Importanta gradinitei in dezvoltarea copiilor

La prima vedere, gradinita poate parea doar un loc de joaca, un spatiu unde parintii ocupati isi pot lasa copiii. Cu toate acestea, gradinita contribuie la dezvoltarea psihica a micutilor si se concentreaza pe diverse abilitati necesare pentru viitor.

Varsta prescolara este un moment important pentru dezvoltarea copilului. Micutii devin constienti de lumea inconjuratoare, manifesta curiozitate fata de ceea ce observa sau nu cunosc si ajung sa imite comportamentele celor din jur.

Elemente insusite la gradinita

Aceasta perioada reprezinta temelia intregii vieti de mai tarziu. La gradinita, copiii isi insusesc notiunile de baza in ceea ce priveste scrierea, limbajul si numerele. De asemenea, acest mediu este perfect pentru a invata conceptul de relationare si pentru o prima integrare in sistemul de invatamant.

Copilul prescolar inca este la varsta la care totul este un joc. Astfel, gradinita este institutia care ii invata pe micuti cum sa respecte anumite reguli, un orar, o munca structurata si egalitatea sanselor in ceea ce priveste educatia.

Specialistii in educatie recomanda ca cei mici sa mearga la gradinita, in loc sa ramana acasa cu bona sau bunicii.

Doamna Profesor Georgeta Panisoara, Lector Universitar la Departamentul Psihologie al Universitatii Bucuresti, ne explica de ce trebuie sa acordam o atentie sporita varstei prescolare. Georgeta Panisoara coordoneaza cursurile de parenting de pe site-ul www.performante.ro.

„Copiii au un potential de dezvoltare enorm, asadar ar trebui valorificat cat mai bine si cat rapid cu putinta. in plus invatarea unui nou mod de viata este benefic , daca adaptarea se face cu succes”, ne spune ea.

Pe langa un mediu care ofera un grad de socializare ridicat, micutii invata si anumite deprinderi precum: implicarea in activitati, puterea de concentrare la un anumit lucru, memoria, atentia, rabdarea si cooperarea.

Un bun exemplu il constituie serbarile de la gradinite. Copiii invata poezii, interactioneaza unii cu ceilalti si cu publicul si respecta o anumita coreografie sau regie.

Un alt element este faptul ca micutii invata sa isi castige o anumita pozitie sociala. in familie, copilul se afla in centrul atentiei. Cu toate acestea, intr-o institutie de invatamant, acesta este nevoit sa se afirme printre colegii sai de aceeasi varsta.

Diferenta intre locurile de joaca si gradinita

Pe langa motivele mentionate mai sus – socializare si respectarea unei rigori – mai sunt si alte elemente de luat in considerare.

Sa ne gandim la urmatoarea situatie. Avem un copil care nu a fost dat la gradinita. in acest caz, singura lui sursa de interactiune cu altii de varsta sa este parcul, locul unde micutii ies la joaca. Totusi, in parc, activitatile nu pot fi prea complexe si nici prea diversificate. Nu exista obiective concrete care trebuie urmarite.

„In parc cu greu gasesti un parinte care sa isi asume rolul de coordonator al activitatii, care sa ii dezvolte pe copii in mod egal etc.

In al doilea rand gradinita ofera un program comun pentru acelasi numar de copii cuprinsi in sistem, in parc programele parintilor nu pot sa fie atat de bine corelate pentru ca unul si acelasi grup de copii sa se intalneasca”, mai spune Lector Dr. Georgeta Panisoara.

In plus, in gradinita, copilul are propriul lui spatiu – scaunelul lui, dulapiorul lui pentru hainute, jucariile pe care le gaseste in fiecare zi. in parc, nu exista o astfel de identificare. Chiar daca micutul are un loc preferat, sunt zile in care poate fi ocupat.

Desi nu exista un sablon, in general, copilul care nu a trecut prin gradinita se adapteaza mai greu in clasele primare. Bineinteles, acest lucru este strans legat si de flexibilitatea micutilor.

Scoala presupune un program mult mai strict, o competitivitate mai acerba si un efort mult mai mare. Fara o perioada de pregatire – gradinita – copiii se pot trezi intr-o lume noua, cu reguli multiple si greu de aprofundat.

Familia in raport cu gradinita

Nu in ultimul rand, ne punem intrebarea: unde se incadreaza familia in tot acest plan pentru educatia copilului?

Educatia din familie – cei sapte ani de acasa – reprezinta suportul pe care se sprijina intregul viitor al copilului.

Exista conceptia unor parinti ca gradinita trebuie sa se ocupe de copil si atunci acasa copilul trebuie doar sa se distreze. Gradinita si familia ar trebui sa se completeze reciproc, sa se sustina una pe alta si impreuna sa lucrezepentru binele copilului.

„Familia ar trebui sa il ajute pe copil sa aprofundeze cunostintele de la gradinita. Parintii ar trebui sa ia in calcul informatiile date de educatoare, fie ca sunt pozitive sau negative si sa le treaca prin propriul filtru. Familia va confirma sau infirma informatiile primite in unitatea scolara. La gradinita exista un singur evaluator pentru mai multi copii, iar micutii petrec relativ putin timp.

Cadrul didactic trebuie sa gaseasca in parinte un partener si un ajutor pentru dezvoltarea copilului, dar si parintele trebuie sa fie luat in seama atunci cand ofera feedback sau are initiative si idei.”, explica Georgeta Panisoara.

De asemenea, nevoia pentru o scoala a parintilor se remarca din ce in ce mai mult. O astfel de institutie i-ar invata pe adulti elemente necesare „meseriei de parinte”.

Sursa photo: FreeDigitalPhotos.net


2 comentarii la „Importanta gradinitei in dezvoltarea copiilor”

  1. Eu sunt foarte incantat ca am gasit o gradinita potrivita pentru cel mic al meu. In sectorul 3, Puiutul Pufos, e aproape de casa, e ieftina si are si niste educatoare care chiar stiu ce sa-l invete pe cel mic.

  2. perfect de acord cu articolul in general si ca si idee..da gradinita e buna pentru copii, dar conteaza f mult si educatorii si parintii..degeaba sunt educatorii ok, daca parintilor nu le pasa, si invers degeaba sunt parintii ok si educatorii dezinteresati. e o munca in echipa, cel putin asa va eu.
    As zice ca faptul ca, copiii au potential nu e bine sa fie supra folosit, ci copiii sa fie lasati sa se si joace, invatarea sa se faca usor…fortand copilul sa invete foarte multe se va ajunge la un copil frustrat la adolescenta…daca nu chiar mult mai devreme!
    iarasi scoala nu e nevoie sa devina un loc de competitie, ci mai degraba as zice de cooperare….cand copii vor termina scoala, al un loc de munca va conta cel mai mult spiritul de echipa…si mai putin competitivitatea intre colegi..si nu numai, ca pana la urma in fiecare aspect al vietii prin cooperare se obtine ceva mult mai frumos decat prin competitie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s