Stimularea educationala a prescolarilor acasa. Ce recomanda Oana Mosoiu, consultant in educatie

Odata cu suspendarea cursurilor scolare parintii s-au trezit, dintr-odata, cu responsabilitatea planificarii si desfasurarii activitatilor educative ale copiilor, in conditiile in care multi dintre ei lucreaza de acasa si fac eforturi in a se ingriji de sanatatea lor emotionala.

[Afla cum reusesti sa lucrezi de acasa, avand grija si de copil]

Unii parinti se simt provocati, poate chiar vulnerabili si neputinciosi, pentru ca li se solicita sa investeasca mult timp in activitatile educationale ale copiilor. Prin urmare, parintilor le prinde bine sa fie sprijiniti pentru a a traversa cu bine aceasta perioada.

In acest sens am stat de vorba cu Oana Mosoiu, lector universitar si consultant in educatie, si am ce considera ea util de stiut de catre parinti pentru a suplini, in aceste zile, rolul de cadru didactic.

  • Care sunt principalele reguli de care sa tina cont parinti copiilor prescolari? 

La varsta prescolara (3-5/6 ani) putem vorbi de un progres holistic ale copiilor, adica, pe intreaga perioada a gradinitei, copilul realizeaza salturi de dezvoltare cognitiva, emotionala, sociala, fizica. Prin urmare, e bine sa avem in vedere o dezvoltare globala si renuntam, acum, la perspective foarte analitice (de exemplu, la impartirea pe saptamani a subiectelor de studiat: „saptamana asta invatam despre legume, saptamana viitoare despre animale domestice”).

Copilul are acum ocazia sa opereze integrat cu notiuni variate legate de viata de zi cu zi – ceea ce vede in filme, documentare, desene animate (adecvate varstei, desigur), ceea ce descopera in carti si povesti, ceea ce descopera in interactiunea cu jucariile sau jocandu-se liber.

Importante sunt pastrarea/consolidarea si antrenarea rutinelor zilnice, precum si dezvoltarea progresiva a unor macro-capacitati: identificarea de obiectele si asocierea lor cu un vocabular corespunzator, exprimarea verbala (pronuntia corecta, acordurile gramaticale), planificarea activitatilor, conversatii despre emotii si ganduri.

Activitatea fizica este importanta, precum si descarcarea energiei statice – pentru ca cei mici stau mult in casa, acumuleaza o energie statica pe care au nevoie sa o descarce, in special prin alergare, ”lupte”, box, tranta, sarituri.

De asemenea, este firesc ca cei mici sa-si descarce emotiile in moduri neasteptate, sa planga mai mult, sa fie mai mofturosi, sa refuze sa doarma sau sa manance conform programului si la solicitarea parintilor, etc.

Pana la urma, si adultilor li s-a modificat comportamentul obisnuit prin schimbarea mediului si a rutinelor, e normal ca si copiii sa treaca prin aceleasi schimbari. Aceste modificari comportamentale sunt specifice acestei situatii exceptionale in care suntem si ar fi bine sa li se raspunda cu afectiune, dar si cu ferminate, si sa fie gasite moduri de defulare/consum a acestor emotii si energii fizice prin activitati manuale si kinestezice.

  • Cum pot parintii respecta acasa un program sanatos al copiilor prescolari?

Pana la un reglaj si intrarea intr-o noua rutina specifica acestei perioade (probabil doua saptamani de acomodare), e bine sa fim constienti ca si copiii raspund emotional la situatia exterioara si ca nu vom putea bloca reverberatiile adultilor cu privire la situatia de criza.

Fiti flexibili si acceptati ca limitarile din exterior determina sa ne luam mai multe libertati in interior. Copiii pot sa manance mai mult (faceti un program de mese!), sa refuze somnul de pranz (transformati acel timp in timp de relaxare, de-facut-nimic, joaca libera, in liniste), sa solicite parintii pentru joaca (asigurati copiilor un timp in care le sunteti la dispozitie – sa va luptati ca eroii, sa va bateti cu perne, sa sariti, sa dansati, sa va faca coafura etc.), sa se cearta pentru nimicuri cu fratii/surorile (nu interveniti decat atunci cand lucrurile degenereaza, altfel considerati un exercitiu de negociere).

[Descopra aici orarul activitatilor in familie, pe care il poti completa saptamanal, pentru o organizare eficienta.]

  • Care sunt principalele „ajutoare” de care au nevoie parintii acasa pentru a sustine copilul in activitatile educative?

Educatorii sunt primele ajutoare care le pot veni in sprijinul parintilor cu activitati de realizat acasa cu copiii. La aceasta varsta, parintii pot tine locul relativ suficient cadrelor didactice; e suficient se fie disponibili emotional pentru a realiza aceste activitati si sa aloce timp si resurse pentru acestea.

E nevoie de o mica gradinita acasa – creioane colorate, plastilina, carti de colorat, materiale didactice din carton sau plastic, etc. Nu e usor, dar nici nu e nevoie sa replicam complet activitatea din gradinita. Facem ce putem, cu resursele pe care avem si in conditiile date.

Mai sunt, apoi, resursele media – radio Itsy Bitsy, YouTube pentru diverse tutoriale, platforme educationale, carti cu activitati si programe de desenele animate (selectate cu mare atentie!).

Ce ritualuri recomandati sa fie respectate in aceasta perioada? 

  • Igiena personala si ingrijirea spatiului personal – spalarea pe dinti si pe fata, schimbarea hainelor, asezarea patului, facut ordine in camera, pus haine la spalat;
  • Mesele regulate si somnul in aceleasi intervale orare;
  • Timp petrecut cu parintii – activitati fizice, artistice, ludice, de ingrijire in casa;
  • Activitati educationale dimineata (9/10 – 11/12);
  • Activitati mai libere si vizionari online dupa amiaza (14-17);
  • Rutinele de seara (igiena, joaca, povesti, conectare si impartasire ganduri si emotii cu parintii la culcare).

E bine sa tinem cont ca mentinerea acestora rutine poate dura ceva timp, chiar daca ele functionau bine si erau respectate usor de copil pana acum. E normal ca la inceput sa fie haos, se se dea peste cap planurile; usor-usor, insa, ne putem organiza timpul si spatiul pe noile coordonate.

Ordinea se restabileste treptat, printr-un program si prin rutine simple puse in practica consecvent si acceptand ca, la inceput, nimic nu este previzibil sau garantat. Dupa ce se intra intr-un ritm si se exerseaza tiparul comportamental care ofera predictibilitate, lucrurile se calmeaza si in casa.

Oana Mosoiu este lector universitar, doctor in Stiintele Educatiei, titulara a numeroase cursuri la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educației, consultant in educatie, formare si dezvoltarea resurselor umane, mama a patru copii si speaker foarte apreciat in conferinte dedicate parintilor si cadrelor didactice. 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s