Cauti invatator bun pentru copilul tau?

Cauti invatator bun pentru copilul tau? Iata ce poti face astfel incat aceasta expresie sa nu devina o utopie si sa  pornesti cu dreptul in aventura de parinte de scolar. Multi dintre parinti se intereseaza cu doi-trei ani inainte de inceperea scolii despre invatatori.

Sa aiba rezultate la concursuri/sa nu participe la competitii ca nu cumva sa puna presiune pe copil, sa dea teme multe, ca sa ii lucreze mintea, caci vrei un copil olimpic, asa ai fost si tu/ sau sa nu ii dea multe teme caci dupa job tu nu prea ai timp sa il verifici, sa fie in varsta ca  sa aiba experienta/ sa nu fie prea in varsta caci nu mai are acelasi elan/sa nu fie foarte tanara ca nu are deloc experienta, sa fie blanda cu copilul tau sensibil/ sa fie dura caci copilului tau energic ii trebuie o „mana de fier”, sa comunice mult cu parintii/nu ati vrea sa va cheme la scoala mereu sa va povesteasca despre tot felul de lucruri, caci jobul nu va permite…Sunt doar cateva dintre criteriile dupa care se cauta „invatatori buni”.

Odata lista creionata si cercetarile finalizate, se trece la alta etapa. Cum ajungi la acei invatatori?! Incerci si folosesti toate parghiile sa obtii o recomandare:  prieteni, prietenii prietenilor  care printr-o conjunctura o cunosc de Doamna sau pe directorul scolii, poate chiar o cunostinta de pe la  forumurile superioare scolii. Cumva ai rezolvat si aceasta situatie, sunteti linistiti ca ati facut cea mai buna alegere pentru copilul dumneavoastra. Dar oare criteriile personale sunt cele corecte si va garanteaza gasirea „invatatorului bun”?

Iata ce trebuie sa stii atunci cand cauti un dascal bun:

Calificarea/Titulatura

Este important ca invatatorul copilului tau sa fie calificat. Daca pe langa Liceul Pedagogic a mai absolvit si o facultate de profil, daca in mod frecvent participa  la cursuri de formare continua, atunci sigur vorbim de un om preocupat de meseria lui . Gradele didactice(definitivatul, gradul II, gradul I)  sunt niste trepte care se urca in timp, in urma sustinerii unor probe practice si teoretice serioase. Astfel, acestea pot fi o recomandare in plus.

Invatatorii pot fi titulari calificati(pe perioada nedeterminata), suplinitori calificati(angajati pe perioada determinata din cauza viabilitatii scurte pe care o da scoala unui post, de regula 1 an) si necalificati. Cea mai sigura varianta pentru ca piticii ca aiba 5 ani o singura invatatoare la clasa este cea de titular calificat.

Datele despre invatatori privind calificarea, note la concursuri, participarea la cursuri, grade didactice puteti obtine cu usurinta de pe internet.

Stilul didactic

Tineti cont de faptul ca invatarea si relationarea elevului  depind de stilul in care invatatorul conduce grupul de elevi.

Cu un invatator autoritar la clasa, totul e litera de lege. El nu  incurajeaza initiativele si spontaneitatea, urmareste in special atingerea unui nivel informational inalt la romana si matematica masurabil in elogii si critici, mijloceste competitivitatea si anihileaza spiritul de echipa. Involuntar acest tip de comportament se transfera si in relatiile cu parintii.

Un invatator permisiv se va multumi cu putin, nedorind sa iasa din zona sa de confort. In clasa domneste anarhia, achizitiile elevilor sunt slabe (desi de multe ori notate cu calificative bune si foarte bune, caci se merge pe standarde minime de performanta), iar totul functioneaza in virtutea inertiei. Copiii nu fac probleme, parintii nu sunt chemati prea mult la scoala caci la nivel declarativ totul functioneaza bine.

Stilul didactic cu cele mai bune rezultate este cel democratic in care invatatorul propune si negociaza cu elevii modul in care se invata, tine cont de parerile lor, ii incurajeaza sa coopereze si face tot posibilul sa ii valorizeze in functie de aptitudinile personale.

Astfel fiti foarte atenti la nevoile copilului dumneavoastra, analizati comportamentul educatoarei si felul cum copilul rezoneaza cu ea, pentru a putea intelege ce stil didactic i s-ar potrivi la scoala.

Abilitati de comunicare – ascultare si vorbire

Deseori, invatatorii vorbesc mult! Cuvantul e un mijloc de comunicare didactic dar in timp poate deveni  un defect profesional. Un invatator bun foloseste cu masura expunerea si lasa loc si ascultarii, astfel incat sa nu fie doar un transmitator de cunostinte sau sa ajunga ca cei mici sa nu-l mai auda.

Aveti nevoie de un om cu care sa se comunice deschis, cu care sa se schimbe pareri si impreuna   sa gasiti solutii.

De aceea, atunci cand cereti referinte mergeti direct la sursa. La terminarea programului de scoala intrebati parintii/copii din clasa respectivului dascal cum si cat de bine se realizeaza comunicarea. Daca nu v-ati lamurit, solicitati sa vorbiti cu invatatoarele atunci cand se desfasoara „Ziua portilor deschise”, prin interactiune directa aveti posibilitatea sa va formati o parere mai obiectiva.

Echilibrul curricular-extracurricular-extrascolar

Scoala nu inseamna doar ceea ce se face in cadrul insitutiei, doar ceea ce e in carte, doar predare-invatare-evaluare. Orice manifestare desfasurata in clasa sau in afara clasei care vine sa completeze educatia copiilor aduce beneficii elevilor. Un invatator bun va face cu elevii sai proiecte frumoase, va organiza excursii si va pune in scena manifestari artistice.

Acestea ar fi cateva „tipsuri” dupa care sa va ghidati in cazul in care aveti posibilitatea de a opta pentru un anumit invatator. Si nu uitati, chiar de nu iese asa cum v-ati dorit, nu blocati din start comunicarea caci relatiile bune si trainice se construiesc in timp, cu rabdare si cu multa dragoste de copii!

 

Articol scris de Georgiana Abrudan, Invatator Centrul Educational Edu&Care

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s