Efectele negative ale supraexpunerii copiilor la ecrane au crescut foarte mult in pandemie

Ca urmare a supraexpunerii la ecrane a copiilor de pana in trei ani, in contextul pandemiei, specialistii Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului anunta cu ingrijorare o crestere cu 34% a cazurilor de copii cu intarzieri in dezvoltarea psihica si a limbajului, deficit de atentie, hiperactivitate, tulburari de comportament.

In acest context, Asociatia lanseaza o campanie de constientizare si un film documentar privind Efectele supraexpunerii copiilor la ecrane.

In pandemie, parintii au fost nevoiti sa lucreze foarte mult de acasa, ecranele devenind dintr-odata o parte constanta a vietii intregii familii. Ei au mari dificultati in a limita accesul la ecrane al copiilor si s-au trezit, dupa un an, cu tot felul de probleme de comportament si de dezvoltare a celor mici.

Specialistii diferentiaza activitatile cognitive pe care le fac copiii, de genul scoala on-line, de restul activitatilor de relaxare in care acestia stau in stare cerebrala alfa in fata ecranelor si devin dependenti de starile acestea, care le afecteaza dezvoltarea.

Mai mult, specialistii au recomandari diferite, in functie de varsta copiilor. Astfel, de la nastere si pana la varsta de un an si jumatate, copiii se afla in perioada de dezvoltare senzorio-motorie, iar specialistii recomanda sa nu stea deloc la ecrane.

Intre un an si jumatate si doi ani, cei mici pot petrece in fata ecranelor maximum 30 de minute, impreuna cu un adult, care sa le explice ce vad pe ecran. Intre 2 si 6 ani, specialistii recomanda un timp de maximum o ora in fata ecranelor, iar intre 6 si 12 ani se poate ajunge la doua ore pe zi.

Principalele probleme care apar la copii in cazul supraexpunerii sunt legate de somn, alimentatie, de dezvoltare a limbajului si dezvoltare cognitiva, de relationare, de atentie, de hiperactivitate sau de motivatie. In anumite cazuri pot aparea si elemente asemanatoare celor din tulburarea de spectru autist.

“Nu toti copiii care stau in fata ecranelor foarte mult vor ajunge la manifestari de tipul celor din spectrul autist, dar din experienta mea am observat ca in cazul copiilor care au predispozitii genetice pentru aceasta tulburare, daca nu au eliminat la timp ecranele si nu au facut terapie specifica foarte devreme (pana la 2 ani) creierul lor s-a structurat pe acea forma de lipsa de neuro – conectivitate si copilul a <<devenit>> pana la urma un copil cu autism. De aceea este foarte important ca bebelusii sa nu aiba acces la ecrane atat de devreme si daca au mici sesiuni de expunere de fiecare data sa se compenseze cu experiente naturale, jocuri care il pun in contact direct cu mediul inconjurator.” declara psihologul clinician Marius Zamfir, membru fondator si presedintele Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului.

Specialistii Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului lucreaza de peste 17 ani cu copii care au diagnostice de intarziere in dezvoltarea psihomotrica, intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului, tulburare de opozitie si/sau comportament, tulburare ADHD sau cu elemente asemanatoare celor din tulburarea de spectru autist.

In anul 2018, Asociatia a lansat un studiu despre consumul excesiv de ecrane si efectele asupra copiilor cu varste mai mici de 4 ani, iar de curand a lansat un documentar despre Efectele supraexpunerii copiilor la ecrane, care poate fi urmarit aici.

Mai multe detalii despre Asociatia pentru Sanatate Mintala a Copilului (ASMC) se gasesc aici.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s