Ce rol au proiectele la scoala?

Cu siguranta ti s-a intamplat ca micutul tau sa iti ceara, eventual seara inainte de culcare sau mai rau, dimineata cand plecati la gradinita/ scoala, diverse informatii, materiale solicitate la scoala pentru un proiect. Sunt oare asa de importante proiectele de la scoala?

De multe ori, parintii considera proiectele mai putin importante decat temele clasice, poate pentru ca un proiect are un caracter mai putin formal decat exercitiile la matematica sau analizele substantivelor.

In realitate, valentele educative ale proiectelor sunt mult mai ample si pot fi mult mai bune decat o simpla tema. Si sa iti spun de ce.

In proiectele scolare, elevul se afla in centrul procesului de invatare, el fiind provocat sa descopere, experimenteze, sa prelucreze si sa faca conexiuni intre informatii. Am putea spune chiar ca este un actor cu mai multe roluri.

Proiectele au de regula tematica interdisciplinara, oferind copiilor posibilitatea de a-si pune in evidenta calitatile cu care sunt inzestrati intr-un anumit domeniu. Astfel, copilul devine mai increzator in fortele proprii si ii creste stima de sine.

Comunicarea si cooperarea sunt elemente cheie intr-un proiect scolar, elevul fiind nevoit sa colaboreze cu ceilalti pentru atingerea obiectivelor. Practic este ca o piesa intr-un puzzle fara de care proiectul nu este complet. Aceasta ii confera elevului apartenenta la grup, sentimentul ca munca lui conteaza si este apreciata si ii dezvolta abilitatile de comunicare.

Vezi si articolul Cum ajuta proiectele de grup la scoala.

Personal, consider proiectul o metoda eficienta de evaluare a cunostintelor. Incerc, pe cat posibil, ca rolurile si sarcinile de lucru pe care le distribui sa nu fie imperative, astfel incat cei mici sa nu se simta presati si sa lucreze cu placere. Ii incurajez sa isi prezinte in fata colegilor informatiile culese, le discutam, ii provoc sa isi sustina punctul de vedere astfel incat sa isi depaseasca tracul si sa inteleaga in timp ca o situatie problematica poate fi analizata din diverse perspective.

Cel mai mult ma bucura ca, dupa finalizarea unor proiecte si expunerea lor, copiii le privesc fara coordonarea mea in pauze, analizeaza cu ce a participat fiecare si spun cu mandrie “asta am facut eu”.

Ca o concluzie, citandu-l pe Gardner, unul dinstre cei mai mari pedagogi, scopul principal al unui proiect este de a oferi ucenicie pentru tipul de munca ce se va desfasura dupa incheierea scolii.

Autor articol: Georgiana Abrudan – Proesor invatamant primar


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s