Educatia centrata pe copil

Ce presupune educatia centrata pe copil? Cum ii ajuta pe cei mici, in dezvoltarea lor? Afla tot ce vrei sa stii despre acest tip de pedagogie.

Crearea claselor organizata dupa nevoile copilului este punerea in practica a teoriilor pedagogice centrate pe copil.

Pedagogia centrata pe copil are la baza studiile asupra dezvoltarii copilului din a doua jumatate a secolului XX. Dintre acestea mentionam legile dezvoltarii copilului si neurostiintele:

  • Dezvoltarea copilului incepe din perioada intrauterina;
  • Printre primele sisteme care se dezvolta este sistemul nervos, creierul copilului;
  • Dezvoltarea se desfasoara in mai multe etape;
  • Toti copiii trec prin aceleasi etape;
  • Ritmul de parcurgere a etapelor de dezvoltare difera de la un copil la altul;
  • Fiecare copil are propria lui istorie de dezvoltare care depinde de particularitati fiziologice, in special de reactivitatea sistemului nervos, de particularitati psihologice, de familie, de comunitatea in care traieste ca si de zona geografica .

Pedagogia centrata pe copil si abordarea copilului si a copilariei a fost influentata si de Conventia ONU a Drepturilor copilului. Conventia stipuleaza drepturile copilului in toate dimensiunile existentei (dreptul la viata, la educatie, la sanatate fizica si mintala etc) intr-o maniera globala si educatia si invatarea au capatat valente globale.

Invatarea depaseste cadrul academic si prin aplicarea pedagogiei centrate pe copil se practica invatarea de tip “global” prin care cunostintele academice si formarea abilitatilor socio-emotinale sunt la fel de importante.

Educarea stimei de sine a copilului, respectul pentru particularitatile personale ale fiecaruia si sustinerea cunoasterii sunt elemente constitutive a scolii centrate pe copil.

Metodele pedagogice aplicate sunt menite a inclina balanta procesului educational in favoarea unei participari active a copilului si nu in favoarea dominarii acestui proces de catre adult. Astfel, ele ofera copilului o mai mare libertate de exprimare si posibilitatea de a face descoperiri prin manipulare de materiale si experimente pe masura ce gandirea lui atinge niveluri tot mai abstracte.

Aceste metode sunt aplicate in crese, gradinite si clase primare care au o filozofie pedagogica centrata pe copil.

Educatoarea sau invatatoarea care practica aceaste metode se diferentiaza de ceilalti pedagogi, deoarece ele privesc educatia “ca un proces de traire”.

Aplicarea metodelor centrate pe copil pornesc de la mediul de invatare la folosirea tehnicilor specifice.

Mediul de invatare in care copiii petrec majoritatea timpului este organizat in asa fel incat incurajeaza interactiunea elev-elev. Cand cooperarea dintre elevi este pretuita, temele si materialele sunt sintetizate, iar elevii au libertatea de a-si urmari propriile idei. Copiii devin mai dornici sa isi asume riscuri si sa munceasca in asa fel încat sa fie capabili de a raspunde la provocarile intelectuale curente. O astfel de perspectiva asupra invatatoarei modeleaza conditiile de mediu si contribuie la crearea unui respect fata de copii, in calitatea lor de viitori intelectuali.

Sunt de amintit si explicat cateva tehnici care sunt aplicate in clasele centrate pe copil de la varstele cele mai mici ale copiilor (anteprescolar, prescolar sau clase primare).

Sala de clasa este impartita in centre de activitati: citire, scriere, matematica, stiinte, constructii, arte. Copiii se impart in grupe dupa ce si-au ales centrul preferat si apoi rotesc. La finalul zilei toti copiii au parcurs aceiasi traiectorie de invatare dupa cum este planificat de educatore/invatatoare.

Copiii au libertate de a face alegerea centrelor, practicare alegerii determina angajare proceselor de gandire: analizarea, compararea, si apoi luarea unei decizii in urma careia copilul va fi direct conectat de consecinta alegerii facute si ii va oferi posibilitatea sa retina beneficiile unei bune alegeri ca si evitarea in viitor a alegerii eronate. Acesta este unul din sistemele care leaga cunoasterea academica de trairea emotionala.

Centrele de activitati pun in practica inca un aspect deosebit copiilor din aceste clase si anume invatarea integrata, are la baza o tema de invatare in care se conecteaza scrisul cu calculul matematic, fenomene din natura practicate la stiinte si folosite si la arta de exemplu, iar toate sunt legate de existenta cotidiana si nu raman numai intr-o perspectiva livreasca.

In clasele centrate pe copil sunt valorizate comunicarea si cooperarea intre copiii.

In grupul de copiii se lucreaza in comun pentru a rezolva o sarcina de invatare si a folosi ce stie un coleg fara a fi sanctionat. Competitia dintre copiii este controlata pentru a nu deveni tensiune si a degenera in conflict intre copii.

Impartasirea experientelor pe care le au copiii se face organizat in fiecare dimineta in clasa prin “Intalnirea de dimineata” cand fiecare copil exprima aspecte din intamplarile lor de acasa, care le-a marcat ziua precedenta. Acest exercitiu ofera prilejul fiecarui copil de a se simti ‘eroul” grupului , de a comunica colegilor si a structura inteligibil un eveniment trait.

Clasele centrate pe copil utilizeaza si alta metoda de evaluare a produselor efectuate copil.

Un prim principiu al acestui fel de evaluare consta in focalizarea pe efortul copilului, pe felul in care s-a angajat in rezolvarea sarcinii si apoi evaluarea se se concentreaza pe produs. In acest fel este respectat efortul depus de fiecare copil, care va simti satisfactia finalizarii muncii sale. Stima de sine simtita de copil ii da increderea ca este capabil si aceasta este un element important in angajarea copilului in a depune un efort in procesul cunoasterii si de a nu demisiona in fata dificultatilor invatarii.

Discutarea in grup a greselii este privita ca un prilej de invatare si nu unul de pedepsire a copilului. Acesta metoda se incheie prin afisarea lucrarii si expunerea atat pentru toata clasa cat si pentru parinti.

Parintii in pedagogia centrata pe copil au un rol de parteneri ai profesionistilor impartind nu numai dificultatile ci si succesele copilului. Copiii sunt sustinuti atat de familie cat si de scoala in procesul educational.

Oricarui elev din clasa ii se recunosc meritele si progresele fiind comparat cu el insusi, cu propriul lui ritm de dezvoltare si propriile lui merite .

Autor articol: Carmen Anghelescu – Sef Departament Dezvoltarea Timpurie a Copilului, Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala

sursa foto: freedigitalphotos.net


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s