Normele metodologice de aplicare a legii impotriva bullying-ului au fost aprobate! Scolile trebuie sa le aplice imediat!

Ministerul Educatiei si Cercetarii si specialistii cooptati in grupul de lucru de profil au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 221/2019 prin care este prevenit si combatut bullying-ul in spatiile destinate invatamantului. Normele au fost aprobate prin ordin de ministru si publicate in Monitorul Oficial din 10 iunie 2020, intrand in vigoare odata cu publicarea acestuia. 

Normele pot fi citite aici.

Obiectivul normelor metodologice este sa faciliteze crearea unui climat sigur si pozitiv in unitatea de invatamant, bazat pe respectarea persoanei, nediscriminare, motivarea pentru invatare si asigurarea starii de bine a anteprescolarului/prescolarului/elevului in unitatea de invatamant.

De asemenea, normele metodologice ofera un instrument de lucru pentru profesionistii care lucreaza cu anteprescolarii/prescolarii/elevii din sistemul educational, familiile copiilor, autoritatile responsabile cu protectia copilului impotriva violentei, inclusiv a violentei psihologice-bullying si cu furnizorii de servicii specializate pentru reabilitarea copiilor-victime, martori si/sau copiilor cu un comportament agresiv. Promovarea activitatilor de prevenire si combatere a tuturor formelor de bullying si cyberbullying in sistemul educational preuniversitar este un alt obiectiv urmarit, dublat de identificarea, semnalarea si interventia, in echipa multidisciplinara, in situatiile de violenta psihologica-bullying si cyberbullying.

[Citeste si: Ce este si ce nu este bullying-ul]

Astfel, pentru reducerea ratei de prevenire a violentei psihologice-bullying, in fiecare unitate de invatamant va fi infiintat un grup de actiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri. intre acestia se vor regasi directorul unitatii de invatamant, profesorul consilier scolar, trei cadre didactice formate in problematica violentei, inclusiv a violentei psihologice-bullying, doi sau mai multi reprezentanti ai elevilor, un reprezentant al parintilor, reprezentanti ai autoritatii locale. Rolul acestui grup este prevenirea, identificarea si solutionarea faptelor de bullying comise intre elevi, prin actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice.

 

Fiecare unitate de invatamant are obligatia de a introduce in Regulamentul de Ordine Interioara (ROI) obiectivul „scoala cu toleranta zero la violenta”. in plus, pentru a veni in sprijinul cadrelor didactice, in perioada urmatoare, Ministerul Educatiei si Cercetarii va realiza Ghiduri de bune practici pe cicluri de invatamant, privind modul de interactiune si de interventie in situatiile de violenta psihologica-bullying.

Mai mult, implementarea planului anti-bullying, la nivelul fiecarei unitati scolare, presupune:

a) activitati de informare si constientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul scolii, copii si parinti;
b) masuri de comunicare si informare interna, la nivelul unitatii de invatamant, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare si interventie a situatiilor de bullying in spatiul scolar;
c) proceduri de interventie in situatiile de violenta psihologica-bullying;
d) responsabilizarea cadrelor didactice in scopul interventiei imediate in cazurile de bullying semnalate sau identificate;
e) organizarea unor activitati, precum concursuri, teatru forum s.a., in scopul incurajarii respectarii valorilor si misiunii declarate a scolii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situatiilor de bullying;
f) atragerea parintilor in participarea la dezbateri si sesiuni de informare cu privire la bullying;
g) activitati de masurare a impactului actiunilor cuprinse in planul anti-bullying si ale eficientei grupului de actiune.
h) orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullyingul.

„Este datoria noastra, ca adulti responsabili, sa-i aparam, sa-i protejam pe copiii nostri prin educatie, prin exemple pozitive. De aceea, Legea anti-bullying, insotita de normele de aplicare, trebuie vazuta ca un pas important pentru asigurarea demnitatii tuturor copiilor din Romania”, a declarat Monica Anisie, ministrul educatiei si cercetarii.

[Citeste si: Ce urmeaza dupa legea de prevenire a bullying-ului? Interviu cu Ministrul Educatiei, Monica Anisie]

Pentru a face cunoscute modalitatile de interventie in cazul de bullying, incepand cu anul scolar 2020-2021, unitatile de invatamant preuniversitar pot afisa infografice accesibile tuturor copiilor, cadrelor didactice, personalului auxiliar si parintilor.

