei, psiholog, trainer, si Bogdan Ion, psihoterapeut si psiholog principal, Presedintele Filialei Bucuresti a Colegiului Psihologilor din Romania.

Din echipa implicata in elaborarea normelor, alaturi de echipa de la Ministerul Educatiei, au facut parte si: Gratiela Vaduva – comisar-sef la Politia Capitalei – Serviciul de Analiza si Prevenire a Criminalitatii, George Roman – jurist in cadrul Organizatiei Salvati Copiii, Rares Voicu si alti reprezentanti ai Consiliului Elevilor.

Nadia Tataru: Copilul care manifesta un comportament agresiv are nevoie cel mai mult de dragoste si atentie! 

Am aflat, de la Nadia Tataru, ce a determinat-o sa initieze campania strategica nationala de combatere a bullying-ului, dar si cum putem privi cu empatie comportamentul copiilor care fac bullying.

„Copilul care face bullying nu se simte vazut, nu se simte ascultat, nu se simte iubit. Si pentru ca el nu a invatat alte comportamente dezirabile, el face ce a invatat prin imitatie (…) si atrage atentia intr-un mod negativ. (…) Si o pedeapsa de orice gen ar fi nu aduce liniste si pace si nu il educa.”

Asculta interviul complet cu Nadia Tataru si afla ce urmeaza sa se intample dupa adoptarea normelor de aplicare a legii impotriva bullying-ului: 

Diana Alinta Rosu: Vor fi transmise unitatilor de invatamant ghiduri de evaluare, monitorizare si imbunatatire a climatului scolar!

Reprezentantul Ministerului Educatiei si Cercetarii a anuntat ca, in termen de 60 de zile de la publicarea normelor metodologice in Monitorul Oficial (10 iunie 2020) urmeaza sa fie elaborate si ghiduri de interventie destinate cadrelor didatice, cu privire la combaterea si prevenirea bullying-ului.

De asemenea, incepand cu anul scolar viitor vor fi transmise unitatilor de invatamant ghiduri de evaluare, monitorizare si imbunatatirea climatului scolar.

Asculta declaratia facuta de Diana Alinta Rosu in interventia de la Itsy Bitsy FM: 

Adina Codres: Cadrele didactice vor primi fise care sa ii ajute sa identifice situatiile de bullying! 

Am aflat de la Adina Codres, reprezentant al Autoritatii Nationale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii, care sunt procedurile prin care se va interveni in situatiile de bullying, fie ca se manifesta in cadrul scolii sau in afara ei (cyber bullying). Astfel, daca cineva (adult sau copil) constata sau afla de o astfel de manifestare de violenta psihologica asupra unui copil, e recomandat sa informeze imediat un cadru didactic sau alt adult.

Inainte sa intervina, cadrele didatice trebuie sa verifice daca este, intr-adevar, vorba de o situatie de bullying, tinand cont ca bullying-ul presupune o actiune repetata.

In acest sens, cadrele didactice vor primi fise (prevazute ca anexe la normele metodologice ale legii anti-bullying) care sa ii ajute sa identifice situatiile de bullying, deosebindu-le de alte tipuri de manifestari.

Asculta interviul complet cu Adina Codres si afla cum vor fi implementate masurile de recunoastere a situatiilor de bullying: 

Aura Stanculescu: Consilieri scolari vor face sesiuni de informare dedicate profesorilor, parintilor si elevilor cu privire la fenomenul de bullying! 

Am aflat, de la Directorul Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala, cat de important este rolul consilierului scolar in prevenirea si combaterea fenomenului de bullying.

Chiar daca au fost implicati si pana acum in identificarea si rezolvarea problemelor din scoala (inclusiv in cazuri de bullying), noul cadru normativ le permite consilierilor scolari sa faca actiuni organizate, sistematice de informare, de prevenire si de solutionare a cazurilor care vor fi identificate.

„Noi, CMBRAE (…) ne organizam astfel incat, la toamna, toti consilierii nostri din Bucuresti sa aiba un set de instrumente pe care sa le aplice la nivelul unitatilor scolare, sa poata sa faca (….) sesiuni de informare dedicate profesorilor, personalului didactic auxiliar sau nedidactic, parintilor si elevilor. Pentru ca e foarte important sa clarificam termenul, toata lumea sa stie care e diferenta intre bullying si un simplu fapt de agresiune sau agresivitate, violenta.”

Asculta interviul oferit de Aura Stanculescu si afla cum va arata relatia dintre consilierul scolar si parintii copiilor implicati in situatii de bullying: 

Simona Ciff: Legea bullying-ului reglementeaza doar bullying-ul copil-copil, in cadrul educational preuniversitar!

Am aflat, de la Simona Ciff, ca bullying-ul, asa cum este prevazut in lege, este presiunea exercitata si resimtita de copil asupra unui copil.

Ceea ce unii numesc „bullying profesor-elev” (incluzand aici ironii, jigniri, umiliri, etc) este, de fapt, o forma de abuz exercitat de un adult asupra unui copil, iar acest fapt este reglementat prin Legea 272/2004.

Simona Ciff atrage insa atentia ca un prim pas in reducerea bullying-ului ar trebui sa fie incetarea abuzului facut de profesori asupra elevilor.

In privinta schimbarii mentalitatii actuale cu privire la bullying si la abuzurile profesorilor fata de elevi, Simona Ciff considera ca acest lucru e posibil prin stabilirea unor proceduri clare (asa cum s-a facut prin normele de aplicare a legii bullying-ului) si a unui regulament cu toleranta zero la violenta (atat fata de cadrele didactice, cat si fata de elev). In plus, e de dorit practicarea in mod repetat a comportamentelor pozitive, oferindu-le copiilor aprecieri si recompense positive.

Asculta interviul oferit de Simona Ciff si afla in ce constau aceste lucruri:

Bogdan Ion: Daca parintii si profesorii ar scadea nivelul lor de agresivitate si frustrare am avea mai putine cazuri de bullying in scoli, facute de copii altor copii! 

Presedintele Filialei Bucuresti a Colegiului Psihologilor din Romania e de parere ca, atat copiii care ajung in rolul de victime ale bullying-ului, cat si copiii care sunt in rolul de agresori pot fi incurajati si orientati catre actiuni prin care sa gaseasca resursele necesare sa iasa din aceste roluri si din dinamica specifica bullying-ului.

Asculta interviul oferit de Bogdan Ion si afla ce se intampla in relatia victima-agresor, ce rol le revine martorilor unor situatii de bullying, dar si cat de important este climatul familial in prevenirea, respectiv propagarea fenomenului de bullying:  

Gasesti si mai multe resurse si informatii despre fenomenul de bullying AICI.

Autor articol: Georgiana Purcarea


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s