O alta atitudine fata de fructe si legume

Toata lumea da sfaturi despre „alimentatia sanatoasa pentru tine si familia ta”. Totusi, de la teorie la practica, uneori, este cale lunga. Iata o alta atitudine fata de fructe si legume!

Conceptele de „mancat sanatos” si „alimentatie sanatoasa” sunt mereu abordate, cand vorbim despre cresterea copiilor. De asemenea, despre faptul ca legumele si fructele nu trebuie sa lipseasca din meniul zilnic al intregii familii, se vorbeste la fel de mult.

Totusi, sunt o multime de copii cu diverse carente si obiceiuri alimentare dintre cele mai nocive. De ce? Probabil ca informatiile despre alimentatia sanatoasa sunt mai mult generale si sub forma de imperative:

„Trebuie sa mananci sanatos!

Ce inseamna sanatos nu mai are nimeni timp sa defineasca. Totul ramane doar la nivel de teorie, iar omul (care mosteneste oricum obisnuinte alimentare diverse si nu tocmai sanatoase) nu apuca sa dezvolte singur mecanisme de a-si schimba profund atitudinea.

Cand eram mici, trebuia sa mancam sanatos. Acest „trebuie” face totul sa para mai mult ca o pedeapsa decat ceva benefic. Adesea, asa si prezinta parintii traditionali „ciorba de legume”, de exemplu:

“Daca mananci toata ciorba o sa primesti si desertul”, de parca premiul dulce vine sa compenseze ceva ce sigur nu-i place copilului.

Ce spun specialistii ca detalii “atractive” despre legume si fructe

Din cercetari medicale s-a ajuns la concluzia ca, pentru ca un copil sa aiba o alimentatie sanatoasa (adica sa aiba cat mai putine probleme de sanatate), meniul lui trebuie sa includa zilnic macar doua portii de cca 100-150 g de fructe sau legume, cat mai proaspete.

Ceea ce mai putina lume retine este ca fructele si legumele sunt comparabile ca valoare nutritiva. Da, micutul care prefera din nastere gustul dulce, poate sa aiba placerea de a savura mai multe fructe proaspete, in loc de piure de spanac de exemplu.

Parintii vad legumele ca fiind singura garantie a sanatatii, desi fructele dau aceleasi rezultate. Da, majoritatea copiilor nu pot suferi frunzele verzi in mancare si asta poate fi o drama pentru biata mama, care vrea sa-l creasca sanatos. Dar o portie de spanac fiert nu este mai benefica nutritiv pentru micut decat o portie de alte fructe sau legume dulci crude, care au mai multe sanse sa placa (salata de sfecla rosie sau de morcovi preparate “atractiv” chiar pot deveni favorite).

Continutul mare de apa (adesea chiar 90%) al fructelor si legumelor este foarte important pentru organism, pentru ca nevoia de apa a corpului (care are in componenta 70% apa) este acoperita in procent urias de alimentatie, nu doar de bauturile zilnice.

Totusi, prin fierbere, legumele si fructele pierd o mare parte din aceasta apa, ele reducandu-si si volumul si consistenta.

Daca le fierbem, legumele si fructele devin mai usor digerabile insa, dar si atunci cand sunt rase sau taiate felii subtiri pregatite in salate gustoase sunt la fel de usor de digerat, chiar si de cei mici, avand in plus marele avantaj al pastrarii vitaminelor si mineralelor, principalele “calitati” ale legumelor si fructelor.

Vitaminele si mineralele din fructe si legume, pe care organismul nu le poate singur fabrica, dar de care are mare nevoie ca sa poata supravietui, sunt foarte sensibile si sunt distruse rapid de fierbere (30-50% dispar imediat ce sunt preparate), in general de aer, de lumina si caldura.

De aceea vegetalele trebuie spalate rapid, fara a fi lasate in apa, fara a fi curatate, decat in ultimul moment. Vitaminele stau chiar sub coaja, deci curatarea ei se va face cat mai subtire, sau deloc daca este posibil. Pentru pastrarea cat mai multor elemente benefice in vegetale se recomanda folosirea la preparare a oalelor cu presiune si stropirea imediat dupa curatare cu zeama de lamaie.

Tot legumele si fructele contin o cantitate importanta de fibre: celuloza, hemi-celuloza sau pectina, care este esentiala in tranzitul intestinal. Cand sunt crude, vegetalele trebuie sa contina o celuloza cat mai tanara sau cat mai putina, pentru a putea fi digerate. Legumele sau fructele maruntite, pot fi deci mai usor mestecate si digerate.

Pentru ca micutii prefera in general vegetalele crude si pentru ca ele oricum sunt mai benefice asa, este inspirat pentru mama sa devina cat mai creativa in prepararea unor meniuri cu legume sau fructe taiate in forme diverse sau pasate, care fiind si frumos colorate, sigur vor fi pe placul celor mai mofturosi in combinatie cu alte alimente de care au ei nevoie, ca sa creasca mari si sanatosi.

Autor articol: Oana Mihalcea – Psiholog

sursa foto: freedigitalphotos.net


Lasă un răspuns