Prevenirea Bullying-ului mai aproape de a intra in Legea Educatiei

Prevenirea Bullying-ului, tot mai aproape de a intra in Legea Educatiei

Initiatiativa legislativa de prevenire a bullying-ului e din ce in ce mai aproape de a fi aprobata.

Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii educatiei nationale cu prevederi privind bullyingul a primit punct de vedere de sustinere de la Guvern, dupa ce luna trecuta a primit raport de adoptare in Comisia pentru invatamant, stiinta, tineret si sport din Camera Deputatilor. Mai departe urmeaza sa ajunga la vot, in plenul Camerei Deputatilor.

Initiativa isi propune sa modifice Legea educatiei nationale nr. 1/2011 prin introducerea bullyingului ca forma de violenta psihologica, alaturi de celelalte forme de violenta fizica.

Aceasta initiativa legislativa face parte din strategia nationala de constientizare, prevenire si interventie in caz de bullying organizata de Itsy Bitsy FM si Asociatia Parintilor Isteti.

Prevenirea Bullying-ului: Istoric

Propunerile legislative de prevenire a bullying-ului au ca obiect modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr.1/2011 si Legii nr.53/2003 privind Codul muncii pentru a defini, a preveni si a interzice violenta psihologica – bullying-ul in spatiile destinate educatiei, formarii profesionale si muncii. De asemenea, modificarea legii educatiei, prevede si posibilitatea ca cei implicati in actiuni de bullying, atat agresorii, cat si victimele, sa beneficieze de asistenta si evaluare psihologica.

Bullying-ul reglementat prin lege: Doua initiative legislative depuse in Parlament

Exista 2 initiative legislative de prevenire a bullying-ului (modificarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011, modificarea Legii nr.53/2003 privind Codul muncii), depuse in Parlament de catre deputatii Andrei Pop si Petre Florin Manole si sustinute de 26 de senatori si deputati  din majoritatea partidelor politice (16 PSD, 2 PNL, 4 UDMR, 1 ALDE, 1 PMP, 1 independent, 1 minoritati).

Cei doi deputati initiatori au participat inca din toamna 2017 la mese rotunde cu reprezentanti ai Guvernului, Parlamentului, ONG-urilor, psihologi si experti in gestionarea fenomenului de bullying.

Romania, la un pas distanta de a avea o lege anti-bullying

„Sunt determinat sa lupt in continuare, alaturi de colegi si de toti cei care cred ca demnitatea si integritatea copiilor si adultilor trebuie aparate, la scoala si la locul de munca. Violenta nu este o solutie, ea trebuie combatuta si prevenita. Sper ca legea sa fie adoptata cat mai repede, pentru a avea cadrul legal necesar”, declara Andrei Pop.

In textul initiativelor legislative, violenta psihologica – bullying-ul este actiunea sau seria de actiuni verbale, relationale, cibernetice si fizice, intr-un context social dificil de evitat, savarsite cu intentie, in mod constant si repetat, care implica un dezechilibru de putere, care au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptate impotriva unei persoane sau unui grup de persoane.

Aceasta definire a bullying-ului a rezultat in urma mai multor mese rotunde de lucru, intre reprezentanti ai statului si ai societattii civile, initiate inca din 2017 si organizate de Asociatia Parintilor Isteti si Itsy Bitsy FM, cu sprijinul Point Public Affairs si GMP Group. In ultimele sase luni, in campania de prevenire a bullying-ului, s-au implicat reprezentanti din Parlament, Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Tineretului si Sportului, Avocatul Poporului, Serviciul de Analiza si Prevenire a Criminalitatii din Politia Capitalei, Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie, CMBRAE, Colegiul Psihologilor, Facultatea de Psihologie si ªtiintele Educatiei, Consiliul National al Elevilor, Ambasada SUA in Romania, Organizatia Salvati Copiii, Asociatia Telefonul Copilului, UNICEF, Crucea Rosie, Federatia Tinerilor din Constanta, Ana Maria Diceanu, mediator Bruno Demaille, lingvista Dana Papadima etc.

Aceste intalniri de lucru intre reprezentanti ai Guvernului, Parlamentului, ONG-urilor, psihologi si experti in gestionarea fenomenului de bullying au fost demarate ca urmare a statisticilor ingrijoratoare. La nivel european, Romania se situeaza pe locul 3 in ceea ce priveste bullying-ul in clasamentul celor 42 de tari in care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS). De asemenea, studiul „Bullying-ul in randul copiilor. Studiu sociologic la nivel national” realizat de catre Organizatia Salvati Copiii, a scos in evidenta o serie de date ingrijoratoare:

  • 1 din 4 copii era umilit in mod repetat la scoala, in fata colegilor;
  • 1 din 5 copii umilea in mod repetat un alt copil la scoala;
  • in mod repetat, in scoala, 3 din 10 copii erau exclusi din grupul de colegi;
  • 1 din 6 copii era batut in mod repetat;
  • 7 din 10 copii au fost martorii unei situatii de bullying in mediul scolar.

Efectele fenomenului bullying sunt negative pentru dezvoltarea copiilor, precum si pentru un traseu educational si emotional normal. Copiii, victime ale violentei psihologice – bullying, pot experimenta scaderea increderii in sine, depresia, abandonul scolar, scaderea rezultatelor la invatatura, ajungandu-se chiar pana la sinucideri.


otter.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s