Metoda finlandeza in Romania. Interviu cu Elena Lotrean, fondatoarea Scolii Romano-Finlandeze ERI

Elena Lotrean este fondatoarea Scolii Romano-Finlandeze ERI, care functioneaza deja de aproape cinci ani la Sibiu, unde a crescut de la 17 copii – in primul an – la aproape 200 de copii, in prezent.

De asemenea, in aceasta perioada se fac inscrieri la Scolile Romano-Finlandeze din Cluj-Napoca si Oradea, care isi vor deschida portile incepand cu anul scolar 2021-2022.

Invitata in emisiunea Happy Music cu Marius Constantinescu, Eleana Lotrean a povestit despre cum a ales sa fondeze Scoala Romano-Finlandeza si despre cum se poate face scoala in Romania dupa principiile educatiei finlandeze.

De ce modelul finlandez?

Elena Lotrean s-a orientat catre modelul educational finlandez tinand cont atat de rezultatele scolare exceptionale ale acestei tari (Finlanda este fruntasa la testele internationale PISA, in topul tarilor europene), cat si de fericirea resimtita de finlandezi.

Intr-adevar, Findanda ocupa primul loc in topul celor mai fericite tari din lume, finlandezii fiind printre cei mai multumiti si mai impliniti cu vietile lor. In plus, au o cultura a cititului foarte buna si sunt pe primul loc la utilizarea tehnologiei.

Modelul finlandez demonstreaza, asa cum surprinde Elena Lotrean, ca „se poate (…) sa invatam din bucurie, din curiozitate, si nu neaparat din frica de test sau ca ni se va intampla ceva ulterior in viata, daca nu suntem cei mai buni la invatatura”.

La fel de important, sistemul finlandez isi propune sa creeze oameni si cetateni, „oameni bine cu ei insisi si cetateni membri parte din comunitate”.

Scoala romano-finlandeza – filosofie finlandeza, curriculum romanesc

Scoala ERI functioneaza pe baza unui curriculum romanesc implementat prin metoda finlandeza – aplicand filosofia finlandeza intr-un mod adaptat, in functie de nevoile copiilor din Romania.

„Am adaptat si asta am invatat cel mai mult de la ei (finlandezi, n.r.), sa adaptam ceea ce avem nevoie. Sa adaptam la copiii din fata noastra, la societatea in care traim, la obiectivele pe care le avem. (…) Vrem sa dezvoltam minti creative si curioase, sa pregatim copiii pentru viata, si nu pentru teste, sa fie autonomi, sa fie independenti in gandire, sa poata sa aiba diverse competente pe care le vor folosi mai tarziu in viata, si toate acestea le realizam prin procesul de educatie”, povesteste Elena Lotrean.

Educatie cu bucurie

Parintii care vor sa ii inscrie pe copii la Scoala Finlandeza afla, in cadrul unui interviu individual de 45-60 de minute, ca modelul educational finlandez care se aplica la Scoala ERI nu se axeaza pe atingerea de performate de olimpiade, dar isi propune, in schimb, sa faca „educatie cu bucurie”, ofera un mediu de dezvoltare armonios, cu experti educationali, cu psihologi care se implica si cu o comunicare continua cu parintii.

Program educational care urmareste dezvoltarea a 4 inteligente 

Scoala Romano-Finlandeza ERI pune copiii in centrul atentiei si are grija de dezvoltarea lor pe patru inteligente:

  • inteligenta fizica – tot ce tine de corp, de odihna, de mancare, de hidratare;
  • inteligenta emotionala – copiii invata cum sa-si inteleaga, sa-si identifice, sa-si gestioneze emotiile, cum sa creeze relatii cu sens;
  • inteligenta mentala – invatarea de cunostinte, dezvoltarea gandirii critice, analitice, invatarea prin planificare;
  • inteligenta spirituala – explorarea modului in care fiecare se raporteaza la lume.

Aceste inteligente sunt transversal regasite in programul educational al Scolii ERI, mentioneaza Elena Lotrean.

In plus, copiii au parte de multa activitatea in aer liber si in afara scolii.

„Avem foarte mult outdoor, iesim mult din scoala, pentru ca noi consideram ca toata comunitatea este un spatiu educational, nu se intampla doar intre peretii unei sali de clasa.”

Comunicare deschisa cu parintii

Dincolo de informatiile, abilitatile si competentele pe care le dobandesc elevii la scoala, parintii „sunt primii educatori ai copiilor”, cum remarca si Elena Lotrean, care povesteste ca modelul finlandez implementat in Scoala ERI se bazeaza pe o buna relatie de comunicare cu parintii si pe sustinere din partea familiei.

Mai mult, scoala organizeaza frecvent diverse evenimente dedicate familiilor si parintilor – conferinte, Scoala Parintilor, evenimente lunare parinti-copii.

Gestionarea greselii este pentru invatare, nu pentru pedepsire

Elena Lotrean povesteste ca a intrat in legatura cu sistemul finlandez in urma cu multi ani, cand a ajuns in Finlanda pentru a face proiecte pentru profesori. Avand mult schimburi cu profesorii finlandezi, Elena a observat cu uimire „lejeritatea cu care profesorii cu care isi fac meseria”. Acest lucru e datorat, in mare parte, unei bune formari initiale, dar si unei abordari culturale diferite, in Finlanda existand „o cultura a educatiei, a cresterii. (…) Gestionarea greselii este pentru invatare, nu pentru pedepsire”.

Pe de alta parte, in cultura romaneasca greseala este, in continuare, privita si primita cu batjocura, invinovatire, rusinare si umilinta, atat in randul profesorilor, cat si in randul elevilor.

„Cred ca asta avem nevoie foarte mult sa schimbam: sa ne uitam la greseala ca la un prilej bun pentru invatare.”

Afla mai multe despre modelul educational finlandez de la Elena Lotrean, fondatoarea Scolii Romano Finlandeze ERI:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s