3 capcane ale anxietatii si cum sa le eviti

Cu totii avem anumite declansatoare ale anxietatii, ce pot varia ca insemnatate. Dar cand iti cunosti declansatorul, iata ce capcane este bine sa eviti.

Adesea, ne facem griji pentru cele mai marunte lucruri, analizam prea mult o situatie sau ne poticnim in detalii. Toti acesti factori pot duce foarte rapid la anxietate. De exemplu, eu tind sa fiu perfectionista si, de multe ori, cand am un proiect de facut, stau prea mult timp sa fac cercetare si descopar ca mi-a mai ramas foarte putin pentru a ma apuca de proiectul in sine. Ce se intampla in acel moment? Ma panichez.

Iata cele mai des intalnite capcane ale anxietatii si cum sa le eviti:

  • Eziti sa actionezi pana nu esti complet pregatit(a)

Ai patit vreodata sa lucrezi pe un proiect si sa iei in considerare mai multe solutii, insa fara sa pui vreuna in aplicare? Sau, cum am spus despre mine mai sus, sa te simti mereu prins(a) in etapa de cercetare?

O mare parte din ceea ce numim anxietate este faptul ca nu poti tolera nesiguranta. Acest lucru vine dintr-o frica de esec, care duce la un blocaj. Persoanele anxioase tind sa se concentreze pe cele mai rele rezultate (ipotetice) si de aceea nu actioneaza.

Ceea ce poti face este sa te gandesti care ar putea fi cea mai grava consecinta, cea mai buna si cea mai apropiata de realitate (in aceasta ordine). In aces fel, constientizezi oportunitatile si riscurile, in acelasi timp, asa ca poti lua o decizie mai usor.

Alta solutie ar fi sa iti faci un plan pentru cazul in care cel mai rau scenariu ar deveni realitate. Astfel, vei avea mai multa incredere in capacitatile tale si vei rezolva situatia cu mai mult calm.

  • Te obsedeaza greselile

In momentul in care regandesti fiecare greseala, iar si iar, poti ajunge la anxietate.

Pentru a scapa din acest cerc vicios, incearca sa gasesti niste pasi concreti, care sa te ajute sa mergi mai departe. Incepi prin a scrie ce poti sa faci in momentul prezent. De exemplu, daca simti ca proiectul tau ar putea depasi un deadline, ce optiuni ai? Poti sa ceri o prelungire? Poti sa vezi daca exista solutii pentru a grabi procesul? Poti cere ajutor? Listele te vor ajuta sa fii mai productiv(a).

  • Iti este groaza de reprosuri

De multe ori, persoanele cu anxietate ar face orice pentru a evita feedback-ul, pentru ca deja isi fac autocritica. Chiar si cel mai mic repros ar ajunge sa le confirme ceea ce deja credeau despre ele insele.

Ceea ce poti face in acest caz este sa incerci sa primesti cu seninatate feedback-ul primit, fie el bun sau rau. Relaxeaza-ti corpul si gandurile si fii deschis(a) la aprecierile primite. S-ar putea sa te ajute.

Daca mai ai nevoie de sfaturi pentru prevenirea si depasirea anxietatii, iti recomand si urmatoarele articole:

Tu ai avut probleme legate de anxietate? Cum te-ai descurcat?

Autor articol: Oana Anghel – Redactor Itsy Bitsy

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s