EU sunt, EU exist – Binele si Raul percepute de copii

In calitate de adulti cu discernamant, stim, pe cat posibil, sa facem diferenta intre Bine si Rau. Chiar daca nimic nu este alb-negru, tot avem o idee. Dar ce inseamna pentru copii conceptele de Bine si Rau?

Dar ce inseamna sa faci numai bine? Exista copii buni, care fac numai bine si copii rai? Cum sa facem ca sa avem copii care fac bine? Iar sirul intrebarilor pe acesta tema poate continua.

Pornim de la aceptiunea ca Binele si Raul sunt dimensiuni morale, stabilite in societate in functie de obiceiuri, traditii si percepte morale.

Acesta dimensiune incepe sa fie intelesa de copil in jurul varstei de 3 ani.

Binele si raul se leaga de existenta constiintei de sine, adica de cunoastrea ca Eu sunt si exist, Eu vreau si Eu pot.

  • Eu sunt – atunci cand in mintea mea am imaginea corpului meu si a detaliilor care ma fac sa ma definesc fata de restul lucrurilor si fiintelor din jurul meu.
  • Eu vreau – cand imi propun si imi fixez o tinta, un scop, si imi stabilesc felul in care il pot realiza.
  • Eu pot – cand imi dovedesc ca sunt in stare sa indeplinesc ce mi-am propus si, in egala masura, cand renunt singur(a) sa efectuez ce-mi propusesem.

Identificam la copil etapa in care se defineste ca individ: constiinta de sine apare in momentul  in care  incepe sa vorbeasca despre sine folosind pronumele personal si posesiv la persoana intai: EU si al meu.

Iar acest lucru se intampla in jurul varstei de 3 ani, printr-un proces si nu dintr-o data. Primele manifestari sunt exprimate de copil si le putem observa usor. Copilul spune forte frecvent in aceasta etapa:

  • Pot eu
  • Vreau eu

Copiii doresc sa demonstreze ca pot sa faca anumite lucruri, vor sa se afirme in fata noastra ca o constiinta si existenta independenta. In mod egal, doresc sa fie apreciati pentru ceea ce au facut.

Copilul, doreste sa se imbrace singur, sa manance singur, sa se spele singur. Mai mult, vrea sa faca activitati pentru casa, sa participe la curatenie. De exemplu:

  • Pot Eu: dau cu aspiratorul!
  • Pot Eu: pun masa!
  • Pot Eu: Spal Vasele!
  • Pot Eu: Duc sacosa cu cele cumparate!

Aprecierea mamei si tatalui il ajuta sa isi formeze o imagine pozitiva despere sine, sa se considere ca este Cineva care face Bine! Copilul va incepe sa aiba incredere ca este o persoana capabila si isi va dezvolta stima de sine.

Punctam aceast moment ca unul deosebit in evolutia copilului. In viitor, increderea in sine il va ajuta pe cel mic sa avanseze idei si planuri si sa aiba curajul de a-si asuma riscul pentru a le indeplini.

Este un sentiment essential pentru copil in a Sti ca Poate sa faca si a Simti ca Face BINE. Copilul se simte important si competent.

Fara sustinerea mamei, a tatlui si a celorlati din jur, copilul nu poate realiza acesta dimensiune a persoanei sale.

In multe situatii, noua activitate intreprinsa de copil este un produs mai putin perfect. Perfectionarea se va realiza in ceva timp.

De tinut minte: sa dam copiilor timpul pentru perfectionare. Incurajeaza-l sa persiste, sa faca din nou si sprijina-l de fiecare data, evitand critica. Asa il inveti sa faca doritul BINE.

Critica il va face sa renunte, il va face sa se simta incapabil sa mai incerce si cel mic se va considera incompetent. Acest sentiment este greu de acceptat de copil si il va pune in situatia de a  initia frecvent actiuni nedorite de cei din jur.

Iata cum ii poti pune actiunile intr-o lumina pozitiva, prin incurajari:

  • Ana a pus masa! Priviti ce frumos a aranjat tacamurile!
  • Andrei a cules florile din padure. Iata ce buchet frumos mi-a daruit!
  • Maria a strans jucariile aruncate de surioara ei. Cat de grijulie este!

Ana,Andrei si Maria vor fi incurajati sa faca iar si iar ceea ce I-a bucurat pe parintii lor si I-a pus pe podiumul celor ce reusesc si care fac Bine.

Afirmarea de sine a copiilor se manifesta in egala masura cand se opun si NU este prezent frecvent in toate momentele zilei.

Pot sa fac deci exist este legat de Nu vreau sa fac deci sunt o persoana care are o vointa proprie si pe care o opun celorlalti. Opunerea Vointei contribuie la delimitarea persoanei prin contrastarea cu vointa celorlalti.

Delimitarea pesonalitati prin acest NU exaspereza, pe buna dreptate, parintii.

Multi parinti considera ca au un copil incapatanat si explica: ”Este insuportabil, Cristi! La tot ce i se spune sa faca, prima lui reactie este NU!”

Nu vreau – insa ramane numai o exprimare. Cand il luam de manuta si incepem sa efectuam ce i-am cerut sa faca, micutul isi va exprima personalitatea prin cealalta latura, deja mentionata: Eu pot, Eu fac.

Prima copilarie, de la nastere la 3 ani, este considerata definitorie pentru copil, si oamenii de stiinta sustin ca 60% din ce suntem in viata este construit in acest interval. Aceesta afirmatie este de altfel baza teoriei lui Freud si psihanaliza ca metoda terapeutica incerca incursiuni in trecutul individului pentru a clarifica experientele de pana la 3 ani.

Tu cum iti ajuti copilul in dezvoltarea stimei de sine?

Autor articol: Psiholog Carmen Anghelescu
Sef  Departamen Dezvoltarea  Timpurie a Copilului
Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala


otter.ro
Ultimele articole

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s