Cum „aduci” gradinita acasa? Ce recomanda Oana Moraru, consilier in educatie

Primele saptamani de vacanta „fortata” a adus multe emotii amestecate parintilor nevoiti sa preia, peste noapte, rolul de educatori si sa isi adapteze programul (de work from home, in multe cazuri) in asa fel incat sa-i implice pe copii in activitati educative potrivite varstei lor, asa cum aveau parte la gradinita, pana de curand.

[Organizeaza-te mai usor folosind Orarul Activitatilor in Familie!]

Tinand cont, insa, de contextul deosebit care a impus vacanta si izolarea in casa, este firesc sa recunoastem ca nevoile de apropiere, conectare si afectiune ale copiilor nostri sunt mult mai importante in aceasta perioada, fata de orice altceva.

Asta nu inseamna sa ignoram nevoia de rutina si de structura pe care o implineste programul de la gradinita. Exista cateva aspecte de care putem tine cont pentru a adapta, pe cat posibil, programul de „stat acasa”, astfel incat sa le asiguram copiilor o atmosfera in care sa-si continue armonios cresterea si dezvoltarea.

In acest sens am rugat-o pe Oana Moraru, cel mai apreciat consilier in educatie din Romania, sa ne ofere cateva idei care sa ne ghideze in noul nostru rol de parinti-educatori (imperfecti, dar blanzi si iubitori).

Iata ce am aflat de la Oana Moraru:

Cand invata acasa, prescolarii au nevoie sa repete o serie de activitati intocmai in fiecare zi. 

Copilul de gradinita are nevoie de un regim de lucru, de 2-3 ore pe zi, care sa vina ca o rutina prestabilita, repetabila, anticipabila. Cu alte cuvinte, prescolarii au nevoie sa repete o serie de activitati intocmai in fiecare zi, cu semnale sonore intre ele sau tranzitii muzicale.

Jocurile, alese de parinti sau recomandate de educatoare, trebuie sa se adreseze unor arii distincte de dezvoltare. Astfel, programul de activitati si jocuri poate cuprinde:

1. Activitate pentru dezvoltarea motricitatii fine (5-25 minute): pictura, modelaj, colaj, desen dupa model, in etape de executie.

2. Activitate pentru dezvoltarea atentiei si a rezilientei (15 min) – o memorare a unei poezii (una pe saptamana), memorarea unui sir ritmic de batai din palme si picioare, un joc de memorare vizuala sau auditiva;

3. Activitate pentru dezvoltarea logicii matematice – joc matematic si o fisa de lucru/zi – 20 min;

4. Joc pentru dezvoltarea motricitatii grosiere (30 min);

5. Joc pentru dezvoltarea limbajului (30 min) – o lectura dupa imagini, o povestire dupa o serie de imagini, constructii de propozitii, framantari de limba, etc.;

6. Vizionarea unui documentar din lumea plantelor si a animalelor – discutii pe marginea relatiilor cauza-efect, a habitatelor, etc.;

Intre fiecare din activitatile de mai sus, copilul ar urma sa aiba o pauza binemeritata de 15-20 de minute de joc liber, la alegere, dupa care sa revina la masuta de activitati atunci cand aude semnalul sonor stabilit de la inceput (poate fi un clopotel sau o alarma haioasa pe telefon).

Pentru unii parinti, programul propus mai sus poate parea foarte distractiv si usor de implementat, pe cand alti parinti s-ar putea sa se simta depasiti de situatie si de tot ce presupune pregatirea si organizarea activitatilor cu cel mic.

Dincolo de orice propunere de organizare, aminteste-ti ca ceea ce conteaza cel mai mult acum e sa va fie bine impreuna si sa gasiti un ritm si un program care sa se potriveasca familiei voastre.

Pentru asta, iti recomandam sa ai grija de sanatatea ta emotionala si sa gasesti idei de activitati in care sa se implice cu bucurie intreaga familie.

Oana Moraru este consultant educational, fondatoarea scolii private Helikon din Calarasi si creatoarea platformei Vocea Parintilor. Are o experienta de 20 de ani in invatamant, unde a lucrat ca profesor de limba romana si invatator.

Iti recomandam si:
Stimularea educationala a prescolarilor acasa. Ce recomanda Oan Mosoiu, consultant in educatie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s