Cum poti schimba un comportament nedorit

Multi parinti se plang ca trebuie sa-l roage pe copil de trei ori pentru a face un lucru, alti parinti vor sa-si dezvete copiii sa nu mai minta, sa-si faca temele la timp sau sa nu uite sa se spele pe dinti. Psihologul Diana Stoian ne spune cat de repede si eficient pot fi schimbate aceste comportamente nedorite, prin respectarea unui regulament stabilit impreuna cu copilul.
Adriana Titieni: O sa aflam cheia multor situatii pe care le traversam in relatia cu copiii nostri. Ne vei spune cum poate un parinte sa regleze un comportament care nu ii place la copilul sau; care sunt pasii si cum se negociaza astfel incat sa se ajunga la o intelegere intre parinte si copilul iar ambilor sa le fie bine.

Diana Stoian: Prin metoda pe care o propun eu nu se regleaza doar un singur comportament, ci aproape toate comportamentele pe care dorim sa le schimbam, sa le reglam. Metoda este aparent simpla, prin faptul ca presupune un regulament care se stabileste in colaborare cu copilul, parintii si psihologul. Regulamentul si se face pe baza unei liste – solicitata parintilor de catre psiholog – a comportamentelor nedorite ale copilului, pe care parintii doresc sa le schimbe.

Regulamentul are cateva reguli de baza, iar fiecare regula stabileste ca unul dintre comportamentele din lista sa nu mai fie pus in practica. De exemplu, avem un copil care minte. In aceasta situatie, daca regula stabileste ca el sa nu mai minta, atunci, daca el reuseste sa nu mai minta timp de o saptamana, atunci va primi un bonus, pentru ca a reusit aceasta performanta. Bonusul poate fi sub multe forme, de la lucruri pe care si le doreste, o activitate care ii place sau chiar bani. Daca a minti o data intr-o saptamana, atunci bonusul trebuie sa se reduca la jumatate (jumatate din suma de bani sau din bomboanele pe care le-ar fi primit, jumatate din timpul pe care l-ar fi petrecut la calculator in cazul in care n-ar fi mintit deloc..); daca va minti de doua ori pe saptamana, atunci bonusul va disparea complet.

In regulament fiind mai multe reguli, chiar daca pierde o parte din bonusuri pentru ca nu respecta una din reguli, copilul tot va ramane la final cu un castig, obtinut pentru alte comportamente pe care a inceput sa le schimbe, pe care nu le mai pune in practica.
De aceea e recomandat ca parintele sa faca o lista cu mai multe comportamente pe care doreste sa le schimbe la copilul sau.

Regulamentul presupune si o evaluare a situatiei, care se poate face saptamanal. In ziua hotarata pentru evaluare se face de fapt o contabilitate a comportamentelor nedorite puse in practica de catre copil, pe baza unui “jurnal al familiei” in care parintele noteaza aceste comportamente.
In plus, prin acest jurnal se evita si cicaleala parintilor, pe care oricum nu o suporta nici copiii, nici parintii, cu totii dorind sa scape de cicaleala.

Aceasta metoda este foarte eficienta si ajuta si la reglarea comportamentelor parintilor. Pentru ca nu doar parintelui i se solicita o lista de comportamente nedorite la copilul lui, dar si copilul este intrebat ce ar dori sa schimbe la parintele sau. Astfel, copilul observa ca nu doar el trebuie sa respecte un regulament, ci si parintele, si isi va da seama ca este un partener, prin faptul ca nu doar lui i se aplica reguli, ci si parintelui.
De obicei, atunci cand copiii sunt intrebati ce vor sa schimbe la parintii lor, spun ca ar dori ca acestia sa renunte la cicaleala si la tipete.

Atunci si parintele scapa de un comportament care nu il avantajeaza si se reglementeaza o data cu asta si modul de comunicare intre parinte si copil – parintele nu va mai fi nevoit sa cicaleasca, iar copilul va deveni mult mai receptiv la solicitarile parintelui.
De asemenea, este foarte important sa i se spuna copilului ca el este cel care alege – sa puna in practica comportamentul nedorit si sa piarda bonusul sau sa respecte regula si sa se bucure de bonusul promis.

O mare atentie trebuie acordata si modului in care este prezentat aceasta negociere si acest regulament – ca pe o mare oportunitate a copilului de a castiga ceva.

Adriana Titieni: Ar putea fi parinti care sa spuna “eu sa ajung sa-mi platesc copilul ca sa faca lucruri care de fapt sunt normale?” sau “copilul va face tot timpul ceva doar pentru ca va fi platit sau rasplatit?”

Diana Stoian: Intalnesc si eu parinti care imi spun aceste lucruri, iar eu le raspund ca nu este rau sa dam bani sau bonusuri copilului, cu conditia ca el sa nu mai primeasca lucruri decat daca le castiga prin efortul pe care il depune (vorbim aici nu de haine, mancare sau de alte lucruri de care nevoie, ci de alte lucruri, jucarii sau jocuri pe care si le doreste). Cu alte cuvinte, asta inseamna sa responsabilizezi copilul, pentru ca el va invata astfel ca pentru orice decizie pe care o ia exista niste consecinte pe care le va suporta.

Regulamentul il ajuta sa se schimbe atat pe copil, cat si pe parinte, dar cu conditia ca parintele sa fie consecvent – sa evalueze zilnic si saptamanal comportamentul copilului, sa le noteze pe cele nedorite in jurnalul de familie si sa acorde bonusul stabilit.

Adriana Titieni: Este complicat pentru un parinte sa fie consecvent?

Diana Stoian: Este destul de complicat, pentru ca trebuie sa tinem cont de faptul ca parintii sunt ocupati, se incarca cu foarte multe probleme la serviciu, vin acasa obositi si este destul de greu ca la sfarsitul zilei sa incepi sa notezi in jurnal faptele nedorite ale copilului, iar la sfarsitul saptamanii sa te apuci sa contabilizezi comportamentele copilului. Pe de alta parte, e mult mai usor sa pui in practica solutia cu care te-ai obisnuit.

Observ, totusi, ca dupa ce s-a scris regulamentul si incep sa-l puna in practica si observa cat de repede are efect si cat de repede se pot schimba anumite comportamenete ale copilului, parintii devin motivati sa continue. Efectele se vad insa si cu o consecventa de 50% din partea parintelui.

Interviu cu psihoterapeutul Diana Stoian, realizat de Adriana Titieni in cadrul emisiunii „Meditatii pentru parinti”.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s