Programarea neuro-lingvistica si procesul de invatare

Vrem sa ne modelam copilul inca de cand este mic, astfel incat sa aiba un comportament adecvat atat acasa cat si la scoala. Il intrebam de exemplu, cum a fost la scoala sau cate teme are si simtim ca ne ascunde anumite lucruri.
Psihologul Sid Jacobson ne ofera cateva sfaturi pentru a ne putea intelege mai bine copilul, pentru a afla ce anume se intampla in sufletul lui si pentru a-l putea modela mai usor.

Interviu realizat cu psiholog Sid Jacobson in cadrul emisiunii „Meditatii pentru parinti”
realizata de Adriana Titieni

A: Ce inseamna programarea neuro-lingvistica?

S: NLP sau programare neuro-lingvistica este un domeniu de studiu care a inceput in anii '70, cand Richard Benlder si John Grinder, cercetatori la Universitatea din California, au facut cercetari legate de modul cum oamenii se studiaza unii pe altii. John este lingvist iar Richard este psiholog si informatician si au inceput prin a studia cum anume psihoterapeutii si consilierii isi influenteaza clientii incat sa le fie mai bine. In acel studiu au facut numeroase descoperiri pe care nu le facuse nimeni inainte si care au influentat definitiv modul in care s-a facut consiliere dupa aceea. Aceste descoperiri se refereau la cum foloseau consilierii cuvintele si limbajul pentru a-si expune ideile si pentru a intelege ideile celorlalti. Ceea ce le-a atras atentia a fost faptul ca psihoterapeutii pe care i-au studiat erau foarte diferiti unii de altii, aveau diferite teorii si idei. Unul dintre ei era Fritz Perls, psihanalist german, care a inventat de fapt “ghestal terapia”. Fritz se mutase din Africa de Sud in America de cativa ani si lucra cu grupurile, facand lucruri neobisnuite.

A doua persoana pe care au studiat-o a fost Virginia Satir, care era o americanca. Ea fost prima persoana care a practicat intr-adevar terapia de familie. In loc sa lucreze cu indivizi sau grupuri, Virginia lucra cu familii intregi. Abordarea Virginiei era foarte diferita de cea a lui Fritz si daca i-ai fi vazut pe amandoi, diferenta era chiar dramatica.

A treia persoana a fost Milton Erickson, cel mai mare psihanalist care a trait vreodata. Fritz Pearce era psihiatru si psihoterapeut, Virginia era asistent social iar Milton Erickson era si psihiatru si cercetator. Milton este considerat parintele hipnozei moderne, munca lui fiind foarte diferita fata de a celor doi. John Grinder era lingvist si ceea ce sudiau ei erau structura frazelor si cuvintele pe care le foloseau. Au descoperit cu uimire ca tiparele lingvistice pe care le foloseau acesti trei oameni erau asemanatoare. Daca ii vedeai cum lucrau, totul parea foarte diferit dar tiparele lor de limbaj si modul in care comunicau, erau aceleasi. Asta i-a determinat pe John si Bendler sa extinda studiul la alte categorii de oameni, sa vada daca aceste tipare de limbaj se regasesc. Motivul pentru care i-au ales a fost faptul ca ei au fost si sunt cei mai buni din lume.

S-a dovedit ca orice persoana care e buna intr-adevar la asta, foloseste aceste tipare, iar oamenii care nu sunt buni inseamna ca nu folosesc aceste tipare, nu le folosesc bine sau fac lucrurile diferit. Dupa ce au studiat psihoterapeutii, au studiat vanzatorii si au descoperit ca cei mai buni vanzatori comunicau in mod identic cu cei mai buni psihoterapeuti. Faceau aceleasi lucruri pentru a-i determina pe oameni sa faca alegeri, sa-si schimbe punctul de vedere.

Apoi au studiat doctori, avocati, politicieni, evanghelisti, predicatori si au gasit acelasi lucru peste tot. Concluzia a fost ca nu conteaza care e scopul tau, daca vrei sa influentezi alti oameni; e vorba de aceleasi tipare de comunicare. Asa s-a nascut programarea neuro-lingvistica, asa cum o stim noi.

