Coaliția între autorități, comunități locale, ONG-uri, instituții internaționale și mediul de afaceri poate contribui la reducerea intensității abandonului școlar

Dezbaterea primei reuniuni din acest an a proiectului național „Pactul pentru Tineri”, organizat de către Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF)* în parteneriat cu Ministerul Educației, Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, UNICEF și Banca Mondială, care a avut loc la Bacău pe 19 ianuarie, a evaluat experiența unui județ care a luat măsuri pentru reducerea abandonului școlar.

Totodată, a relevat importanța creionării strategiilor clare pentru reducerea fenomenului, a explorat cauzele întreruperii școlii și a evaluat necesitatea conectării tinerilor către o maturitate productivă prin învățământul vocațional.

Evenimentul de la Bacău a debutat cu panelul oficialităților, a urmat workshop-ul de bullying și delincvență, susținut de doamna Nadia Tătaru, președinta Asociației Părinților Isteți și s-a încheiat cu atelierele situaționale, coordonate de către facilitatorii boardului „Pactul pentru Tineri.”

Chiar dacă problema abandonului nu este nouă, iar în județul Bacău se încearcă implementarea unor programe dedicate reducerii fenomenului, dezbaterea națională „Pactul pentru Tineri”, aflată la cea de a 4-a ediție, a coagulat eforturile comune ale autorităților naționale și locale și ale comunităților, a intensificat parteneriatul cu mediul privat și a creat o viziune mai clară asupra situației.

„Nu există o soluție magică pentru a reduce abandonul școlar. Deși s-a căutat, nu s-a găsit. Pentru că nu există soluții magice”, a avertizat Cristina Chiriac, președinta CONAF. „Există doar muncă, un dialog constant între cei care activează zi de zi pentru susținerea mediului educațional, ONG-uri și antreprenoriat. Acesta este trioul magic pe care noi am reușit să îl construim cu ajutorul acestui proiect. Mi-ați demonstrat și dumneavoastră lucrul acesta, nevoia de a dezbate situația la firul ierbii, soarta abandonului școlar trebuie să fie o prioritate și o responsabilitate a fiecărui cetățean român”, a adăugat președinta CONAF, în deschiderea dezbaterilor.

Doamna Gabriela Firea, ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, a confirmat atât efectul „Pactului pentru Tineri” de intensificare a găsirii unor soluții legislative pentru reducerea abandonului școlar, cât și oportunitatea colaborării extinse între autorități, profesioniști și mediul de afaceri.

Gabriela Firea, ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse

„Vreau să fac un mic raport în fața dumneavoastră cu ceea ce am făcut între timp, atât eu, cât și domnul ministru, Marius Budăi și colegii din Guvern. Săptămâna trecută am reușit să prezint în fața Guvernului României, să dezbatem și să fie adoptat proiectul de lege de prevenire a separării copilului de familie din cauze și motive diferite, dar grave, fie că este vorba de resursa financiară existentă, fie că este vorba de abandon, fie că este vorba de abuz sau violență domestică. Toate sunt cauze ale societății noastre pe care trebuie să le rezolvăm împreună: autoritățile centrale, locale, societatea civilă, mediul de afaceri. Nu putem să le rezolvăm decât împreună. Acesta este sensul și mersul corect al unei societăți democratice”, a spus doamna ministru Gabriela Firea.

Ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de șanse a explicat că legea va crea „150 de centre de zi pentru a-i găzdui pe acești copii care nu au condiții de locuire civilizate, nu au o alimentație potrivită vârstei pentru o dezvoltare normală, nu au rechizite, nu au îmbrăcăminte, nu au o susținere morală, psihologică, vocațională. Ei sunt cei mai expuși riscului de a abandona școala și de a deveni, până la urmă, o problemă a statului, pe care trebuie să o rezolve ulterior. De ce să nu acționăm când încă se poate, salvând viața acelui copil, a acelei familii, implicându-ne în societate și contribuind la bunăstarea întregii țări, pornind de la firul ierbii. Îndemn autoritățile locale să aplice pentru acest proiect până pe data de 9 februarie să obțină finanțare pentru construirea de la zero a unui centru de zi sau pentru amenajarea unei clădiri existente, dar pentru care nu a existat resursă pentru recompartimentare, igienizare. Este important să se depună proiecte, iar după data de 9 februarie voi anunța câte aplicații avem”, a mai spus doamna Gabriela Firea.

