Meditatiile – o industrie de miliarde de euro in Europa

Scolarizarea „in particular” este o afacere in plina expansiune in Europa. Parinti din Franta si Germania cheltuie peste 3 miliarde de euro anual pe cursuri suplimentare celor oferite de scoli copiilor lor.

Un raport realizat la Comanda Comisiei Europene si citat de Reuters arata care este impactul socio-economic al fenomenului reprezentat de meditatii. Tendinta de a plati ore in plus fata de ce se preda la scoala este aceeasi in cea mai mare parte a continentului – chiar daca sumele nu sunt la fel de mari in toate statele. In ultimii ani, parintii pun deoparte sume tot mai mari pentru a le oferi copiilor lor mai mult decat ceea ce primesc prin educatia oferita de stat, arata rapoartele Uniunii Europene.

In Romania, un studiu realizat in 2007 pe 1.267 de elevi din ciclul secundar arata ca 27% dintre ei au primit meditatii. Trei ani mai tarziu, un studiu realizat pe 1.500 de copii cu varste cuprinse intre 6 si 19 ani a aratat ca 17% dintre ei primeau meditatii. Un studiu realizat la nivel national in 2010 pe 1.316 adulti a aratat ca 50% dintre ei plateau profesori privati pentru copiii lor.

In Franta, un raport realizat in 2007 estimeaza ca, in marile licee din Paris, aproximativ 75% dintre elevi urmau cursuri private.

In Germania, o cercetare din 2010 arata ca 14,8% din numarul total al elevilor primeau meditatii.

In Grecia, un studiu din 2000 realizat pe studenti din primul an arata ca 50% dintre ei au primit lectii private. In 2010, aproape toti elevii aflati in ultimul an de liceu urmau o forma de scolarizare suplimentara.

In Ungaria – un studiu realizat in 2011 pe 1.361 de studenti arata ca 60,5% dintre ei au primit meditatii in ciclul secundar de invatamant.

Cati bani se duc, anual, pe meditatii:

* Austria, 2010: 126 milioane de euro pe an
* Cipru, 2008: 111 milioane de euro pe an
* Franta, 2007: 2,210 milioane de euro si cu o crestere de 10% pe an
* Germania, 2010: intre 942 si 1,468 milioane de euro pe an
* Grecia, 2008: 952 milioane de euro pe an
* Italia, 2010: 420 milioane de euro pe an
* Romania, 2010: 300 milioane de euro pe an
* Spania, 2010: 450 milioane de euro pe an

In Romania, majoritatea meditatorilor sunt profesori cu catedra completa care ofera cursuri suplimentare pentru a-si mari veniturile. Un studiu realizat in 2010 de Daedalus Millward Brown si citat de raportul european arata ca 30% dintre elevii care au urmat cursuri particulare au primit meditatii chiar de la profesorii lor si 60,4% de la alti profesori din scoala lor sau din alte scoli.

Practica meditatiilor acordate chiar de profesorii de la clasa este „problematica”, arata autorii studiului, care precizeaza ca riscul este ca profesorii sa reduca efortul depus in scoala, cu scopul de a mari numarul elevilor care le cer serviciile in afara orelor de scoala. Un alt pericol il reprezinta favoritismul, arata cercetarea.

Autoritatile din Romania le cer profesorilor sa isi declare veniturile din meditatii. In 2008, numai 1.500 de profesori au facut astfel de declaratii, „un procent foarte mic din total”, se arata in cercetare.

Studiul Comisiei Europene arata ca, in Europa de Est, in anii '90 a scazut foarte mult puterea de cumparare, iar salariile profesorilor au fost printre cele mai lovite. In majoritatea tarilor din regiune, salariile nu mai puteau sustine familiile profesorilor nici la un nivel de baza, asa ca acestia au fost fortati sa gaseasca modalitati pentru a-si suplimenta veniturile.

„Modelele din Romania ofera un exemplu tipic”, sustin autorii studiului. Un raport din 2000 al UNESCO arata ca salariul unui profesor roman reprezenta numai aproximativ 40% din suma pe care un profesor cu acelasi grad o primea in 1990. In 2006, dupa mai multe greve, guvernul a majorat salariile profesorilor. „Cu toate acestea, salariile de baza au ramas scazute si oricum pana atunci meditatiile au devenit parte a culturii sociale care a fost acceptata atat de familii, cat si de profesori”, se mai arata in studiul CE. Este si motivul pentru care profesorii romani au declarat ca dau meditatii pentru a-si suplimenta veniturile si nu pentru profit.

Studiul mai arata ca materiile la care elevii din Europa primesc cele mai multe lectii particulare sunt matematica si limbile nationale. Respectand acest principiu, si in Romania, Ungaria, Luxemburg, Letonia, Cipru, Germania, Austria si Portugalia matematica este principala materie la care elevii continua sa ia lectii si dupa scoala.

Parintii care dispun de resurse financiare incearca astfel sa le puna la dispozitie copiilor un sprijin suplimentar celui oferit de sistemul de invatamant stat. „Scolarizarea privata tine mai putin de copiii care au nevoie reala de un ajutor pe care nu il pot gasi la scoala si mult mai mult de mentinerea avantajelor competitive ale celor care deja au succes si sunt privilegiati”, a declarat Jan Truszczynski, presedintele Directiei Generale pentru Educatie si Cultura din cadrul Comisiei Europene, care a comandat raportul.

Sursa: HotNews.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s