Instruire sau educatie? (P)

Ce inseamna invatamant intr-o limba straina? Cum se preda intr-o scoala unde copiii invata in alta limba decat cea materna? Le modifica noua limba structura mentala? Materialele didactice trebuie sa fie doar traduceri ale celor din limba romana? Si care este diferenta dintre instruire si educatie?

Acestea sunt o mica parte dintre intrebarile de la care niste temerari arhitecti au plecat la drum, pentru o alternativa educationala. Asa a fost construita, ca un proiect de arhitectura, o scoala cu predare in limba germana. Miza le-a fost viitorul propriilor copii si al copiilor altor parinti care vor de la scoala ceva mai mult decat invatamant: vor educatie.

Valorile pe care s-a intemeiat scoala au parcurs acelasi santier precum cladirea in care s-a asezat scoala. Cu fiecare treapta pusa la loc, cu fiecare camera patinata, scoala s-a conturat ca una construita in jurul copiilor și pentru ei. O scoala in care a educa inseamna a-l indruma pe copil catre autonomie, respect si stima de sine, unde raspunsurile se cauta, nu se primesc de-a gata, unde nu se memoreaza si se reproduce. O scoala in care copiii nu invata doar sa scrie si sa citeasca, ci una in care isi vor crea un set de valori morale, iar creativitatea nu le va fi zdrobita. O scoala in care copiii sa vina cu drag si drag si drag….

Oricat de ambitios poate suna acest set de dorinte pe care s-au intemeiat scoala si celelalte componente educationale ale sale, acestea sunt normele fiecarei zile de scoala sau de gradinita.

Stradania merge intru construirea unui univers de cunoastere si intelegere in jurul copiilor, raportat direct la trairile lor, conform personalitatii lor si modului in care relationeaza cu lumea pe care o descopera odata cu ei insisi.

Copiii sunt incurajati sa se formeze ca spirite libere si autonome, cu respect fata de sine si fata de ceilalti. Sunt indemnati sa isi asume responsabilitati, dar si sa inteleaga  legatura dintre deciziile luate si consecintele lor.

Insa o astfel de dezvoltarea cere timp, cere rutina, intelegere si colaborare intre cei trei parteneri: scoala, elev, parinte.

In educatie, o treapta se cladeste pe cea anterioara, pornind de la intelegerea realitatii imediate, ca intr-un joc de situatii pedagogice inedite, ce stimuleaza nasterea si cultivarea respectului de sine, a iubirii fata de om si mediu. Jocul, activitatea fundamentala a copilului la varsta educatiei timpurii, dar si mai tarziu, este un vehicul al acumularilor, influenteaza intreaga conduita si marcheaza personalitatea in formare a fiecarui copil.

Chiar daca, jucandu-se, invata inconstient, copilul va ajunge pe parcurs sa constientizeze ceea ce a acumulat, iar profesorii construiesc un demers educational cu efect mai mult decat punctual, tintind spre intreaga evolutie a copilului. Exercitiul se fundamenteaza prin repetitii periodice, pe durate determinate, respectand o anumita ritmicitate, iar disciplinele au finalitati variate, atinse prin abordarea unor continuturi diversificate. In acest proces, sistemul de notare este cunoscut doar parintilor nu si copiilor pentru a nu intra intr-o competitie irelevanta. Fiecare copil isi cunoaste propria performanta si pe a colegilor prin activitatile de la clasa.

In indeplinirea acestor principii vine curriculum-ul din landul Baden-Württemberg, manualele, caietele de lucru si materialele didactice provenite de aici, dar si programa romaneasca. Asa este la Zeppelin Schule & Kindergarten.


otter.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s