A: Am vrut sa facem aceasta paranteza pentru ca e important pentru cei care ne asculta, sa inteleaga ce este NLP-ul. Intorcandu-ne la subiectul emisiunii noastre, cum ar putea fi folosita programarea neuro-lingvistica in procesul de invatare? Prima intrebare ar fi legata de comportamentele de gandire ale altor oameni. Cum incepe procesul de modelare?

S: NLP-ul nu se refera doar la a descoperi tipare de limbaj ci se refera si la procesul de a afla, al acestor lucruri. Cand vrem sa invatam de la altcineva si sa aflam cum anume face o persoana lucrul respectiv, exista anumite lucruri pe care trebuie sa le stim despre persoana respectiva, pentru a putea face lucrurile efectiv asa cum le face el. De obicei incepem prin a observa persoana respectiva facand acel lucru si detectand tiparul de comportament si punem intrebari persoanei despre modul in care ea gandeste ceea ce face. Partea interesanta este ca oamenii iti vor vorbi despre ceea ce fac dar iti vor da doar partea constienta legata de acest lucru. Dar stim ca exista foarte mult din ce fac oamenii si ei nu sunt consteinti de asta si despre aceste lucruri ei nu ne spun imediat.

John si Bendler ne-au demonstrat ca exista indicii in expresia faciala, in miscarile sau pozitiile corpului unei persoane care ne vorbesc despre ceea ce se intampla in interiorul lor, despre ceea ce gandesc, chiar daca nu sunt constienti de asta. Unul dintre cele mai interesante lucruri care au fost descoperite de studentii NLP – de fapt cei care au descoperit asta au fost Robert Dilts si Judith Delozier – este ca oamenii isi misca ochii in anumite directii si acest lucru iti da indicii despre ceea ce gandesc. Foarte multi oameni, cand incearca sa-si aminteasca ceva isi ridica ochii in sus, ca si cum s-ar uita spre cer. Probabil va amintiti ca in scoala, profesorul il intreba ceva pe elev iar acesta “dadea ochii peste cap”, si profesorul ii spunea “Raspunsul nu e scris pe tavan”. Ei bine, raspunsul e pe tavan. Multi oameni au nevoie sa se uite “pe tavan” pentru a-si accesa imaginile care le aduc imaginea respectiva, pentru a-si aminti, a-si imagina raspunsul si a sti ce sa spuna. Atunci cand profesorul ii spune elevului “nu te mai uita pe tavan”, de fapt intrerupe acest proces de aducere aminte si elevul nu mai gaseste raspunsul.

Bineinteles, nu toti copiii trebuie sa faca asta tot timpul, dar multi o fac si e un tipar foarte comun. S-a dovedit ca atunci cand vorbesc cu ei insisi sau incearca sa-si aminteasca ceva, oamenii se uita in jos, in stanga sau in dreapta si exista si alte tipare, alte miscari ale ochilor; de exemplu cand oamenii isi acceseaza sentimentele se uita in jos sau in dreapta. Te poti baza pe aceste tipare dar trebuie sa fii foarte atent pentru ca e mult mai complex decat pare. Dar, odata ce descoperi aceste tipare care sunt specifice unei anumite persoane, iti dai seama si de ceea ce gandeste. Scopul este sa avem atat de multe informatii despre persoana respectiva incat sa putem fi in stare sa repetam la nivel constient si inconstient ceea ce face ea, adica la nivel de gandire si actiune, astfel incat sa ajungem la aceleasi rezultate. Dupa ce testam pe noi, testam pe alte persoane si putem descoperi cum sa testam acest lucru, pe oricine.

A: Cum te ajuta NLP-ul?

S: Sa vorbim putin mai intai despre psihologia moderna. Ea a inceput acum 160 de ani studiind cum animalele si oamenii invata. Orice facem in viata noastra, chiar daca facem bine sau rau, este ceva ce am invatat. Descoperind acest proces de invatare, putem face doua lucruri: sa ii invatam pe ceilalti de la inceput cum sa faca lucrurile corect si atunci cand descoperim ca un lucru nu e facut bine, ce putem sa facem ca el sa fie bine. NLP-ul a rafinat acest proces pana la o structura sofisticata, astfel incat oricine poate sa invete orice vrea. In workshop-ul pe care l-am tinut zilele trecute in Bucuresti oamenii au invatat cu NLP cum sa scape de fumat, cum sa comunice mai bine cu colegii, cu copiii, cum sa fie mai energici cand fac o prezentare, deci aplicatiile sunt infinite.

