Terapie prin inot

Nu rare au fost situatiile in care copilul ti-a spus 'Mi-e frica de apa, mama' sau in care copilul tau a refuzat sa intre in apa dintr-o teama nejustificata, chiar daca tu erai langa el. Mai mult, aceasta teama de apa este la fel de des intalnita si la adulti, nu doar la copii.

Teama de apa poate fi rezulatul unor experiente directe sau indirecte de invatare a inotului, sau ale subconstientului.

Experienta directa vizeaza o experienta personala traumatizanta legata de inot sau de apa. Experiente indirecte reprezinta diverse mijloace vizuale sau auditive, de exemplu martor la un incident, vizionarea unui film, citirea unui text sau o conversatie cu o persoana in care se prezinta un astfel de incident traumatic legat de activitatea aceasta.

O alta sursa a fricii de apa este subconstientul uman: invatam sa ne ferim de apa ca manifestare a unor experiente negative din copilarie si din vise, sau din nevoie de protectie fata de locurile necunoscute si necontrolabile cum este dealtfel si apa.

Oricare ar fi cauza, copilul sau adultul asociaza in mod persistent si deranjant apa cu sentimentul de teama. De aici si refuzul sau retinerea de a repeta experienta.
In plan comportamental, aceasta frica de apa poate compromite capacitatea copilului de a actiona, de a se exprima, de a face fata unor situatii de viata.

Au aparut astfel programme de terapie prin inot ce au ca obiective principale:
– deconditionarea acestor comportamente sau reactii fobice,
– reducerea reactivitatii fiziologice,
– eliminarea sau diminuarea reactiei de evitare,
– inlaturarea anxietatii asociate cu aceasta activitate,
– dezvoltarea spiritului competitiv, etc.

Secretul invingerii temerilor nu sta in metodele si tehnicile traditionale de invatare a inotului, ci intr-o relatie unde legatura dintre copil si mentor sa fie una de simpatie si incredere, similara unei relatii de consiliere. A ajuta copiii sa depaseasca frica de apa cere creativitate, determinare si un instinct extraordinar. Motivarea, provocarea, recompensarea, calauzirea si educarea copilului prin acest proces necesita un mentor care sa-si stabileasca obiective realiste si apoi sa aiba cunostintele, experienta si resursele necesare pentru a pune in practica un program adecvat.
Cu ajutorul unor cunostiinte din partea unor persoane specializate (psiholog), a unor antrenamente psihologice bazate pe gandire, imaginatie si vointa, comportamentele de tip fobic pot fi atenuate sau inlaturate.
De remarcat insa ca fiecare copil sau adult dispune de resursele si aptitudinile necesare rezolvarii acestor probleme.

Beneficiile inotului pentru copil, atat ca activitate sportiva cat si de recreere sunt unanim recunoscute. Dintre acestea, putem enumera dezvoltarea functiilor cognitive, dezvoltarea atentiei, care are un rol extrem de important in procesul gandirii, dezvoltarea unui comportament concentrat catre atingerea de obiective, care se regasesc in viata de adult sub forma rezolvarii situatiilor de viata. In acelasi timp, inotul dezvolta consolidarea unor strategii indirecte de a face fata situatiilor stresante, strategii care se extind dincolo de dificultatile intampinate in apa.

Invingerea fricii cu ajutorul BSC

Bucharest Sport Club a lansat o serie de cursuri de inot pentru copii, care pe langa asistenta unui instructor de inot, vor beneficia de asistenta unui psiholog.

In cadrul acestui demers terapeutic demarat cu ajutorul specialistilor de la BSC ii vom invata pe micuti cum sa actualizeze disponibilitatile psihice latente, prin intermediul unor antrenamente speciale cum ar fi de exemplu cele de relaxare.

Nu este insa suficienta doar abilitatea de relaxare. Copilul trebuie invatat sa se relaxeze in mod deliberat, mai exact sa stapaneasca tehnica de relaxare si s-o utilizeze si in situatiile specifice care ii provoaca teama!

Prin invatarea acestor tehnici de relaxare progresiva, cu ajutorul unor exercitii alternative de relaxare si incordare musculara, micutul devine mai repede constient de ceea ce inseamna incordare si relaxare, precum si de modul in care isi traieste tensiunile.

Primul obiectiv al terapiei prin inot urmareste reducerea reactivitatii fiziologice. Se urmareste in aceeasi masura eliminarea comportamentului de evitare.
In acelasi timp, specialistii ii vor explica parintelui cum se procedeaza la aceste sedinte, ce exercitii se folosesc inainte de culcare, chiar si inainte de a merge la bazin, pregatindu-se astfel copilul pentru experienta.

Aceasta constientizare poate servi ca punct de plecare pentru utilizarea deliberata a relaxarii in situatii de viata.
Pe masura ce copilul isi insuseste acest tip de relaxare musculara, el devine capabil sa-si calmeze sistemul neurovegetativ, inlocuind starea subiectiva de anxietate cu statea de liniste interioara.
Mai multe detalii despre aceste cursuri pe www.bsc.com.ro
Un articol realizat cu sprijinul Bucharest Sport Club! Informatii sustinute de catre Dna. Psiholog Elena Zarnoianu, invitata in emisiunea lui Adriana Titieni.


otter.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s