Cum iti gestionezi emotiile neplacute?

Cu totii avem anumite declansatoare emotionale. Dar cat de bine stii sa iti gestionezi emotiile neplacute? Cum te ingrijesti de acest aspect al vietii tale?

Ti s-a intamplat vreodata ca cineva sa faca o gluma (nevinovata in alte circumstante) care sa iti pice tie prost si sa iti strice toata ziua? Acea gluma a scos la iveala ceva din tine, care te-a afectat emotional. Important este sa iti dai seama care a fost declansatorul si de ce acea gluma a avut un impact asupra ta.

Bineinteles, nu trebuie neaparat sa fie o gluma; poate fi o observatie facuta de cineva sau poate chiar o actiune a copilului tau. De exemplu, de multe ori, intr-o situatie tensionata in relatia parinte-copil, specialistii spun ca motivul pentru care adultul se supara nu are atat de mult legatura cu cel mic cat are cu o traire din propria copilarie.

Poate fi dificil sa ne dam seama de propriile declansatoare emotionale, mai ales daca nu am fost invatati sa ne gestionam corect emotiile. Insa, un lucru este clar: cu totii avem astfel de factori declansatori, pentru ca, inevitabil, in copilarie, am avut parte de experiente neplacute. Iar acele trairi raman in noi si, daca nu le constientizam, pot iesi la iveala in cele mai neasteptate momente.

Despre emotiile tale

Acum este un moment bun sa explic de ce este important sa iti recunosti si sa iti gestionezi emotiile. Emotiile ne controleaza gandirea, comportamentul, actiunile si chiar sanatatea.

Si nimeni si nimic nu iti poate spune ce sa simti sau cum. De exemplu, poate te-ai gandit ca te-ai simti mult mai bine daca ai avea un salariu mai mare sau daca ai avea mai mult timp liber. Adevarul este ca starea ta de bine depinde doar de tine.

Pe de alta parte, nici nu iti poti impune sa simti ceva atunci cand, pur si simplu, nu este cazul. Nu poti spune „Gata! Este momentul sa ma simt mai bine (daca nu pentru mine, macar pentru cei dragi mie)” si, ca prin minune, chiar sa te simti mai bine.

Reprimarea emotiilor

In incercarea de a-ti controla si reprima emotiile, de fapt, ajungi sa pierzi controlul. N-ai cunoscut niciodata pe cineva care sa para mereu vesel, iar apoi, dintr-odata, sa „explodeze” de furie? Acea persoana isi reprima unele emotii.

De aceea, cel mai bine este sa fii atent(a) la ceea ce simti, pentru a observa daca exista asemanari intre situatiile in care te simti tensionat(a), adica tipare emotionale.

Sunt diverse moduri prin care ajungem sa ne reprimam emotiile, cum ar fi:

  • le ignoram;
  • mancam excesiv;
  • abuz de alcool, tutun sau alte produse care creeaza dependente;
  • luam calmante;
  • ne afundam in munca;
  • avem diverse comportamente compulsive.

Toate acestea pot duce la senzatii de oboseala, depresii, iesiri din fire si multe alte dificultati.

Gestionarea emotiilor

Pentru a evita astfel de situatii, incearca sa iti observi comportamentele, gandurile si actiunile. De exemplu, ai putea tine un jurnal, in care sa iti numesti emotiile, pe parcursul fiecarei zile. In ce moment ai simtit ca te enervezi? Care crezi ca a fost factorul declansator?

Dupa recunoasterea emotiilor, urmatorul pas este acceptarea lor. Cum le gestionezi depinde doar de tine. Pentru a ajunge la un echilibru interior, cauta o cale prin care te poti descarca, intr-un mod sanatos, cum ar fi: scrie intr-un blog, discuta cu sotul/ sotia sau prietenii in care ai incredere, fa sport etc.

Tu ti-ai identificat declansatoarele emotionale? Cum ai ales sa iti gestionezi emotiile?

Autor articol: Oana Anghel – Redactor Itsy Bitsy

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s