Rolul basmului in viata scolarului

Basmul reprezinta mai mult decat „o poveste de adormit copiii”. Care este, de fapt, rolul basmului? Ce beneficii le aduce copiilor?

Povestile si basmele sunt mijloace eficiente in procesul de formare a exprimarii corecte la copiii din ciclul primar.

Cand vorbim de rolul basmului in viata copiilor, ne amintim ca aceste creatii populare ofera un limbaj accesibil cu putine cuvinte si expresii necunoscute , limba literara corecta usor de inteles de catre scolari.

In plus, provoaca la un exercitiu de imaginatie caci in basme si povesti se poate intampla orice. Iar copilul este fericit ca, orice dificultati ar exista, in basm se rezolva.

Prin personajele literare se pot forma comportamente morale, caci copiii se identifica si preiau din calitatile/defectele acestora. De cele mai multe ori, ei vor sa fie harnici, curajosi, cinstiti, corecti asemeni lui Fat Frumos sau Ileana Cosanzeaza.

Totusi, sunt si copii care se identifica cu personajele negative: zmeii sau zgripturoaice. Preluarea modelelor negative poate fi determinata de agresivitate si frustrari neexprimate sau poate fi efectul fenomenelor agresive din desenele animate larg promovate in ultimul timp.

Date fiind valentele educative ale povestilor si basmelor, trebuie sa gasim cele mai bune modalitati de a-I atrage pe copii sa citeasca.

Diferenta dintre prescolari si cei din clasele primare este aceea ca micutii trebuie transformati din ascultatori in cititori de lectura. Datoria noastra, a dascalilor si parintilor este aceea de a a-I apropia pe copii de carte si de a-I trezi interesul pentru a citi povesti, du de a-I oblige sa o faca.

O modalitate eficienta este de a evidentia dintr-un basm tot ceea ce este mai atragator, sa Ie prezentam o actiune incitanta si sa ne oprim brusc pentru a-i atrage sa citeasca pentru a afla contiunuarea si finalul actiunii.

Nu este suficient doar sa citim. Invatatorul si parintele trebuie sa vada ce a inteles copilul, sa-l determine sa prezinte continutul basmului. Acesta reprezinta un exercitiu important de exprimare orala. De multe ori, copiii vor incepe sa povesteasca momentul care le-a placut cel mai mult, sarind anumite evenimente. Astfel ei trebuie directionati in sensul asezarii actiunilor in ordinea desfasurarii lor.

Basmele si povestile se aleg in functie de varsta si in rapot cu nivelul exprimarii. Dimensiunea este un criteriu important de selectie. In clasele primare mici se aleg basme scurte a caror povestire nu dureaza mai mult de 10 minute. Un copil de clasa I trebuie sa poata aseza in ordine logica 20- 40 propozitii iar pentru unul de clasa a IV sunt necesare 15-20 min pentru a formula o povestire de circa 100 propozitii.

Actiunea povestii/basmului in primii trei ani de invatamant ar trebui sa fie liniara,sa sedesfasoare in ordine normal, sa se intrerupa fara sa se revina la o actiune anterioara. In clasa a-IV-a copiii vor fi capabili sa faca legaturi intre actiuni, astfel le putem pune la dispozitie basme cu intamplari in planuri paralele.

Un alt lucru important de care trebuie sa se tina seama in selectarea basmelor este numarul personajelor: la clasele I si a-II-a se recomnada lecture cu 2, 3 maxim 4 personaje, pe cand la clasele III-IV pot fi citite si intelese cu usurinta si basmele cu personaje multiple.

Basmul trebuie sa aiba un limbaj cat mai accesibil, fara prea multe regionalisme si arhaisme greu de explicat. Un exemplu sunt povestirile lui Ion Creanga, incontestabil capodopere ale literaturii romane, dar pe care daca le prezinti intr-un limbaj autentic nu pot fi intelese de copiii din alte zone ale tarii sau daca incercam sa le explicam acestia isi vor insusi un limbaj regional. In aces caz este indicat sa apelam la textele adaptate si modificate sub forma literara.

Nu putem recomanda aceleasi basme tuturor copiilor pentru ca nu toti au aceeasi capacitate si nivel de intelegere si retinere. Astfel dascalii ar trebui sa recomande diferentiat lecturile, in functie de varsta si nivelul exprimarii.

Autor articol: Georgiana Abrudan – Profesor invatamant primar, Centrul educational EDU&CARE

sursa foto: freedigitalphotos.net


otter.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s