Lectia de scris si citit

Cum isi formeaza si isi dezvolta copiii limbajul? Afla care sunt primii pasi in aceasta experienta si descopera cateva jocuri prin care poti lucra cu micutul tau pe abilitatile de scris si citit.

La intrarea in scoala, vocabularul unui copil normal dezvoltat cuprinde circa 2500 de cuvinte, volum ce este suficient pentru a permite o comunicare obisnuita, de zi cu zi.

Unii copii se exprima usor, folosind multe cuvinte, altii comunica greoi, ori chiar cu mari dificultati de pronuntie. Acest lucru se intampla datorita faptului ca fiecare copil prezinta particularitati individuale de dezvoltare a limbajului.

De asemenea, o influenta majora in formarea si dezvoltarea limbajului o are mediul in care copilul creste. Spre exemplu, cei lasati mult timp la bunici la tara au un limbaj saracacios, intampinand astfel dificultati in primul an de scoala. La polul opus se afla copiii care au frecventat gradinita, un mediu in care – pe langa activitatile specifice – se vizioneza spectacole de teatru si circ, se organizeaza serbari, dezvoltand astfel capacitatea de exprimare.

Limbajul include, pe langa vorbire si ascultare, citirea si scrierea. Acestea se deprind in primii ani de scoala (ciclul achizitiilor fundamentale – clasa pregatitoare, clasa I si clasa IIa) si se dezvolta toata viata.

Un prim pas in invatarea cititului/scrisului il constituie distingerea sunetelor din silabele cuvintelor. Astfel, in clasa pregatitoare si clasa I, invatatorul va incerca sa dezvolte la micii scolari auzul fonematic si functiile aparatului fonator.

Parintii pot contribui si ei in aceasta etapa printr-o comunicare activa cu micutii lor si acordarea unei atentii deosebite limbajului folosit: pronuntie clara si corecta a cuvintelor, expresivitate, tonalitate normala si exprimare lenta.

Totodata, orice moment petrecut alaturi de copil poate fi transformat intr-un joc-exercitiu util in invatarea cititului/scrisului.

Spre exemplu, in timpul pregatirii mesei se poate face urmatorul joc:

Jocul 1:

Se porneste de la o propozitie simpla, spusa de copil: „Mama pune masa.” Urmeaza o serie de intrebari: Cate cuvinte are propozitia? Care este primul cuvant? Dar al doilea? etc.
Delimitati impreuna cuvintele prin bataia palmelor, astfel incat fiecare cuvant sa fie insotit de o bataie din palme. De cate ori am batut din palme? De 3 ori. Foarte bine, deci propozitia este formata din 3 cuvinte.

Jocul 2:

Despartirea cuvintelor in silabe se face, la aceasta varsta, dupa ureche. Pune-l pe copil sa gaseasca niste cuvinte formate din doua sau maxim trei silabe, evitand pentru inceput cuvintele monosilabice (mar) sau acelea care contin consoane alaturate (scaun).

Jocul 3:

Pentru a-l invata pe copilul tau sa distinga fiecare sunet al silabei, pronuna cat mai clar si corect un cuvant. Apoi, roaga-l sa repete prima silaba cu voce tare, de cateva ori, pana sesizeaza sunetele care intra in alcatuirea acesteia. Repeta cu urmatoarele silabe.

Din experienta mea la catedra, am constatat ca, desi unii elevi au atat pricepere cat si ureche bine formata, cititul si scrisul se deprind in primii ani de scoala – ce reprezinta fundamentul invatarii. In plus, mediul in care copiii cresc are o influenta hotaratoare asupra dezvoltarii lor.

Propune-ne si alte jocuri pentru dezvoltarea limbajului, in rubrica de comentarii!

Autor articol:Georgiana Abrudan – Profesor invatamant primar, Centrul educational EDU&CARE

sursa foto: freedigitalphotos.net


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s