Nu putem ramane indiferenti la vulnerabilitatile si suferinta copiilor victime si martori ai bullying-ului!

„Conventia ONU cu privire la drepturile copiilor reglementeaza dreptul copilului la protectie impotriva oricarei forme de violenta manifestata asupra lui de catre adulti sau de catre alti copii. In mediul scolar, o forma specifica de violenta isi face simtita prezenta tot mai pregnant, ca forma de violenta inter-personala intre elevi, insotita de diverse alte forme de abuz, respectiv violenta psihologica sau bullying-ul. Ca adulti, nu putem ramane indiferenti la vulnerabilitatile si suferinta copiilor victime si martori ai bullying-ului sau la comportamentele agresive ale copiilor si nici nu ne putem multumi doar sa intervenim punctual, pe moment. O interventie adecvata, eficienta si cu repercusiuni pe termen mediu si lung este atunci cand aceasta este insotita si de actiuni care au rol in cresterea coeziunii grupului de copii si a comunitatii scolare de copii-adulti, recunoasterea corecta a bullying-ului si constientizarea consecintelor acestuia si invatarea si exersarea empatiei de catre copii. Actiunile anterioare completate prin aplicarea si promovarea principiilor disciplinei pozitive, a tolerantei, respectului, incluziunii si solidaritatii duc negresit la interactiuni pozitive intre copii si crearea unui mediu securizant in scoala pentru respectarea dreptului la educatie al fiecarui copil.” Adina Codres, consilier superior, Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.

Depinde de fiecare adult, parinte si profesor, sa se instruiasca si sa vegheze pentru ca legea sa fie aplicata si copiii sa fie protejati!

„Ma bucur ca dupa 3 ani de munca sustinuta, in care am atras atentia asupra problemei bullying-ului cu care se confrunta Romania, am implicat toti stakeholderii, am mediat si integrat strategia de prevenire si combatere a bullying-ului, acum se vad primele roade. Avem o lege care defineste bullying-ul, cu niste norme temeinic facute in mod colaborativ si aliniate cu institutiile statului care sunt implicate (Ministerul Educatiei, Consiliul Elevilor, ANDPDCA, Politia Romana, Colegiul Psihologilor, CMBRAE). Sunt recunoscatoare tuturor specialistilor implicati in proces, ong-urilor, psihologi, pedagogi, juristi si consilieri scolari care au contribuit cu toate cunostintele de specialitate. Insa, asa cum cu o floare nu se face primavara, asa nici bullying-ul nu va disparea de la sine, pur si simplu, doar pentru ca este legiferat. Depinde de fiecare adult, parinte si profesor, sa se instruiasca si sa vegheze pentru ca legea sa fie aplicata si copiii sa fie protejati.” Nadia Tataru, initiator al demersului strategic national.

Sta in puterea fiecaruia dintre noi, elev sau profesor, sa facem scoala un loc al prieteniei, al cresterii si dezvoltarii armonioase!

„Cand il vom privi pe celalalt asa cum vrem sa fim priviti noi insine, cand il vom trata asa cum ne place sa fim tratati, atunci bullying-ul va ramane un concept in manualele de istoria educatiei. Sta in puterea fiecaruia dintre noi, elev sau profesor, sa facem scoala un loc al prieteniei, al cresterii si dezvoltarii armonioase intr-un climat al sigurantei si al bucuriei de a fi impreuna. Echipati cu intelegere, empatie, acceptare, compasiune, toleranta, rabdare, perseverenta, bucurie avem sanse! Sa incepem echiparea!” Aura Stanculescu, director CMBRAE

Orice calamitate violenta punctuala sau de durata mica-medie, lasa urme adanci, oameni in suferinta si costuri mari pe termen lung in societate!

