Fii un model bun de urmat in alimentatie

Relatia cu mancarea incepe inca din primele momente ale vietii noastre si este o obisnuinta pe care o purtam de-a lungul vietii. Psihologul Anca Hasegan ne ofera cinci sfaturi pentru a-i invata pe copii cum sa aiba o atitudine sanatoasa fata de mancare.

Copiii invata de la noi ce atitudine sa adopte fata de mancare si daca relatia cu aceasta va fi una constructiva sau conflictuala.

Atitudinea personala a parintelui fata de nutritie si mancare va influenta in mod direct atitudinea si obiceiurile copilului. Sunt obiceiurile noastre in armonie cu ceea ce ne dorim pentru copilul nostru? Daca raspunsul este nu, sa decidem daca acum este un moment bun pentru noi sa le schimbam.

In primele stadii de viata ale sugarului exista doua concepte de hranire larg intalnite: acela de mese la ore fixe si acela de a hrani sugarul atunci cand cere (cand ii este foame). Este important de stiut ca, din punct de vedere psihologic ambele concepte aduc beneficii si ca in acelasi timp au si minusuri. De aceea, specialistii va vor sfatui sa adoptati metoda care se potriveste cel mai bine familiei voastre.

Cu cat copilul depaseste stadiul de sugar, va avea un rol mai activ in ceea ce mananca si, in mod natural, veti pierde treptat din controlul pe care il aveati in alimentatia copilului. Castigarea independentei este o parte naturala din educatia unui copil, dar influenta familiei va continua sa isi spuna cuvantul de-a lungul vietii. Iata cateva metode practice care il pot ajuta pe copilul tau in relatia cu mancarea:

1. Fii un model bun de urmat

Intelege mancarea pentru ceea ce este: nutritie pentru un organism si o minte sanatoasa. Mancarea nu trebuie sa fie doar satisfacerea unor gusturi, sau sa joace rol de calmant, sau sa fie o recompensa.

Majoritatea familiilor care intalnesc dificultati cu comportamentul alimentar al copiilor au la randul lor dificultati in aceeasi arie. Ai grija sa fii tu mai intai subiectul observatiei inainte de copilul tau si de acolo vei gasi drumul catre o relatie armonioasa.

2. Fii flexibil!

Adu-ti aminte ca orice este bun in moderatie. Marimea portiei sau un aliment specific nu este intodeauna cel mai important lucru.

Rigiditatea parintelui duce la rezistenta copilului si poate reprezenta inceputul de drum pentru o relatie dificila atat cu mancarea cat si cu parintele. Controlul prea mare din partea parintilor a fost asociat cu aparitia tulburarilor de alimentatie la adolescenti.

3. Masa este un moment special.

Inainte de orice, luati loc si bucurati-va de mancare in familie. Copii nu ar trebui urmariti cu mancarea prin casa.

Este adevarat ca pentru unii copii este dificil sa stea la masa pe toata durata ei si este in regula sa ii dai voie sa se ridice o data sau de doua ori, incurajandu-i atunci cand se intorc sa stea jos in timp ce mananca.

Astfel, poti transforma masa intr-un ritual in care fiecare membru al familiei are o sarcina specifica. Acest lucru ii va face sa se simta nu doar implicati, ci le va creste autonomia si stima de sine.

4. Nu folosi mancarea ca recompensa, mita sau pedeapsa.

Cu totii stim ca bombonelele folosite ca recompense au o lunga traditie. In ciuda faptului ca metoda poate fi eficienta pe termen scurt, ea nu este sanatoasa pe termen lung.

Stickerele sau stelutele sunt la fel de eficiente si nu vei stabili un precedent. Copiii vor continua sa foloseasca acest sistem pe tot parcursul vietii lor.

Nu este rar sa vedem un adult care mananca ciocolata pentru ca a avut o zi proasta. Nu numai ca acest comportament va duce foarte repede la un consum exagerat de alimente nesanatoase, dar ii ofera persoanei ocazia sa isi evite sentimentele si de a nu isi rezolva problemele emotionale.

5. Iubeste-ti copilul oricum!

Iubeste-ti copilul indiferent de greutate, forma, sau masura.

Pe perioada copilariei cresterea corpului poate fi imprevizibila si exista deja in societatea noastra o presiune mare de a fi slab. Chiar daca ai fi tentat sa iti pui copilul la o dieta alimentara, e important sa stii ca acest lucru nu numai ca nu va fi de ajutor, dar poate cauza probleme emotionale sau psihologice.

Daca ai totusi motive de ingrijorare legate de greutate, consulta un medic specialist si ia masuri blande doar la recomandarea acestuia.

O alimentatie sanatoasa si echilibrata pentru intreaga familie este intodeauna calea cea mai buna.

Anca Hasegan este psihoterapeut si psiholog clinician, specializata in abordarea tulburarilor de comportament alimentar si in dinamica familiala si sociala, care le influenteaza.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s