Solutii pentru azi si lectii pentru maine

Intrucat ne aflam intr-o situatie dificila care ne perturba mersul normal al vietii noastre zilnice, multi dintre noi simtim teama si alte emotii negative care pot sa ne indemne sa luam decizii neinspirate care sa ne afecteze nu doar bugetul, dar si calitatea vietii.

Iti oferim o serie de sfaturi de la specialistii implicati in campania #unsfatpezi de la Scoala de Bani BCR. Te incurajam sa fii chibzuit cu banii vostri, sa fii precaut si sa respecti regulile si, nu in cele din urma, sa iti pastrrezi increderea ca situatia se va imbunatati, trebuie doar sa avem rabdare si sa dam dovada de responsabilitate!

In prezent nu exista un tratament sau un vaccin aprobat pentru coronavirus

Cu toate acestea, sute de echipe de cercetatori din toata lumea sunt angajate in prezent intr-o cursa a creierelor pentru a descoperi solutia stapanirii acestei pandemii. Exista deja 43 de candidati pentru un vaccin, pentru trei fiind deja initiate studiile clinice in care sunt implicate persoane sanatoase.

Studiile pentru 14 medicamente antivirale au fost deja demarate, primele rezultate urmand sa apara in mai si august 2020. Peste 20 de terapii bazate pe anticorpi monoclonali sunt in diferite etape ale studiilor clinice, primele rezultate fiind asteptate in vara lui 2020. Cele mai puternice universitati ale lumii sunt implicate in aceste proiecte, de la Oxford si Imperial la institute de cercetare din Seattle si Beijing. Cu totii asteptam vestea unui tratament sau vaccin dovedit functional impotriva coronavirusului si sigur pentru pacienti. E doar o chestiune de timp. Pana atunci, luati medicamente doar la indicatia medicului, nu ca urmare a sfaturilor de pe internet. E cel mai sigur pentru fiecare dintre noi. (Dr.Vlad Mixich, expert in politici de sanatate)

Renunta la pijama imediat ce te-ai ridicat din pat, altfel vei avea toata ziua senzatia ca esti in spital. Ia masa la orele obisnuite, in caz contrar, dupa o vreme, nu-ti va mai placea sa te uiti in oglinda. Lucreaza dupa programul obisnuit de la serviciu, altminteri te vei slei de puteri in cateva zile. Arata-le iubirea ta celor cu care iti „imparti“ izolarea. Ce inseamna asta? (1) Sa inlocuiesti critica si cicaleala cu exprimarea deschisa a nevoilor si a dorintelor tale. (2) Sa inlocuiesti dispretul si manifestarile de superioritate cu o atitudine pozitiva si atentia indreptata asupra lucrurilor bune pe care le fac cei din jur. (3) Sa inlocuiesti defensiva cu asumarea responsabilitatii personale; lucrurile functioneaza bine si datorita tie, asa cum din cauza ta s-ar putea sa functioneze si mai putin bine. „Te rog“, „multumesc“, „apreciez“ si „iarta-ma“ sunt cele mai valoroase cuvinte din vocabular. Adauga si altele, potrivite in vremuri de restriste: „Sunt alaturi de tine“, „Vom trece noi si peste asta“, „La batranete, vom zambi, amintindu-ne de toate“. (Gáspár György, psiholog clinician)

Cumpara doar lucrurile de care ai neaparata nevoie

Stiai ca 3 din 10 produse sunt cumparate la impuls? Sau ca plictiseala sau starea de teama ne pot indemna sa cumparam lucruri de care nu avem nevoie? Cheia pentru a te abtine de la cumparaturile impulsive este timpul. Cumparaturile din impuls nu au o baza rationala, ci una emotionala. Pe masura ce cumparam mai multe lucruri, creierul nostru elibereaza endorfine si dopamina, care, de-a lungul timpului, creeaza dependenta. Asa ca, daca vrei sa pui stop acestui obicei, asteapta 24 de ore inainte de a cumpara un produs. Vei vedea ca de cele mai multe ori nu ai nevoie de produsele pe care le pui in cos. Nu lasa anxietatea sa-ti goleasca portofelul. (Nicoleta Deliu, coordonator scoala de Bani)

Atentie la parole!

Schimbarea regulata a parolelor, evitarea folosirii aceleiasi parole pe mai multe conturi si o retea wifi cu o parola nonstandard (fara 1234 sau numele utilizatorului) care contine elemente de securitate precum litere mari mici, mari, cifre si simboluri ne pot proteja de atacurile cibernetice. (Alin Iftemi, Head of Business @Modex)

Nu trebuie sa schimbi decorul, ci starea sufleteasca

Nu trebuie sa schimbam decorul ca sa cream niste experiente in familie prin care sa ancoram timpul. Trebuie doar sa ne schimbam starea sufleteasca. Timpul trece diferit in momentele de anxietate. Saptamana pare o luna, zilele isi pierd conturul firesc si chiar numele: este marti sau…joi? Dati nume timpului dupa starea de spirit pe care vreti sa o imprimati copiilor vostri: Ziua Brioselor Reusite, Ziua sosetelor sui, Ziua Tuturor Plusurilor, Ziua Teatrului de Umbre, Ziua Mult Prea Scurta a Saritului in Pat. Intrati impreuna intr-un timp de poveste in care voi sunteti eroii. si creati-va un album de fotografii asa cum va faceati mereu in momentele speciale. Va fi cronica rezistentei voastre la teama, prin poveste. (Cristina Andone, scriitor, trainer de creativitate)


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s