„Orice calamitate violenta punctuala (de ex. Colectiv) sau de durata mica-medie (de ex. pandemia), lasa urme adanci, oameni in suferinta si costuri mari pe termen lung in societate.
Cu cat mai mult atunci formele violentei zilnice, cum este bullyingul, care din nefericire este o calamitate persistenta, permanenta si in extindere? Nu vor ajunge niciodata resursele ca sa tratezi efectele si consecintele acestui fenomen nementionat, lasat in voia sortii. Doar eforturile de preventie si stopare a fenomenului in sine pot fi eficace, iar legea anyibullying si normele acesteia la care am mandria de a fi contribuit, sunt o buna si necesara baza legala pentru a putea face asta.” Bogdan Ion, psihoterapeut si psiholog principal, presedintele Filialei Bucuresti a Colegiului Psihologilor din Romania.

Scoala trebuie sa fie un loc in care fiecare copil si fiecare profesor sa se simta in siguranta!

”Cu totii suntem de acord ca scoala trebuie sa fie un loc in care fiecare copil si fiecare profesor sa se simta in siguranta. Pentru ca acest obiectiv sa devina o realitate cotidiana in viata elevilor si tinand seama de experienta concreta a organizatiei Salvati Copiii prin derularea de cercetari si programe anti-bullying in zeci de scoli si licee din Targoviste si Bucuresti, Ministerul Educatiei si Cercetarii a adoptat astazi un act normativ vital care va permite scolilor crearea de mecanisme flexibile si active de prevenire si combatere a diverselor forme de violenta manifestate intre elevi, direct sau online. E de mentionat faptul ca viitoarele grupuri de actiune vor beneficia de participarea cadrelor didactice, a copiilor si parintilor lor, ceea ce va permite tuturor sa contribuie la obtinerea unui climat scolar pozitiv.” Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv, Salvati Copiii.

Interventia cadrelor didactice in situatiile de bullying din unitatile de invatamant este disponibila AICI.

Normele publicate astazi sunt o urmare fireasca a legii care defineste, previne si interzice violenta psihologica – bullying, rodul colaborarii tuturor stakeholderilor – autoritati, ONG-uri, reprezentanti ai parintilor si copiilor – care au lucrat peste 2 ani la campania strategica nationala de prevenire a bullying-ului, initiata de Itsy Bitsy si Asociatia Parintilor Isteti.

Legea promulgata in noiembrie 2019 reprezinta o victorie semnificativa pentru demnitatea copiilor, reusindu-se astfel identificarea corecta a fenomenului de bullying, precum si interzicerea comportamentelor care constau in violenta psihologica – bullying, in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale.

Ce este bullying-ul si cum ii afecteaza pe copii?

Conform Legii, „Violenta psihologica-bullying este actiunea sau seria de actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice, intr-un context social dificil de evitat, savarsite cu intentie, care implica un dezechilibru de putere, au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptate impotriva unei persoane sau unui grup de persoane si vizeaza aspecte de discriminare si excludere sociala, care pot fi legate de apartenenta la o anumita rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala, sau la o categorie defavorizata ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuala, caracteristicile personale, actiune sau serie de actiuni, comportamente ce se desfasoara in unitatile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale.”

Definitia bullying-ului a fost creata in urma mai multor mese rotunde de lucru organizate de Asociatia Parintilor Isteti si Itsy Bitsy, cu sprijinul Point Public Affairs si GMP Group. Demersurile Asociatiei Parintilor Isteti si Itsy Bitsy FM, coodonatori ai campaniei de prevenire a bullying-ului, inca din 2017, au fost sprijinite de deputatii Andrei Pop si Petre Florin Manole, care au depus in mai 2018, in Parlament, initiative legislative care vizeaza reglementarea bullying-ului ca violenta psihologica.

La discutii au participat reprezentanti ai statului si ai societatii civile: reprezentanti din Parlament, Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie, Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Tineretului si Sportului, Serviciul de Analiza si Prevenire a Criminalitatii din Politia Capitalei, CMBRAE, Colegiul Psihologilor, Facultatea de Psihologie si stiintele Educatiei, Consiliul National al Elevilor, Avocatul Poporului, Ambasada SUA in Romania, Organizatia Salvati Copiii, Asociatia Telefonul Copilului, UNICEF, Crucea Rosie, Federatia Tinerilor din Constanta, Ana Maria Diceanu, psiholog Adriana Mitu, mediator Bruno Demaille, lingvista Dana Papadima etc.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s