Ce rol are gradinita?

Ce ii ofera gradinita micutului tau? Afla cateva motive neasteptate pentru care aceasta institutie are o valoare imensa in dezvoltarea copiilor.

Deja stii ca, la gradinita, unde va fi in mijlocul altor copii, micutul tau va fi supravegheat, ingrijit si educat de catre persoane abilitate, va deveni independent (nu va mai sta tot timpul dupa tine), isi va face prieteni si va invata o multime de lucruri instructiv-educative.

Toate aceste motivatii intuite de majoritatea parintilor sunt adevarate, dar le putem adauga unele in plus pentru a avea tabloul complet.

Imunizare
Gradinita pregateste copilul pentru scoala atat din punct de vedere educativ, cat si fizic. Intrarea in colectivitate a unui copil care vine din mediul familial presupune un ,,schimb” de microbi. Un copil mai sensibil se poate imbolnavi destul de des in primul an de gradinita, pana isi va forma anticorpii si organismul va deveni mai rezistent la contactul cu alti copii. Se recomanda cel putin un an de gradinita inainte de clasa I, deoarece eventualele imbolnaviri presupun perioade de absenteism, care la scoala au urmari grave asupra scolarului, nevoit sa faca eforturi enorme pentru a recupera.

Socializare
Copilul interactioneaza, stabileste relatii de simpatie/ antipatie, de prietenie cu alti copii si cu persoanele adulte, incepe sa-si formeze o imagine de sine, isi consolideaza deprinderile insusite acasa si isi formeaza altele noi, invata reguli de comportament in cadrul gradinitei, dar si in afara ei, cauta admiratia celor din jur, primeste laude sau este dojenit cand greseste. Copilul va respecta normele de politete (saluta, da ,,prioritate” fetelor la intrarea/ iesirea din clasa, ridica mana cand doreste sa raspunda la lectie sau are nevoie la toaleta, se comporta civilizat la masa, etc).

Insusirea unui program
Chiar daca multi copii au si acasa un program de masa, somn, iesit afara, etc, gradinita adopta un orar pe care toti copiii il respecta, incluzand si activitatile instructiv-educative (lectiile specifice fiecarei grupe).

Imbogatirea cunostintelor
Indiferent de statutul gradinitei (privata sau de stat), aceasta este o unitate de invatamant care trebuie sa respecte programa Ministerului Educatiei si al Cercetarii (MEC). Urmatoarele tipuri de activitati sunt obligatorii, continutul lor variind dupa grupa (mica, mijlocie, mare, pregatitoare):
-cunoasterea mediului
-activitate matematica
-educatia limbajului
-educatie artistico-plastica
-educatie muzicala
-activitate practica
-educatie fizica
-educatie pentru societate

Copilul invata despre mediul inconjurator, isi dezvolta vocabularul, asculta si reproduce povesti, invata sa numere in limita 1-10, memoreaza poezii si cantece, picteaza, decupeaza, lipeste, emite judecati cu privire la faptele diverselor personaje din povesti, ale lui/colegilor, etc.
Inafara acestora, fiecare gradinita si fiecare grupa poate avea si activitati optionale, care contribuie la dezvoltarea fizica si intelectuala a prescolarului: limba straina, dans, cor, origami, karate, actorie, etc.

Evaluarea copiilor
Chiar daca nu vin acasa cu carnetul de note si nu mergeti la sedinta pentru a afla situatia lor scolara, in gradinita copiii sunt evaluati cu scopul de a continua predarea (daca rezultatele sunt peste medie) sau de a aprofunda cunostintele (in cazul unui rezultat sub medie). Pe parcursul anului scolar, copiii sunt ,,testati” la inceput (primele doua saptamani ale lunii septembrie), educatoarea formandu-si o parere despre gradul de cunostinte al copilului, apoi pe parcursul anului se observa evolutia copilului, urmand ca la sfarsitul anului scolar (luna iunie) sa se realizeze evaluarea finala, inregistrandu-se progresele copilului, comparativ cu cunostintele de la inceput.

Chiar daca un prescolar nu primeste note sau calificative in carnetul de note personal, el poate obtine diverse recompense pentru a fi stimulat si incurajat sau, din contra, ,,pedepsit”, in cazul in care nu a respectat diverse reguli din gradinita. Aceste recompense sunt de genul: buline rosii/ buline negre, stelute, jetoane sau ecusoane cu diverse imagini (zambaret, fericit), etc. Este nevoie ca el sa-si formeze o imagine corecta a faptelor sale, sa realizeze atunci cand a gresit ori nu a fost atent, sa-si dea seama de propriile capacitati, sa aiba spirit de initiativa si sa faca faca fata cerintelor si responsabilitatilor primite.

Parteneriat cu familia
Gradinita continua ceea ce s-a invatat in familie, iar familia ajuta la insusirea de catre copil a cunostintelor predate la gradinita. Daca intre gradinita si familie exista acest parteneriat, copilul va progresa si va avea incredere in ambele. Chiar daca uneori nu sunteti de acord cu anumite reguli, notiuni, activitati legate de gradinita, evitati sa le discutati in prezenta copilului, lamurind lucrurile cu cei care sunt in masura. Nu ezitati sa va spuneti parerile, sa va exprimati dorintele, comunicand cu cadrele didactice. De foarte multe ori, deprinderi care nu au fost insusite acasa (sa foloseasca toaleta, sa manance la masa odata cu alti copii, sa doarma dupa-amiaza, etc) au fost adoptate de copil la gradinita, vazandu-i pe ceilalti ca ,,fac asa” si dorind sa imite pentru a se integra in grupul lor. Dar aceasta nu este o regula, iar parintii nu trebuie sa acorde gradinitei responsabilitati ce tin de familie.

Le propun parintilor ca, dupa ce au citit cele de mai sus, sa se gandeasca la felul cum isi ,,pregatesc” copilul pentru gradinita si ce asteapta de la aceasta.


otter.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s