Alimentele 'rele', identificate cu greu de copii

Obiceiurile alimentare ale copiilor sunt dictate de cele din familie si de mesajele publicitare pana aproape de varsta adolescentei, iar potrivit psihologilor, pana in jurul varstei de 10-11 ani, cei mici nu pot identifica alimentele „rele“, deci nu pot face alegeri sanatoase.

Mesajele publicitare influenteaza optiunile alimentare ale unui copil intr-o masura mai mare decat pe cele ale adultilor. Acesta incepe sa distinga ideea de promovare a unui produs, deci semnificatia de mesaj publicitar, in jurul varstei de patru ani, scrie Adevarul.

Masura in care publicitatea alimentara influenteaza dieta copilului nu poate fi apreciata in cifre, caci exista si alti factori determinanti ai comportamentului sau alimentar, dintre care cel mai important este familia.

Specialistii francezi de la UFC-Que Choisir, o organizatie care protejeaza drepturile consumatorilor, au calculat anul trecut raportul dintre spoturile publicitare pentru alimente sanatoase versus cele nesanatoase destinate copiilor. Concluzia: patru din cinci spoturi faceau reclama unor produse ce contineau multe grasimi si zahar.

Specialistii francezi au observat si modul in care s-au schimbat obiceiurile alimentare ale copiilor, comparativ cu anul 2006, cand au realizat un studiu similar. Ponderea produselor cu surplus de grasimi si de zahar consumate de copii la micul dejun era cu 17 la suta mai mare fata de anul 2006, ceea ce i-a determinat pe specialisti sa traga concluzia ca alimentatia copilului este astazi mai dezechilibrata ca oricand si ca reclamele au un rol important in acest fenomen.

Multi parinti gandesc ca, desi a fost expus mesajelor publicitare, copilul nu-si poate schimba comportamentul alimentar, pentru ca el nu este cumparator independent, ci conditionat de alegerile adultilor din jur. Unii parinti acorda insa libertate de alegere copilului atunci cand inlocuiesc pachetelul cu bani de buzunar pe care ii poate cheltui asa cum doreste.

Chiar si in cazul familiilor care nu procedeaza in acest mod, influenta mesajelor publicitare se poate manifesta indirect, prin rolul decizional pe care parintii il acorda copiilor la cumparaturi.

Se stie ca parintii cedeaza uneori la rugamintile copiilor si le cumpara alimentele dorite. Insa, potrivit cercetatorilor austrieci de la Universitatea din Viena, in foarte multe cazuri, parintii nu realizeaza cat de mult sunt influentati de cei mici.

Specialistii austrieci au urmarit 178 de parinti care faceau cumparaturi cu copiii lor in supermarketuri. Ulterior, adultii au fost intrebati cate produse cred ca au cumparat la insistentele copiilor. Cifra declarata a reprezentat doar jumatate din cea reala, observata de cercetatori.

In cadrul aceluiasi studiu s-a mai observat ca cei mici solicita parintilor produse situate de obicei la nivelul ochilor lor. Din observatiile facute, cercetatorii austrieci recomanda parintilor sa-si aseze copiii in caruciorul de cumparaturi, cu fata spre ei. Pozitionati astfel, cei mici vad mai putine produse.

Cea mai eficienta modalitate prin care se poate diminua impactul publicitatii alimentare asupra copilului este cresterea influentei parintilor.

„Acestia trebuie sa-si asume rolul decizional in privinta alimentatiei, iar pe masura ce copilul creste, trebuie sa-l incurajeze sa-si dezvolte simtul critic, oferindu-i informatii despre modul in care ne influenteaza alimentele sanatatea si despre cum se citeste o eticheta. Exemplul parintilor ii va ajuta pe ce mici sa dezvolte un comportament alimentar sanatos”, spune psihologul clinician Oana-Maria Udrea, de la Ambulatoriul de Specialitate al Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii „Grigore Alexandrescu” din Bucuresti.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s