Domnul Marius Budăi, ministrul Muncii și Solidarității Sociale a avertizat că problema abandonului școlar este foarte importantă deoarece va influența și evoluția societății românești în viitor și a evocat măsurile cu o influență directă luate deja de ministerul pe care-l conduce, dar a punctat asupra nevoii de a oferi tinerilor o orientare profesională acceptabilă, eficientă financiar, în esență, o profesie pe care să o îndrăgească.

Marius Budăi, ministrul Muncii și Solidarității Sociale

„Da, prevenirea abandonului școlar este o problemă, nu o să enumăr acum toate măsurile pe care le avem din punct de vedere al protecției sociale, al sprijiniri tânărului, a ce înseamnă noile reforme prin venitul minim de incluziune, unde, ca și componentă principală este încurajarea părinților pentru a-și găsi un loc de muncă, dar și o componentă de asistență socială care se va derula prin autoritățile publice locale, cu sprijinul ministerului Muncii și Solidarității Sociale, și anume, prin aceste anchete sociale să vedem de ce anume au nevoie acești copii, pentru a nu abandona școala, fie pentru a-i încuraja pe aceștia să meargă la școală. Am terminat de scris un proiect la Ministerul Muncii privind orientarea tinerilor în carieră, am făcut un proiect pilot în Oradea pentru a-l testa și l-am intitulat <<Îndrăgostirea tinerilor de meserie>>. Îi ducem la școală pe copii, prevenim abandonul școlar, dar ce facem cu ei? Nu putem fi toți medici, nu putem fi toți juriști, economiști și atunci trebuie să gândim foarte mult ce facem cu învățământul dual, cu învățământul tehnic. Avem nevoie de parteneriatul pe care Guvernul trebuie să îl facă acum între Muncă, Familie și Educație, pentru că provocările sunt foarte mari. Suntem aici în sală mai mulți părinți și dacă ar fi să începem cu noi, să ne întrebăm sincer care din noi i-am spune copilului nostru cu inima larg deschisă <<fă-te strungar>>, am putea să vedem că avem nevoie să începem acest proces cu noi, părinții și apoi să discutăm cu copiii, să îi orientăm în carieră și să facem să ajungem la acel deziderat: îndrăgostirea tinerilor de meserie. Trebuie să le explicăm copiilor că a fi mecanic agricol nu mai este ce era odată. Utilajele sunt de altă generație. Să fii strungar nu mai este ce era odată. Trebuie să știi să măsori, să calculezi, să desenezi și să vii la serviciu în cămașă, nu în halat”, a spus domnul ministru Marius Budăi.

Ideea creării unui nivel ridicat de digitalizare în învățământ, care poate face mai atractiv și mai eficient procesul educațional a fost reluată de domnul Marius-Viorel Poșa, subsecretar de stat în Ministerul Cercetării.

„Am fost întrebat ce caută digitalizarea la abandon școlar. Digitalizarea, Inovarea și Cercetarea sunt, de fapt, motorul care ar trebui să vină în spatele educației și să o promoveze, pentru că, dacă ne uităm la cele mai mari patente de inventică, și vorbim de perioada recentă, vedem că ele nu vin din zona universitară sau din zona de cercetare, vin dintr-o zonă de promovare a unor idei, a unor meserii, a unor noi skill-uri”, a spus domnul Marius-Viorel Poșa.

Abandonul școlar este o problemă care are cauze și rădăcini în multe domenii, care nu poate fi rezolvată doar de ministerul Educației, a spus domnul Marian Daragiu, Subsecretar de Stat în Ministerul Educației.

„Privesc abandonul școlar ca pe un rezultat, o consecință a ceva care nu a funcționat, al unui sistem care, undeva, a dat greș. Părăsirea timpurie a școlii este de asemenea un rezultat al unui sistem care undeva s-a crăpat, undeva s-a blocat. Când vorbim de abandonul școlar și la soluțiile pe care le avem la îndemână, venim cu soluții pe jumătate. Un cadru didactic încearcă să facă ceva, să îl ajute pe copil. Poate că merge până în comunitate și ajunge la părinți. Dar acolo se lovește de o multitudine de factori. Ceea ce se întâmplă atunci când vorbim de abandon școlar este ca si cum am vedea doar vârful iceberg-ului, fără să înțelegem complexitatea fenomenului de dedesubtul apei. Iar cadrul didactic pus în fața unei complexități, unei multitudini de factori intercorelați, dintr-odată, începe să cocheteze cu ideea de neputință. Pentru că problemele de acolo sunt probleme care țin și de familie, de domeniul social. Și își dă seama că e doar un cadru didactic, care a doua zi va trebui să meargă la școală și să spere că, toti copiiii vor veni și astăzi la școală. Dar copiii încep să nu mai vină, de șase ori mai mult în mediul rural. Conectarea cu piața muncii este soluția, copiii vor să facă o meserie. Înțelegerea de către tineri a peisajului educațional și de ocupare a forței de muncă depinde de experiența părinților și a familiei lor”, a spus domnul Marian Daragiu.

