Cine face temele pentru acasa, copilul sau parintii? Ce spune Urania Cremene

Asculta „In direct cu Urania Cremene!” joia, de la 12:00 la 13:00, la Itsy Bitsy FM sau urmareste emisiunea LIVE pe Facebook Itsy Bitsy.

Subiectul temelor pentru acasa starneste multe discutii si opinii in randul parintilor. Unii considera temele suficiente si necesare, altii le considera inutile si greoaie, ocupandu-le copiilor mult prea mult timp.

Sunt sau nu necesare temele? 

Temele sunt bune, cantitatea lor trebuie dozata.

Temele sunt bune, dar elevii primesc insa mult prea multe teme, considera Urania Cremene. Ea atrage atentia ca programul unui elev de gimnaziu, de exemplu, este uneori mai incarcat decat programul de lucru al parintilor (5-6 ore de scoala si 3-4 ore de teme).

„Copiii romani au cele mai multe teme din Europa”, spune Urania Cremene.

Cu toate acestea, temele sunt necesare, pentru ca ii invata pe copii responsabilitatea, o abilitate esentiala pe care parintii ar trebui sa o cultive de la varste mici.

Pentru a pregati terenul pentru teme si responsabilitate lor, Urania ii indeamna pe parinti sa le ofere ocazia copiilor, de mici, sa aiba diverse responsabilitati in casa – sa puna masa, sa spele vasele, sa-si stranga jucariile, sa-si faca patul, etc.

„Daca pana la varsta de 7 ani, copilul nu a primit niciun fel de responsabilitate acasa (…) este foarte greu de facut transferul catre teme, care reprezinta o responsabilitate cu adevarat importanta”, spune Urania Cremene.

Afla care este legatura dintre teme si responsabilitate si de ce e bine sa-i responsabilizam pe copii de la varste mici: 

10 minute de teme pe zi – putin sau suficient? 

In multe tari cu rezultate scolare exemplare, precum Japonia sau tarile nordice, elevii primesc foarte putine teme (sau deloc).

Intr-adevar, majoritatea specialistilor in educatie formala sustin ca temele nu ar trebui sa le ocupe elevilor mult timp. O recomandare agreata de multi specialisti e ca elevii sa primeasca cate 10 minute de teme pe zi pentru fiecare an de studiu. Asta inseamna 10 minute de teme pe zi in primul an de scoala, 20 de minute in clasa a doua, 30 de minute in clasa a treia, etc.

Cum ii ajutam pe copii sa-si faca temele?

E important sa tinem cont de faptul ca exista stiluri diferite de invatare si sa le combinam atunci cand copiii au de invatat (mai ales poezii sau texte pe dinafara). Fiecare copil invata diferit – unii sunt vizuali, altii auditivi, iar altii au nevoie sa scrie sau sa faca scheme.

Un prim pas in a-i ajuta pe copii sa-si faca temele este sa ne dam seama ca temele sunt responsabilitatea lor, nu a parintilor, si sa ne adaptam limbajul si comportamentul in asa fel incat copiii sa-si asume responsabilitatea temelor.

Afla cum propune Urania Cremene sa abordam subiectul temelor cu copiii: 

Presiunea notelor bune si invatarea de dragul autonomiei

Se pune o mare presiune pe rezultatul invatarii, pe note si inclusiv pe realizarea temelor.

Pentru a-i ajuta pe copii sa devina „cea mai buna varianta a lor”, Urania ii indeamna pe parinti sa puna accentul pe invatare, si nu pe rezultate.

Accentul pus pe invatare, nu pe note

Notele conteaza destul de mult, daca ne gandim ca de ele depinde admiterea la un liceu bun. Urania considera, insa, ca daca punem accentul pe invatare, si nu pe note, ceea ce le transmitem copiilor este ca „invatarea le va oferi exact ce vor ei”. Altfel spus, cu cat vor invata mai mult, cu atat vor avea mai multa autonomie si libertate (de a alege EI liceul pe care sa-l urmeze, de a alege EI meseria pe care o vor urma…).

Afla cum povesteste Urania despre mutarea accentului pe invatare: 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s