Monitorul educatiei si formarii 2017: Romania are cei mai slab pregatiti profesori din UE

Monitorul educatiei si formarii 2017: Romania are cei mai slab pregatiti profesori din UE

Comisia Europeana a publicat Monitorul educatiei si formarii 2017, o oglinda pentru starea educatiei in Uniunea Europeana. Potrivit datelor, Romania e tara UE cu cei mai slab pregatiti profesori, cea mai mica finantare in acest domeniu si cei mai putini studenti.

Potrivit studiului, Romania isi ignora copiii din zonele rurale si de etnie roma. O alta tendinta ingrijoratoare este faptul ca abandonul scolar pentru segmentul 18-24 a crescut de la 17,3% la 18,5%, in ultimii trei ani, problema care se simte pe piata muncii si, implicit, la nivelul cresterii economice.

Vezi aici toate rezultatele din Monitorul educatiei si formarii 2017.

Raportul mai arata ca elevii romani sunt printre cei mai slabi la nivelul competentelor de baza, (citit, matematica, stiinta), dovada sunt in acest sens testele PISA.

Cauzele identificate sunt: factorii educationali si provocarile ce tin de echitate, pentru ca accesul la educatie de calitate este o provocare pentru elevii din zonele rurale si pentru romi.

De asemenea, finantarea educatiei este scazuta, iar rata abandonului scolar si riscul de abandon scolar raman ridicate, cu consecinte pe piata muncii si a cresterii economice. Relevanta educatiei superioare pe piata muncii creste, dar ponderea absolventilor de studii superioare este cea mai scazuta din UE. Eforturile de a introduce educatia vocationala sunt in curs de desfasurare, iar participarea la invatare continua ramane extrem de joasa, in ciuda necesitatii, in pofida necesitatii de actualizare a competentelor.

Societatea romaneasca naste inegalitati

Performanta elevilor este legata de conditia sociala si economica, iar la noi diferenta la nivelul performantei dintre elevii dezavantajati si cei din clasa superioara din punct de vedere socio-economic este una dintre cele mai mari din UE.

Diferenta dintre rezultatele educationale este confirmata de rezultatele examinarii nationale. In anul 2016, 37,5% din elevii de clasa a 8-a din scolile rurale au avut rezultate slabe (sub nota minima 5) la evaluarea nationala, comparativ cu 15% in scolile urbane. O alta confirmare a faptului ca elevii din zonele dezavantaje sunt lasati in urma sunt rezultatele PISA.

In ceea ce priveste incluziunea romilor, Monitorul educatiei arata ca doar 38% din copiii romi participa la educatia si ingrijirea copiilor prescolari, in timp ce 77% din romii cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani parasesc timpuriu scoala. In acelasi timp, proportia persoanelor care au parasit timpuriu scoala a scazut (fata de 90% in 2011), insa ramane foarte ridicata.

Vezi aici toate rezultatele din Monitorul educatiei si formarii 2017.

Pe locul 3 in UE la numarul de tineri care nu fac facultate

Procentul celor care au parasit timpuriu scoala in randul tinerilor in varsta de 18-24 de ani a scazut din 2015, de la 19,1%, la 18,5% in 2016, dar ramane al treilea cel mai ridicat din UE. Potrivit unui grafic al Monitorului, fata de 2013, procentul de parasire a crescut, avand in vedere ca atunci rata se situa la 17,3%. Obiectivul national in cadrul strategiei Europa 2020 de 11,3 % ramane de neatins, subliniaza studiul.

Comparativ cu media UE, procentul celor care aleg sa nu urmeze studii universitare si de formare in Romania este cu aproape 8 puncte procentuale mai mare decat media UE, care era in 2016 de 10,7%.

Cele mai mici cheltuieli pe educatie din UE

Pe langa faptul ca Romania cheltuieste cei mai putini bani din UE pe educatie (3,1% in 2015 in comparatie cu media UE de 4,9%), ea nu are programe dedicate pentru a „canaliza resurse suplimentare catre scolile dezavantajate”, iar cresterea finantarii educatiei poate contribui la imbunatatirea rezultatelor educationale, precum si la sustinerea dezvoltarii capitalului uman si a cresterii economice.

Vezi aici toate rezultatele din Monitorul educatiei si formarii 2017.

Formarea initiala a profesorilor, mai slaba decat in restul UE

„Formarea initiala a cadrelor didactice in Romania ofera mai putina pregatire decat in alte tari europene, in special in domenii practice (OCDE 2017), in timp ce subiectele legate de nevoi educationale speciale si lucrul cu studentii din medii defavorizate nu sunt acoperite in mod suficient. Cu toate ca Legea educatiei solicita profesorilor sa urmeze un program de masterat de doi ani in educatie, aceasta cerinta legala nu a fost pusa in aplicare. Autoritatile analizeaza posibilitatea de a crea un modul specific de formare initiala a cadrelor didactice axat pe nevoile educationale speciale ”, arata Monitorul Comisiei Europene.

Cei mai putini studenti din UE

Potrivit Monitorului, in pofida faptului ca ponderea absolventilor de studii superioare (30-34 de ani) s-a dublat in ultimul deceniu – de la 12,4% in 2006 la 25,6% in 2016 – aceasta nu a crescut din 2015 si este cea mai scazuta din UE. Obiectivul de 26,7% pana in anul 2020 este realizabil, insa atingerea mediei UE (39,1% in 2016) pe termen mediu reprezinta o provocare. Acest lucru este cauzat de o combinatie de factori care limiteaza numarul potential de studenti: rate ridicate de abandon scolar in invatamantul preuniversitar, rate de promovare in crestere, insa relativ scazute pentru examenul de bacalaureat, precum si participarea scazuta a grupurilor dezavantajate la invatamantul superior. In 2015, rata de inscriere pentru grupa de varsta 20-24 de ani, si anume persoanele susceptibile sa se incadreze in invatamantul superior5, a fost de 28%. Alaturi de emigrarea lucratorilor cu studii superioare, ponderea scazuta a absolventilor de studii superioare risca sa creeze o lipsa de competente in sectoarele care necesita un grad ridicat de cunostinte si, in cele din urma, sa limiteze cresterea economica.

Vezi aici toate rezultatele din Monitorul educatiei si formarii 2017.

Despre Monitorul educatiei si formarii

Monitorul educatiei si formarii include date Eurostat, studii si anchete OCDE, precum si analize ale sistemelor de invatamant realizate de reteaua Eurydice.

Aprobat de reprezentantii autoritatilor nationale din toate statele membre, Monitorul recenzeaza progresele inregistrate de UE si de tarile membre in raport cu un numar de 6 obiective:

  • reducerea sub 10% a ponderii tinerilor care abandoneaza studiile
  • atingerea unui procent de 40% pentru absolventii de studii superioare cu varsta intre 30 si 34 de ani
  • atingerea unei participari de 95% la educatia si ingrijirea copiilor prescolari
  • reducerea sub 15% a rezultatelor slabe la citire, matematica si stiinte
  • cresterea pana la 82% a ratei de insertie profesionala a tinerilor absolventi
  • obtinerea unui procent de 15% in ceea ce priveste participarea adultilor la procesul de invatare.

sursa: hotnews.ro


otter.ro
Ultimele articole

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s