A: Cum folosim procesul de modelare in relatia dintre noi si copiii nostri?

S: Primul lucru pe care trebuie sa-l tinem minte este acesta: copiii nostri ne modeleaza pe noi mult mai bine si stiu sa faca acest lucru mult mai bine decat stim noi sa modelam pe oricine. Trebuie sa fii foarte atent la ceea ce modelezi pentru copilul tau: atunci cand tu nu lucrezi, nu citesti, nu faci ordine si le ceri copiilor tai acest lucru, intotdeauna vei primi ca raspuns o privire ciudata, dar daca vei avea mereu materiale de citit prin jur si o vei face si vei fi fascinat de asta, si copiii tai vor fi interesati sa faca la fel. Acesta este primul lucru important: copiii sunt modelatori naturali si vor modela tot ceea ce gasesc in jurul lor. Al doilea lucru important este ca poti sa-i inveti sa faca acest lucru, pentru ca orice facem in mod automat, nu inseamna ca nu putem sa facem si in mod deliberat. Scopul final este sa invatam sa facem lucrurile automat, fara sa fie nevoie sa ne gandim la ele. Lucrurile pe care le facem cel mai bine sunt cele la care nu ne gandim.

A: Va intoarceti in Romania sa tineti training-uri pe tema NLP-ului?

M: La www.parenting.ro exista un workshop de trei ore de NLP pentru parinti. Ma voi intoarce cat de curand sa tin un curs pentru parintii de adolescenti.

Sid Jacobson este psiholog, un expert in aplicatiile NLP in educatie si training, psihoterapie si abilitati de comunicare. Este unul din primii traineri certificati de catre Society of NLP.
Detine un doctorat in Clinica de Psihologie de la Scoala Profesionala de Studii Psihologice si un Master in Asistenta Sociala la Universitatea Tulane, acolo unde si-a finalizat si studiile in psihologie. El utilizeaza NLP in ariile sale de specialitate: educatie, training, scris si psihoterapie. A lucrat ca cercetator, trainer si consultant cu profesionisti din spitale, scoli, clinici, afaceri sau sport. A instruit profesionisti mai mult de 20 de ani. A scris numeroase articole despre NLP si este autorul cartilor: “Solution States: a Course in Solving Problems With the Power of NLP” , “The POWER Processs: An NLP Approach to Writing” si “Meta-Cation: Education About Education with Neuro-Linguisting Programming (vol I, II si III)”.

In prezent, Sid isi ofera serviciile de training si consultanta in Statele Unite, Canada, America de Sud, Europa si Asia. In ultimii 6 ani a lucrat mult in Singapore si Malaezia deruland programe de training NLP pentru firme ca Singapore Airlines, Western Digital sau Yokogawa Electronic, precum si agentii guvernamentale ca National Computer Board, Service Quality Centre sau Ministerul Sanatatii. De asemenea a lucrat cu numeroase scoli, universitati, spitale, banci sau servicii sociale. In Statele Unite si Canada a lucrat cu firme mici si cu mari organizatii ca Du Pont, Shell, Jackson National Life, Maersk Sealand and Case New Holland, pe langa scoli, guverne, universitati, banci sau agentii de servicii sociale.

Sid a venit in Romania in anul 2005, cand a sustinut trainingul „Construirea relatiilor profesionale si gestionarea negocierilor dificile” si in 2006, cand a sustinut trainingul „Solution States”, modulul I din formarea NLP Practitioner, un workshop la Targul de training Business-Edu si un workshop la Conferinta Psihologilor Scolari din Bucuresti. Sid este casatorit si traieste in New Orleans.
Mai multe detalii gasiti aici: www.sidjacobson.com


otter.ro

Lasă un răspuns