GRESELI ALIMENTATIE COPII

Greseli pe care le facem in alimentatia copilului si ce solutii avem. Sfaturi de la Dr. Gabriela Man, nutritionist

Este foarte important sa le formam copiilor obiceiuri alimentare sanatoase, astfel incat sa ajunga niste adulti sanatosi. Obiceiurile alimentare se formeaza din copilarie si se pastreaza pe tot parcursul vietii. Inclusiv gustul se formeaza in primul an de viata, cand bebelusul incepe diversificarea.

Asadar, trebuie sa fim atenti ce le dam micutilor nostri sa manance, astfel incat acestia sa deprinda obiceiuri sanatoase in alimentatie si sa prefere gustul fructelor si legumelor proaspete in fata mancarurilor si gustarilor nesanatoase.

Pentru a afla care sunt cele mai frecvente greseli pe care le fac majoritatea parintilor in alimentatia copiilor si ce solutii avem, Simona Dragomir, realizatoarea emisiunii „Traieste Sanatos cu Simona”, a stat de vorba cu medicul nutritionist, Dr. Gabriela Man.

„Un copil imprumuta din obiceiurile alimentare ale parintilor, asa ca daca acestia au un regim alimentar dezechilibrat si mananca mai mereu pe fuga, inevitabil, copilul va urma acest exemplu. Atunci cand parintii observa ca au un copil cu probleme de greutate din ce in ce mai mari, primul care trebuie sa isi schimbe alimentatia nu este copilul, ci parintele”, explica Dr. Gabriela Man, nutritionist.

4 greseli frecvente pe care le facem in alimentatia copilului

Iata care sunt principalele greseli in alimentatia copilului pe care nu ar trebui sa le (mai) faci:

1. Il fortezi sa manance cand nu ii este foame

Cu siguranta s-a intamplat de multe ori ca atunci cand vine ora mesei, cel mic sa iti spuna ca nu ii este foame. O greseala pe care multi parinti o fac in astfel de situatii este sa il oblige pe copil sa manance, in ciuda refuzului sau.
Sa fortam copilul sa manance nu e nicidecum o idee buna. Aceasta tactica ar putea avea efecte adverse: cel mic va incepe sa priveasca mancatul si ora mesei ca pe o corvoada, se va simti anxios si va deveni irascibil de fiecare data cand va auzi „hai la masa”.

Solutia? Abordeaza astfel de situatii cu calm si cu o atitudine pozitiva. Nu vrea sa manance in momentul in care ai strigat ca e gata masa? Nu-i nimic, lasa-l sa manance in ritmul sau, cand i se face foame.

Daca nu vrea sa manance pentru ca nu ii place un anumit aliment sau felul de mancare pe care i l-ai pregatit, exista o multime de metode prin care poti face mancarea sanatoasa mai imbietoare pentru cei mici. Lasa-l sa te ajute la prepararea mancarii sau aranjeaza legumele in farfurie in cele mai atractive feluri.

2. Insisti sa manance tot din farfurie

Dr. Gabriela Man ne sfatuieste sa renuntam la acest obicei, pentru ca facem mai mult rau decat bine. Cand sunt fortati sa manance tot din farfurie, copiii ajung sa isi formeze anumite tipare, astfel ca la varsta adulta, acestia nu vor mai sti cum si cat sa manance.

„Lasati copilul sa manance cat doreste. Daca nu mai vrea sa isi termine mancarea, lasati-l, pentru ca organismul lui asimileaza exact atat cat are nevoie […] Este important sa stopam acest obicei”, explica dr. Gabriela Man.

Cel mai mare risc la care este supus un copil incurajat sa termine toata mancarea din farfurie este obezitatea. Atunci cand cel mic este obligat in mod constant sa manance tot ce i s-a pus in farfurie, desi el simte ca s-a saturat inainte sa termine tot, stomacul sau se mareste si incepe sa inglobeze cantitati din ce in ce mai mari de alimente. Astfel, copilul se ingrasa si exista riscul sa devina supraponderal.

Solutia? Ajusteaza portiile! Multi parinti supraestimeaza cantitatea de mancare pe care copiii lor ar trebui sa o consume, in mod normal, la o masa. Nu trebuie sa uitam, insa, ca sistemul digestiv al micutilor este inca in formare, asa ca o portie de mancare ideala pentru un copil prescolar, ar trebui sa fie cat un sfert din portia unui adult.

3. Folosesti desertul ca metoda de recompensa sau mita

Stii cat de mult ii place copilului tau sa manance dulciuri si prajituri si te mai folosesti, din cand in cand, de ele pentru a-l convinge sa se poarte intr-un anumit fel sau, culmea, sa isi manance portia de legume din farfurie. Ei bine, renunta cat mai repede la acest obicei!

Cand folosesti desertul ca instrument de disciplina, nu faci decat sa ii transmiti copilului obiceiuri alimentare nesanatoase. Ca sa nu mai mentionam ca, la un moment dat, va ajunge sa se poarte intr-un anumit fel sau sa isi manance obligat-fortat legumele din farfurie, doar ca sa obtina dulcele mult dorit.

Solutia? Intai de toate, trebuie sa stii ca, in general, atunci cand ii oferi copilului mita, ii transmiti urmatorul mesaj: trebuie sa ma platesti ca sa fiu cuminte. Daca totusi iti doresti sa ii faci micutului tau o bucurie, rasplatindu-l pentru faptul ca a facut ordine in camera sau ca si-a strans jucariile, scoate-l la o plimbare cu bicicleta sau cu rolele in parc.

