Foarte putini copii cu dislexie sunt diagnosticati corect

Intre 7 si 10 la suta din copiii din Europa si din Romania intampina probleme in a invata sa scrie, sa citeasca sau sa calculeze, insa foarte putini sunt diagnosticati corect.

Acesti copii ajung adesea sa fie etichetati gresit de catre parinti si profesori ca avand un grad redus de inteligenta, cand de fapt ei ar putea suferi de dislexie, scrie „Adevarul”.

Copiii cu dislexie (dificultatea de a citi corect literele), disgrafie (dificultate de a scrie corect) ori cu discalculie (probleme in a recunoaste cifrele si in a face calcule) pot fi foarte inteligenti, aceste tulburari neavand nicio legatura cu gradul de inteligenta.

„Dislexia apare ca o consecinta a afectarii sistemului nervos al copilului, fie ereditar, fie in uter, la nastere sau in primii ani de viata. Aceasta afectare este insa minima, astfel incat copilul nu devine deficient. Singurele probleme sunt ca, in functie de aria creierului care este afectata, ori memoria, ori orientarea in spatiu, ori capacitatatea de a distinge literele pot fi usor tulburate”, a explicat pentru „Adevarul” Eva Bartok, logopedul coordonator al singurei scoli din Romania cu clase formate exclusiv din copii dislexici, Gimnaziul „Nicolae Balcescu” din Targu-Mures.

Potrivit specialistilor din Marea Britanie, copiii cu tulburari de tipul dislexiei ar trebui sa beneficieze, pe langa tratamentul logopedic, de metode diferite de educatie, in cadrul unor clase speciale.

In Romania, singura scoala unde se respecta aceste recomandari este cea din Targu-Mures, in timp ce in alte institutii copiii dislexici beneficiaza de aceleasi metode de invatamant ca si ceilalţi copii. Acest lucru poate deveni insa frustrant pentru dislexici, deoarece vor fi priviti diferit, deoarece invata mai greu decat ceilalti.

In multe cazuri, atat profesorii, cat si parintii nu inteleg dificultatile copilului si le pun pe seama lenei sau a coeficientului scazut de inteligenta. Aceste etichetari pot avea consecinte grave asupra dezvoltarii copiilor.

De aceea, este foarte important ca parintii sa observe primele semne ale unei tulburari de tipul dislexiei si sa se adrese imediat unui logoped care poate ajuta copilul sa se dezvolte normal.

„Primele semne pot aparea inca de la gradinita, de la 5-6 ani, cand copilul nu este suficient dezvoltat din punct de vedere verbal, nu poate pronunta bine cuvintele grele, spune torsionat cuvintele si nu le poate deosebi pe cele asemanatoare. In plus, unii copii pot prezenta si tulburari de motricitate, de memorie sau de auz. La scoala, semnele devin mult mai clare, pentru ca cel mic nu poate deosebi literele asemanatoare, invata greu alfabetul, nu poate citi silabe sau nu poate identifica cifrele”, mentioneaza logopedul Eva Bartok.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s