Luminița Costache, UNICEF

„UNICEF, în județul Bacău, a avut două pachete de intervenții. Un pachet care s-a concentrat pe zona de educație, numit <<Educație Incluzivă de Calitate>>, dar a fost și pachetul <<Minim de Servicii>>, care s-a concentrat pe intervenția, la nivelul comunității, a asistenților sociali și a asistenților comunitari medicali, împreună cu consilierul școlar. Am încercat să atragem atenția încă de atunci că problemele de la nivelul comunității trebuie adresate într-un mod integrat, inclusiv cele care țin de abandonul școlar sau de riscul de părăsire timpurie a școlii, pentru că multe dintre cauze sunt în afara școlii. Atunci, această abordare integrată este extrem de importantă. Mă bucur că prin parteneriatul <<Pactul pentru Tineri>> s-a reușit aducerea împreună a tuturor acestor ministere, pentru că este important ca și ei să înțeleagă care sunt realitățile de la firul ierbii. Să înțelegem de ce bugetul alocat educației nu este o cheltuială, ci o investiție pe termen lung”, a declarat doamna Luminiţa Costache, specialist în educație la UNICEF.

Doamna Cristina Chiriac, președinta CONAF, a solicitat miniștrilor și politicienilor prezenți la dezbatere o recalibrare a Legii Învățământului printr-un amendament care să susțină educația practică.

„Zona de educație practică este esențială pentru descoperirea vocației tinerilor. Din punctul de vedere al specialiștilor, ar trebui să fie introdusă încă din ciclul gimnazial. Educația practică este un element esențial al oricărei strategii de reținere a elevilor la școală, asigură o tranziție de la școală la locul de muncă și este un instrument eficient nu numai în prevenirea abandonului școlar, ci și în pregătirea forței de muncă calificate și poate asigura perspective de carieră favorabile”, a observat doamna Cristina Chiriac.

„Coaliția creată prin <<Pactul pentru Tineri>> între autoritățile centrale, administrația locală, comunitățile profesionale și antreprenori este esențială nu doar pentru reducerea abandonului școlar, ci, mai ales, pentru reconectarea tinerilor la drumul către o maturitate productivă, prosperă și sigură, pentru a evita pericolele sărăciei, violenței, neglijării, abuzului, problemelor de sănătate, sau legale”, a conchis Cristina Chiriac, președinta CONAF.

Evenimentul a fost moderat de jurnalista Laura HULUBEI, iar speakerii și facilitatorii prezenți au fost Cristina CHIRIAC, Președintă CONAF, Gabriela FIREA, Ministrul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Marius BUDĂI, Ministrul Muncii și Justiției Sociale, Ionela-Cristina BREAHNĂ-PRAVĂŢ, Senator în Senatul României, Valentin IVANCEA, Președintele Consiliului Județean Bacău, Lucian BOGDĂNEL, Prefectul județului Bacău, Marius POȘA, Subsecretar de stat în Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Marian DARAGIU, Subsecretar de Stat în Ministerul Educației, Lucian STANCIU-VIZITEU, Primarul orașului Bacău, Gheorghe BACIU, Primarul orașului Slănic-Moldova, Ana-Maria EGARMIN, Inspector școlar general – ISJ Bacău, Gabriela ALEXANDRESCU, Head of marketing & digital product OMV Petrom, Luminița COSTACHE, Specialist în Educație la UNICEF, Nadia TĂTARU, Președinte Asociația Părinților Isteți, George LECA, Co-Fondator Asociația pentru Valori în Educație, Claudia CLICINSCHI, Consultat Educațional, Asociația pentru Valori în Educație, Iulia ȘERBAN, Președintă CONAF Piatra Neamț, Daniela VASILESCU, Președintă Fundația pentru Educație și Vocație, Sînziana IONIȚĂ-CIUREZ, Director Executiv a Asociației SAMAS, Ciprian ANDRONACHE, Fondator „FiiOM”, Elizabeth BALLA, Psiholog și Trainer Academia de Business și Leadership Open Tribe, Flori BICAZAN, Profesor şi Trainer Academia de Business și Leadership Open Tribe, Emese BALOG – Psiholog și Trainer Academia de Business și Leadership Open Tribe.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s