4. Ii dai sa bea prea multe sucuri de fructe

Pana la 6 luni, n-ar trebui sa ai nicio grija cand vine vorba de hidratarea copilului, pentru ca laptele matern este suficient pentru nevoile micutului tau. Mai departe, insa, dupa ce incepeti diversificarea, este important sa stii ce sa ii dai sa bea, pentru o hidratare corecta.

Nu exagera cu sucurile de fructe, in special cu cele pe care le cumperi din comert. Acestea din urma contin foarte mult zahar si, consumate pe termen lung, pot provoca obezitate. Ofera mai degraba, sucurile si smoothie-urile de fructe (facute in casa) ca gustari, nu ca solutii pentru hidratarea copilului.

„Foarte multi adulti au probleme cu hidratarea, pentru ca nu beau suficienta apa. Un adult ar trebuie sa bea, in medie, 30 ml de apa/kg corp. Asta inseamna ca persoana cu o greutate de 70 kg, ar trebui sa consume 2 litri pe apa pe zi. La copii, hidratarea este mai importanta decat la adulti, fiindca ei au un procent foarte mare de apa in corp (80% din organismul lor este alcatuit din apa), sunt in crestere si automat se deshidrateaza mult mai repede. Deshidratarea afecteaza performantele scolare, cat si pe cele fizice. In plus, cand nu ii dam copilului apa, se poate crea un obicei foarte periculos, in sensul ca poate ajunge, mai tarziu, sa nu poata sa bea apa. Exista adulti care nu pot sa consume lichide, decat cu un gust dulce”, spune dr. Gabriela Man.

5. Gustarile nesanatoase

O gustare sanatoasa, oferita la momentul potrivit, poate potoli senzatie de foame a copilului tau, ii va oferi un plus de energie si il va impiedica sa manance prea mult la o masa principala. Cele mai bune gustari ar trebui sa fie echilibrate din punct de vedere nutritional si sa aiba un continut redus de zahar, grasimi si sare.

Idei de gustari sanatoase pentru copii 

Dr. Gabriela Man propune inlocuirea dulciurilor pline de zahar, calorii si conservanti din comert cu gustari si deserturi facute in casa, din fructe proaspet si ingrediente naturale:

– iaurt cu miere si nuca sau fructe (uscate sau proaspete). Evita fructele confiate, pentru ca acestea contin zahar adaugat;

– iaurturile facute in casa, cu fructe sau miere si nuci;

– batoane facute in casa, cu miere si fulgi de ovaz, cacao si fructe uscate (sau nuci si alune). Amesteci ingredientele pana se omogenizeazeaza compozitia si asezi totul intr-o tava tapetata cu hartie de copt si lasa la frigider timp de cateva ore. Apoi, taie-le sub forma de batoane si serveste-le copilului ca gustari intre mese, acasa sau la scoala;

-prajituri cu faina din macinis total si inlocuitor natural de zahar: fructoza pura cristalizata, eritritol, tagatoza sau stevia. Poti incepe cu pandispanuri cu fructe si/ sau creme de branza, biscuiti de casa cu bucatele de fructe uscate sau ciocolata dietetica;

– fructe de sezon, in special fructe de padure, cirese, visine si citrice. Mare atentie si la fructe, intrucat unele au un continut bogat in zahar: bananele, prunele si smochinele. Acestea trebuie consumate mai rar, in functie si de meniul copilului.

Alimentatia copilului care face sport: ce trebuie sa stii

Organismul unui copil care practica un sport de performanta este diferit fata de cel al unui copil care doar face miscare din cand in cand. Odata ce sportul trece din sfera unui hobby la nivelul de performanta, este momentul sa te gandesti cat de corect mananca piciul tau.

Copilul sportiv trebuie sa aiba un program de mancare, fix, regulat si repetitiv. Este bine ca parintii sa stabileasca acest program in functie de orarul scolar si de orarul antrenamentelor.

„La noi, din pacate, nu se acorda o atentie corespunzatoare nutritiei in alimentatia copilului sau adultului sportiv. Organsmul unui sportiv este diferit fata de cel al unui copil care doar face miscare din cand in cand. Singurul moment al zilei in care putem sa ii dam copilului sportiv ceva dulce, chiar si cu zahar, este imediat dupa efortul fizic. Niciodata inainte! Inainte ii putem oferi un dulce cu inlocuitor natural de zahar, care nu elibereaza glucoza in sange”, recomanda nutritionistul.

Pentru a afla mai multe sfaturi de la dr. Gabriela Man, asculta AICI intregul podcast al emisiunii.

In fiecare marti, de la 12.00-13.00, poti asculta la Itsy Bitsy FM si urmari LIVE pe pagina de Facebook Itsy Bitsy emisiunea Traieste Sanatos cu Simona.

Timp de o ora, Simona Dragomir discuta cu specialisti din domeniul medical si ofera solutii si recomandari la problemele tale de sanatate ale familiei. Pentru orice intrebare legata de sanatate, ii poti scrie Simonei Dragomir pe WhatsApp la 0725.300.700.

Autor articol: Bianca Geica, redactor Itsy Bitsy


1 gând despre “Greseli pe care le facem in alimentatia copilului si ce solutii avem. Sfaturi de la Dr. Gabriela Man, nutritionist”

Lasă un răspuns la Ioana Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

s