Numarul celor care citesc si socotesc cu dificultate, inca mare in Romania

Tarile UE si-au imbunatatit sistemul de invatamant in domenii-cheie, dar au atins doar unul din cei cinci indicatori de referinta stabiliti pentru 2010, Romania avand inca un numar ridicat de persoane care scriu si citesc cu dificultate, procentul fiind de 40% in 2009 fata de media UE de 17%.

Concluziile sunt prezentate in cadrul noului raport al Comisiei Europene privind progresele inregistrate in invatamant si formare, dat publicitatii, marti.

„Vestea buna este ca nivelul educatiei in Europa a crescut considerabil. Mai multi tineri absolva invatamantul secundar si invatamantul superior decat acum zece ani. Dar abandonul scolar timpuriu continua sa reprezinte o problema care afecteaza un tanar din sapte in Uniunea Europeana si unul din cinci elevi are in continuare competente reduse de citire la varsta de 15 ani. Iata de ce invatamantul si formarea se numara printre obiectivele esentiale ale strategiei Europa 2020. Avem nevoie de eforturi suplimentare din partea statelor membre pentru a ne indeplini obiectivele comune europene”, a afirmat Androulla Vassiliou, comisar pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret.

Comisarul cere cu fermitate statelor membre sa nu opereze reduceri in bugetele de invatamant, chiar daca se confrunta cu constrangeri din cauza crizei economice.

Potrivit raportului, s-au inregistrat progrese semnificative, dar insuficiente in ceea ce priveste reducerea abandonului scolar, cresterea numarului de elevi absolventi de invatamant secundar superior, imbunatatirea competentelor de citire, precum si in cresterea procentajului adultilor care participa la invatamant sau formare.

Strategia Europa 2020 pentru ocuparea fortei de munca si crestere economica pastreaza obiectivul de reducere a abandonului scolar sub 10 %, precum si pe cel de crestere a procentajului de absolventi la cel putin 40 %.

Referitor la participarea la invatamantul prescolar, raportul arata ca participarea la invatmantul prescolar a crescut din 2000 cu peste 6 puncte procentuale, cele mai performante tari fiind Belgia, Franta, Tarile de Jos. Rata de participare la invatamantul prescolar a crescut in Romania de la 67,6% in 2000, la 81,8% in 2008, ajungand la 82,8% in 2009.

Un alt indicator din strategie se refera la persoanele cu nivel scazut al competentelor de citire, matematice si stiintifice, astfel pana in 2010, ponderea celor cu nivel scazut in acest sens trebuia sa scada cu 20% si sa ajunga la 17%. Pana in 2020, acest indicator ar trebui sa fie mai mic de 15%.

Tarile cele mai performante din UE, in acest sens, sunt Finlanda, Tarile de Jos si Estonia, Romania avand in 2000 un indicator de 41,3%, in 2008 de 53,5%, iar in 2009 de 40,4%.
Un obiectiv principal UE este ca pana in 2020, ponderea celor care abandoneaza scoala de timpuriu sa nu fie mai mare de 10%. Tarile cele mai performante din UE sunt Polonia, Republica Ceha si Slovacia, Romania avand in 2000 o pondere de 22,9%, in 2008 de 15,9%, iar in 2009 de 16,6%.

Potrivit raportului, in saptamanile urmatoare, statele membre vor prezenta Comisiei programele lor nationale de reforma, in care vor stabili obiective nationale privind abandonul scolar timpuriu si absolventii de invatamant superior, explicand in ce fel doresc sa isi atinga obiectivele. Comisia va prezenta in curand noii indicatori de referinta propusi privind capacitatea de insertie profesionala si mobilitatea in scop educational.

Sursa: Mediafax


Ultimele articole

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s