Elevii straini, integrati greu in scolile romanesti

Romania se afla pe locul 26 din 31 in ceea ce priveste adaptarea elevilor de migranti.

Copiii de alte nationalitati se integreaza cel mai bine in scolile din Suedia, Canada, Belgia, Finlanda, Norvegia si Portugalia.

In clasament, dupa aceste sase state, urmeaza Marea Britanie si Statele Unite ale Americii. Cifrele provin din studiul MIPEX, care masoara, evalueaza si compara politicile de integrare a migrantilor din 34 de tari din Europa si America de Nord.

Cercetarea internationala arata ca putine scoli evalueaza corect ceea ce elevul nou a invatat intr-o tara diferita. Majoritatea copiilor au dreptul sa se inscrie la gradinita si la scoala. Cu toate acestea, elevii migranti fac uneori mai multe eforturi in scoala decat alti colegi. Institutiile nu sunt pregatite sa ia in considerare nevoile diferite ale lor si nici sa le monitorizeze rezultatele.

Marea Britanie conduce clasamentul celor mai bune politici educationale de integrare din Europa, Cehia in Europa Centrala si Estonia – in randul tarilor Baltice. in Italia, care se afla pe locul 19 din 31, la integrarea migrantilor, nevoile elevilor care provin din alte tari sunt vazute ca o „problema de grup”.

Cercetarea MIPEX arata ca in situatiile cele mai grave, in scoli, un copil de migranti este tratat ca toti ceilalti de varsta lui, iar profesorii il privesc doar ca pe o problema. Astfel, unii dintre copii esueaza in a invata corect limba familiei, dar si cea a noii societati pentru ca resursele sunt sarace sau chiar absente. Efectul este ca elevii ajung in scoli slabe, unde copiii de migranti se ingramadesc, cel mai adesea.

Proiectul MIPEX este cofinantat de Comunitatea Europeana prin Fondul pentru Integrare Europeana. Raportul pentru Romania a fost realizat cu sprijinul Fundatiei Soros.

Sursa: Adevarul

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

s